REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Max Trela
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia
Na ściance bocznej opony zapisanych jest wiele istotnych informacji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Rozmiar opony to najbardziej oczywista informacja jaką znajdziemy na ściance bocznej. Wartość ta wyraża się w ciągu cyfr – na przykład: 2015/45/R16.

REKLAMA

Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Trzecia to promień felgi na jaką opona powinna być montowana (stąd też litera R)

Zobacz też: Co skuteczniej hamuje: opony letnie czy zimowe?

Ciężkie, cięższe, ciężarowe...

Kolejna rzecz jaką znajdziemy i rozszyfrujemy to tzw. indeks nośności. Jest to dopuszczalne obciążenie opony, warunkujące jak ciężki samochód może się na takiej gumie poruszać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba – dwu lub trzycyfrowa – znajduje się zaraz za rozmiarem (promieniem felgi) i przed literą określającą maksymalną prędkość.

Pamiętajmy, że indeks przedstawia dopuszczalne maksymalne obciążenie dla pojedynczej opony. Obliczając maksymalny ciężar pojazdu należy tę wartość pomnożyć o odpowiednią liczbę kół.

Indeks nośności – TABELA:
Wartość indeksu - ciężar w kg.
60 - 250 kg
61 - 257 kg
62 - 265 kg
63 - 272 kg
64 - 280 kg
65 - 290 kg
66 - 300 kg
67 - 307 kg
68 - 315 kg
69 - 325 kg
70 - 335 kg
71 - 345 kg
72 - 355 kg
73 - 365 kg
74 - 375 kg
75 - 385 kg
76 - 400 kg
77 - 412 kg
78 - 425 kg
79 - 437 kg
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
99 - 775 kg

Najczęściej spotykanymi oponami do samochodów osobowych są te o indeksie nośności wynoszącym 91. Do dużych vanów stosuje się jednak opony o wyższym indeksie.

Prędkość w literce

Na końcu podstawowego ciągu liczbowo-cyfrowego opisującego właściwości opony znajduje się indeks prędkości. Jest on wyrażony zazwyczaj pojedynczą DRUKOWANĄ literą, choć w szczególnych wypadkach oznaczenie to może też mieć dwie litery.

Dla jasności podajmy przykład, jak może wyglądać podstawowy szereg identyfikacyjny: 205/45/R16 91 V
Litera V to właśnie indeks prędkości .

INDEKS PRĘDKOŚCI TABELA:
Symbol- Prędkość max.(km/h)
K - 110
L - 120
M - 130
N - 140
P - 150
Q - 160
R - 170
S - 180
T - 190
U - 200
H - 210
V - 240
W - 270
Y - 300

Pamiętajmy, że dopuszczalna prędkość maksymalna podawana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia auta. Aktualnie najczęściej spotykamy opony z indeksem H i V. Bywają też opony z indeksem ZR – to opony wzmocnione, które są w stanie wytrzymać permanentne użytkowanie z prędkością 240 km/h.

Data produkcji - czy opona ma określona ważność?

Przydatną informacją – i często poszukiwaną przez kupującego – jest oczywiście data produkcji opony. Właśnie: OPONA MA DATĘ PRODUKCJI, A NIE WAŻNOŚCI – pamiętajmy o tym! Jeśli chodzi o umowny okres trwałości opony przyjmuje się, że zachowują niezmienione właściwości przez okres od 24 do 36 miesięcy.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Datę produkcji dość łatwo zlokalizować na boku opony ponieważ jest ona wytłoczona na gładkim „owalu” umiejscowionym blisko rantu, najczęściej pod rozmiarem. Data zawsze składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie określają tydzień drugie rok produkcji, czyli np.: 1211 oznacza, ze oponę wyprodukowani w 11 tygodniu 2011 roku.

Inne literki i cyferki – co jeszcze powiedzą Ci twoje opony

DOT - Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – cztery ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.

ECE, e, E - Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.

FR - Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.

G1 - Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

M+S - Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.

OWL - Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.

RETREAD - Określa, że opona była bieżnikowana.

RF - Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.

XL - Xtra Load. Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA