REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Średnica całkowita, wysokość profilu i szerokość opony to parametry związane z rozmiarem, które mają wpływ na wielkość zużycia paliwa Fot. Fotolia Fot. Lamborghini
Średnica całkowita, wysokość profilu i szerokość opony to parametry związane z rozmiarem, które mają wpływ na wielkość zużycia paliwa Fot. Fotolia Fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

Opony których nie ma?

REKLAMA

REKLAMA

Największa ciekawostką dotyczącą opon bez tzw. limity prędkości jest to, że... oficjalnie nie istnieją! W żadnym katalogu produktów, nawet bardzo renomowanych firm oponiarskich nie znajdziemy ogumienia, które miałoby oficjalnie napisane, że nie ma limitu.

Wszystko przez to, że producenci nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za ewentualne wypadki przy prędkości dochodzącej do 400 km/h. Dodajmy, że to odpowiedzialność finansowa, ale i karna bo przy takich prędkościach wystrzał opony oznaczałby dla kierowcy niechybną śmierć...

Abstrahując jednak od prawniczych zabezpieczeń.... Auta jak Bugatti Veyron czy SSC Aero, z prędkością maksymalną ustaloną na 400+ km/h są wyposażane w opony z indeksem prędkości ZR. Takie ogumienie produkowane jest w tym momencie przez trzy firmy i pozwala na bezpieczne rozwinięcie maksymalnych prędkości rzędu 460 km/h z tym jednak zastrzeżeniem, że nie powinna być ona utrzymywana na dystansie dłuższym niż 10 km i co 10 km powinna być zmniejszana o około 10 procent. A zatem są to opony właściwie bez limitu, ale... z szeregiem limitów.

REKLAMA

Poza tym, opony (z indeksem ZR) są dostępne wyłącznie na zamówienie i to przez oficjalny serwis. „Człowiek z ulicy” ich nie kupi, nawet jeśli stać go na wyłożenie sumy ponad 16 tysięcy euro – z góry!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony z chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek? 

Nie tylko cena straszna...

Jeśli ktoś nadal nie jest przekonany co do faktu, że najszybsze opony świata są jednocześnie jednymi z najbardziej uciążliwych do użytkowania to dodajmy kolejne „kwiatki”:

Opony do najszybszych aut świata, jeśli maja być użytkowane z największymi prędkościami (co wiąże się z koniecznością wizyty na torze wyścigowym), trzeba kontrolować co 500 km. Dla porównania dodajmy, że opony jakie seryjnie montuje się w golfie powinno się sprawdzić co 1500 kilometrów.

W dodatku „KONTROLA”, kontroli nie równa. W przypadku ogumienia z najwyższej półki nie wystarczy sprawdzić ciśnienie. Trzeba oponę centymetr po centymetrze obejrzeć z każdej strony, następnie napompować do najwyższego zalecanego ciśnienia i... jeszcze raz zbadać. Ma się tym zajmować specjalista z fabryki opon lub przeszkolony mechanik. W innym przypadku cala odpowiedzialność za jakiekolwiek nieprawidłowe działanie ogumienia spada na nasze barki...

W końcu... Kto wie jaka jest minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w ogumieniu „no-limit”? Gdyby odpowiedź była prosta, to pytanie zapewne by nie padło – dlatego już wyjaśniamy: Takiego minimum NIE WYZNACZONO! Oponę trzeba bezwzględniewymienić, jeśli różnica w zużyciu pomiędzy centrum, a bokami bieżnika sięga około 15 procent.

Przy samochodach dysponujących momentem obrotowym rzędu 1200 Nm nawet specjalnie wzmocnione – twarde jak kamień - opony tak się odkształcają przy maksymalnych przyspieszeniach, że ta różnica w zużyciu środek/boki pojawia się już po przejechaniu 6- 7 tysięcy kilometrów. Limit osiąga się zazwyczaj po 10-12 tysiącach...
21. Jak dobór opon wpływa na zużycie paliwa?

Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?  

Jednym z najprostszych metod ograniczenia spalania jest dobór odpowiednich opon. Generalna zasada głosi, że bardziej oszczędne są opony o dużym promieniu, małej szerokości i możliwie najniższej masie. Na cudowny gwałtowny spadek apetytu naszego auta nie ma jednak co liczyć. Odpowiedni dobór ogumienia i felg może zredukuje spalanie o około 0,5 procenta.

Po pierwsze wielkość

Średnica całkowita, wysokość profilu i szerokość opony to parametry związane z rozmiarem, które mają wpływ na wielkość zużycia paliwa. Po części jest to związane z redukcją masy,, po części ze wzrostem sztywności, a po części z oporem aerodynamicznym.

Co do zasady im większa średnica opony i wysokość profilu tym mniejsze opory toczenia. Wynika to z tego, że uginanie opony przy wchodzeniu na powierzchnię kontaktu i przy jej opuszczaniu jest mniej intensywne, gdy promień opony jest większy. Wzrost średnicy opony o 1 centymetr przekłada się średnio na zmniejszenie oporów toczenia o około 1 proc. Może się jednak zdarzyć, że opona o niskim profilu ze względu na swoją sztywność i w konsekwencji małe straty energii, charakteryzować się będzie również małymi oporami toczenia.

Szerokość opony jest natomiast związana z oporami aerodynamicznymi. Zmniejszenie szerokości opony o 1 centymetr powoduje zmniejszenie współczynnika oporu aerodynamicznego o około 1,5 proc.

Szerokość felgi również może wpływać na opory toczenia. Każdy rozmiar opony ma zdefiniowaną nominalną szerokość felgi, na którą został skonstruowany, ma też dopuszczalne szerokości tolerowane, w wielu przypadkach o cal węższe i o cal szersze niż szerokość nominalna. Zmiana felgi może wpływać na sztywność opony i jej mechanikę, a w konsekwencji na poziom odkształceń opony.

Stan techniczny - zużycie

Wraz ze wzrostem zużycia bieżnika mogą maleć opory toczenia. Cieńsze czoła opony, niższe klocki, ulegające mniejszym zniekształceniom w czasie kontaktu z nawierzchnią, sprawiają przez spadek masy i wzrost sztywności obniżenie oporów toczenia.

W pewnych przypadkach różnica oporów toczenia pomiędzy nową oponą, a oponą, która osiągnie limit 1,6 mm wysokości bieżnika może wynosić 20%, a nawet więcej.

Reasumując: Zużyta opona może mieć ponad 20% mniejsze opory toczenia niż nowa. Jednocześnie o tyle samo spada jej przyczepność i sterowność auta.

Ciśnienie

Opory toczenia znacznie wzrastają wraz ze spadkiem ciśnienia wewnętrznego w oponie. Niższe ciśnienie zmniejsza ściskanie klocków bieżnika na powierzchni kontaktu, powoduje też wzrost zginania i ścinanie bieżnika. Ciśnienie niższe o 0,3 bara to wzrost oporów toczenia o 6%. Zaś ciśnienie za niskie o 1 bar to już 30% większe opory toczenia, co przekłada się na kilkuprocentowy wzrost zużycia paliwa.

Ekomoda

Obecnie producenci posiadają w swoich ofertach tak zwane opony ekologiczne, które charakteryzują się niskimi oporami toczenia, a co za tym idzie mniejszym spalaniem paliwa. Nie są to jednak opony dla każdego. Jest to dobry wybór dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy. Osobom jeżdżącym agresywnie odradza się zakup takich opon, ponieważ niskie opory toczenia wiążą się koniecznością kompromisowego doboru charakterystyk przyczepności i sterowności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA