REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Max Trela
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Rozmiar opony to najbardziej oczywista informacja jaką znajdziemy na ściance bocznej. Wartość ta wyraża się w ciągu cyfr – na przykład: 2015/45/R16.

REKLAMA

Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Trzecia to promień felgi na jaką opona powinna być montowana (stąd też litera R)

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Ciężkie, cięższe, ciężarowe...

Kolejna rzecz jaką znajdziemy i rozszyfrujemy to tzw. indeks nośności. Jest to dopuszczalne obciążenie opony, warunkujące jak ciężki samochód może się na takiej gumie poruszać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba – dwu lub trzycyfrowa – znajduje się zaraz za rozmiarem (promieniem felgi) i przed literą określającą maksymalną prędkość.

Pamiętajmy, że indeks przedstawia dopuszczalne maksymalne obciążenie dla pojedynczej opony. Obliczając maksymalny ciężar pojazdu należy tę wartość pomnożyć o odpowiednią liczbę kół.

Indeks nośności – TABELA:
Wartość indeksu - ciężar w kg.
60 - 250 kg
61 - 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 385 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg

Najczęściej spotykanymi oponami do samochodów osobowych są te o indeksie nośności wynoszącym 91. Do dużych vanów stosuje się jednak opony o wyższym indeksie.

Prędkość w literce

Na końcu podstawowego ciągu liczbowo-cyfrowego opisującego właściwości opony znajduje się indeks prędkości. Jest on wyrażony zazwyczaj pojedynczą DRUKOWANĄ literą, choć w szczególnych wypadkach oznaczenie to może też mieć dwie litery.

Dla jasności podajmy przykład, jak może wyglądać podstawowy szereg identyfikacyjny: 205/45/R16 91 V
Litera V to właśnie indeks prędkości .

INDEKS PRĘDKOŚCI TABELA:
Symbol- Prędkość max.(km/h)
K - 110
L - 120
M - 130
N - 140
P - 150
Q - 160
R - 170
S - 180
T - 190
U - 200
H - 210
V - 240
W - 270
Y - 300

Pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość maksymalna podawana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia auta. Aktualnie najczęściej spotykamy opony z indeksem H i V. Bywają też opony z indeksem ZR – to opony wzmocnione, które są w stanie wytrzymać permanentne użytkowanie z prędkością 240 km/h.

Data produkcji - czy opona ma określona ważność?

Przydatną informacją – i często poszukiwaną przez kupującego – jest oczywiście data produkcji opony. Właśnie: OPONA MA DATĘ PRODUKCJI, A NIE WAŻNOŚCI – pamiętajmy o tym! Jeśli chodzi o umowny okres trwałości opony przyjmuje się, że zachowują niezmienione właściwości przez okres od 24 do 36 miesięcy.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Datę produkcji dość łatwo zlokalizować na boku opony ponieważ jest ona wytłoczona na gładkim „owalu” umiejscowionym blisko rantu, najczęściej pod rozmiarem. Data zawsze składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie określają tydzień drugie rok produkcji, czyli np.: 1211 oznacza, ze oponę wyprodukowani w 11 tygodniu 2011 roku.

Inne literki i cyferki – co jeszcze powiedzą Ci twoje opony

DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – cztery ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.

ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.

FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.

G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.

OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.

RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.

RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.

XL - Xtra Load. Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA