REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Rozmiar opony to najbardziej oczywista informacja jaką znajdziemy na ściance bocznej. Wartość ta wyraża się w ciągu cyfr – na przykład: 2015/45/R16.

REKLAMA

Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Trzecia to promień felgi na jaką opona powinna być montowana (stąd też litera R)

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Ciężkie, cięższe, ciężarowe...

Kolejna rzecz jaką znajdziemy i rozszyfrujemy to tzw. indeks nośności. Jest to dopuszczalne obciążenie opony, warunkujące jak ciężki samochód może się na takiej gumie poruszać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba – dwu lub trzycyfrowa – znajduje się zaraz za rozmiarem (promieniem felgi) i przed literą określającą maksymalną prędkość.

Pamiętajmy, że indeks przedstawia dopuszczalne maksymalne obciążenie dla pojedynczej opony. Obliczając maksymalny ciężar pojazdu należy tę wartość pomnożyć o odpowiednią liczbę kół.

Indeks nośności – TABELA:
Wartość indeksu - ciężar w kg.
60 - 250 kg
61 - 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 385 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg

Najczęściej spotykanymi oponami do samochodów osobowych są te o indeksie nośności wynoszącym 91. Do dużych vanów stosuje się jednak opony o wyższym indeksie.

Prędkość w literce

Na końcu podstawowego ciągu liczbowo-cyfrowego opisującego właściwości opony znajduje się indeks prędkości. Jest on wyrażony zazwyczaj pojedynczą DRUKOWANĄ literą, choć w szczególnych wypadkach oznaczenie to może też mieć dwie litery.

Dla jasności podajmy przykład, jak może wyglądać podstawowy szereg identyfikacyjny: 205/45/R16 91 V
Litera V to właśnie indeks prędkości .

INDEKS PRĘDKOŚCI TABELA:
Symbol- Prędkość max.(km/h)
K - 110
L - 120
M - 130
N - 140
P - 150
Q - 160
R - 170
S - 180
T - 190
U - 200
H - 210
V - 240
W - 270
Y - 300

Pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość maksymalna podawana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia auta. Aktualnie najczęściej spotykamy opony z indeksem H i V. Bywają też opony z indeksem ZR – to opony wzmocnione, które są w stanie wytrzymać permanentne użytkowanie z prędkością 240 km/h.

Data produkcji - czy opona ma określona ważność?

Przydatną informacją – i często poszukiwaną przez kupującego – jest oczywiście data produkcji opony. Właśnie: OPONA MA DATĘ PRODUKCJI, A NIE WAŻNOŚCI – pamiętajmy o tym! Jeśli chodzi o umowny okres trwałości opony przyjmuje się, że zachowują niezmienione właściwości przez okres od 24 do 36 miesięcy.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Datę produkcji dość łatwo zlokalizować na boku opony ponieważ jest ona wytłoczona na gładkim „owalu” umiejscowionym blisko rantu, najczęściej pod rozmiarem. Data zawsze składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie określają tydzień drugie rok produkcji, czyli np.: 1211 oznacza, ze oponę wyprodukowani w 11 tygodniu 2011 roku.

Inne literki i cyferki – co jeszcze powiedzą Ci twoje opony

DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – cztery ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.

ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.

FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.

G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.

OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.

RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.

RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.

XL - Xtra Load. Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA