Pompowtryskiwacze - jak je eksploatować i co zrobić w razie awarii?

REKLAMA
REKLAMA
Dużym minusem korzystania z silnika Diesla jest ciągła konieczność wizyt w serwisach i warsztatach po przejechaniu pewnego dystansu. Oczywiście duży wpływ ma to, w jaki sposób eksploatujemy auto. Niemniej jednak naprawa, począwszy od turbo po pompy wysokiego ciśnienia i pompowtryskiwacze, to w autoryzowanym serwisie wydatek rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych.
REKLAMA
Zobacz też: Jak działa wtryskiwacz?
Najdelikatniejszymi i najbardziej podatnymi na zużycie elementami auta z silnikiem Diesla są właśnie pompowtryskiwacze. Najczęstsze powody ich uszkodzeń to: zabrudzony olej napędowy kupiony w nielicencjonowanym punkcie sprzedaży, używanie oleju opałowego wbrew zaleceniom producentów lub jazda na prawie pustym baku. Ta ostatnia może przyczyniać się do szybszego uszkodzenia pompowtryskiwaczy za sprawą skraplającej się w baku wody, która po zmieszaniu z olejem napędowym powoduje zatarcie wtryskiwaczy.
Najczęstszą przyczyną awarii jest osad powstały na skutek zużycia pompy wtryskowej. Dostaje się on do mechanizmu, zatyka go i powoduje uszkodzenia.
W takim przypadku należy wymienić wtryskiwacze i poddać regeneracji pompę oraz resztę z nią związanych podzespołów. Oznakami awarii pompowtryskiwaczy mogą być: problem z osiągnięciem wyższych obrotów czy odpaleniem, spadek mocy i nierówna praca silnika. Usunięcie każdej z wymienionych usterek wiąże się z wysokimi wydatkami. Czasami, jeśli ich skutki nie są zbyt poważne, możemy niektóre elementy poddać tylko regeneracji, unikając w ten sposób kosztownej wymiany. Powinniśmy jednak zachować szczególną ostrożność, gdy udajemy się po informację do wyspecjalizowanego fachowca z serwisu.
Zobacz też: Jak określić stopień zużycia silnika?
Słuchanie rad osoby niekompetentnej może tylko pogorszyć stan techniczny silnika. Wystrzegajmy się również wymiany części na używane, szczególnie jeśli są niewiadomego pochodzenia. Mogą być one w podobnym stanie do tych, których chcemy się pozbyć, lub nawet doprowadzić do usterki inne podzespoły.
Recepta na uniknięcie kosztownych problemów to używanie dobrych paliw, pamiętanie o okresowych przeglądach i eksploatowanie auta według zaleceń producenta.
REKLAMA
REKLAMA