REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Max Trela
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Rozmiar opony to najbardziej oczywista informacja jaką znajdziemy na ściance bocznej. Wartość ta wyraża się w ciągu cyfr – na przykład: 2015/45/R16.

REKLAMA

Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Trzecia to promień felgi na jaką opona powinna być montowana (stąd też litera R)

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Ciężkie, cięższe, ciężarowe...

Kolejna rzecz jaką znajdziemy i rozszyfrujemy to tzw. indeks nośności. Jest to dopuszczalne obciążenie opony, warunkujące jak ciężki samochód może się na takiej gumie poruszać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba – dwu lub trzycyfrowa – znajduje się zaraz za rozmiarem (promieniem felgi) i przed literą określającą maksymalną prędkość.

Pamiętajmy, że indeks przedstawia dopuszczalne maksymalne obciążenie dla pojedynczej opony. Obliczając maksymalny ciężar pojazdu należy tę wartość pomnożyć o odpowiednią liczbę kół.

Indeks nośności – TABELA:
Wartość indeksu - ciężar w kg.
60 - 250 kg
61 - 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 385 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg

Najczęściej spotykanymi oponami do samochodów osobowych są te o indeksie nośności wynoszącym 91. Do dużych vanów stosuje się jednak opony o wyższym indeksie.

Prędkość w literce

Na końcu podstawowego ciągu liczbowo-cyfrowego opisującego właściwości opony znajduje się indeks prędkości. Jest on wyrażony zazwyczaj pojedynczą DRUKOWANĄ literą, choć w szczególnych wypadkach oznaczenie to może też mieć dwie litery.

Dla jasności podajmy przykład, jak może wyglądać podstawowy szereg identyfikacyjny: 205/45/R16 91 V
Litera V to właśnie indeks prędkości .

INDEKS PRĘDKOŚCI TABELA:
Symbol- Prędkość max.(km/h)
K - 110
L - 120
M - 130
N - 140
P - 150
Q - 160
R - 170
S - 180
T - 190
U - 200
H - 210
V - 240
W - 270
Y - 300

Pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość maksymalna podawana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia auta. Aktualnie najczęściej spotykamy opony z indeksem H i V. Bywają też opony z indeksem ZR – to opony wzmocnione, które są w stanie wytrzymać permanentne użytkowanie z prędkością 240 km/h.

Data produkcji - czy opona ma określona ważność?

Przydatną informacją – i często poszukiwaną przez kupującego – jest oczywiście data produkcji opony. Właśnie: OPONA MA DATĘ PRODUKCJI, A NIE WAŻNOŚCI – pamiętajmy o tym! Jeśli chodzi o umowny okres trwałości opony przyjmuje się, że zachowują niezmienione właściwości przez okres od 24 do 36 miesięcy.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Datę produkcji dość łatwo zlokalizować na boku opony ponieważ jest ona wytłoczona na gładkim „owalu” umiejscowionym blisko rantu, najczęściej pod rozmiarem. Data zawsze składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie określają tydzień drugie rok produkcji, czyli np.: 1211 oznacza, ze oponę wyprodukowani w 11 tygodniu 2011 roku.

Inne literki i cyferki – co jeszcze powiedzą Ci twoje opony

DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – cztery ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.

ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.

FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.

G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.

OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.

RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.

RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.

XL - Xtra Load. Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA