Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek
REKLAMA
REKLAMA
Rozmiar opony to najbardziej oczywista informacja jaką znajdziemy na ściance bocznej. Wartość ta wyraża się w ciągu cyfr – na przykład: 2015/45/R16.
REKLAMA
Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Trzecia to promień felgi na jaką opona powinna być montowana (stąd też litera R)
Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?
Ciężkie, cięższe, ciężarowe...
Kolejna rzecz jaką znajdziemy i rozszyfrujemy to tzw. indeks nośności. Jest to dopuszczalne obciążenie opony, warunkujące jak ciężki samochód może się na takiej gumie poruszać.
Liczba – dwu lub trzycyfrowa – znajduje się zaraz za rozmiarem (promieniem felgi) i przed literą określającą maksymalną prędkość.
Pamiętajmy, że indeks przedstawia dopuszczalne maksymalne obciążenie dla pojedynczej opony. Obliczając maksymalny ciężar pojazdu należy tę wartość pomnożyć o odpowiednią liczbę kół.
Indeks nośności – TABELA:
Wartość indeksu - ciężar w kg.
60 - 250 kg
61 - 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 385 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg
Najczęściej spotykanymi oponami do samochodów osobowych są te o indeksie nośności wynoszącym 91. Do dużych vanów stosuje się jednak opony o wyższym indeksie.
Prędkość w literce
Na końcu podstawowego ciągu liczbowo-cyfrowego opisującego właściwości opony znajduje się indeks prędkości. Jest on wyrażony zazwyczaj pojedynczą DRUKOWANĄ literą, choć w szczególnych wypadkach oznaczenie to może też mieć dwie litery.
Dla jasności podajmy przykład, jak może wyglądać podstawowy szereg identyfikacyjny: 205/45/R16 91 V
Litera V to właśnie indeks prędkości .
INDEKS PRĘDKOŚCI TABELA:
Symbol- Prędkość max.(km/h)
K - 110
L - 120
M - 130
N - 140
P - 150
Q - 160
R - 170
S - 180
T - 190
U - 200
H - 210
V - 240
W - 270
Y - 300
Pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość maksymalna podawana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia auta. Aktualnie najczęściej spotykamy opony z indeksem H i V. Bywają też opony z indeksem ZR – to opony wzmocnione, które są w stanie wytrzymać permanentne użytkowanie z prędkością 240 km/h.
Data produkcji - czy opona ma określona ważność?
Przydatną informacją – i często poszukiwaną przez kupującego – jest oczywiście data produkcji opony. Właśnie: OPONA MA DATĘ PRODUKCJI, A NIE WAŻNOŚCI – pamiętajmy o tym! Jeśli chodzi o umowny okres trwałości opony przyjmuje się, że zachowują niezmienione właściwości przez okres od 24 do 36 miesięcy.
Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje
Datę produkcji dość łatwo zlokalizować na boku opony ponieważ jest ona wytłoczona na gładkim „owalu” umiejscowionym blisko rantu, najczęściej pod rozmiarem. Data zawsze składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie określają tydzień drugie rok produkcji, czyli np.: 1211 oznacza, ze oponę wyprodukowani w 11 tygodniu 2011 roku.
Inne literki i cyferki – co jeszcze powiedzą Ci twoje opony
DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – cztery ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.
RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
XL - Xtra Load. Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony.
REKLAMA
REKLAMA