REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika? Fot. newsress
Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika? Fot. newsress

REKLAMA

REKLAMA

Wał korbowy jest jednym z najbardziej obciążonych elementów silnika spalinowego. Z korbowodami współpracuje nie poprzez łożyska kulkowe lub igiełkowe, jak ma to miejsce w małych silnikach dwusuwowych, ale przez panewki. Jak jednak ocenić stopień zużycia korbowodu i wału korbowego?

REKLAMA

Wał korbowy jest w co najmniej w trzech miejscach podparty łożyskami kulkowymi lub rolkowymi. W wyniku niedostatecznego smarowania, wad konstrukcyjnych lub niewłaściwego osadzenia na wale albo w gniazdach, łożyska te ulegają nadmiernemu zużyciu, objawiającym się pojawieniem się sporych ilości opiłków stalowych w oleju silnikowym. Inne usterki we wnętrzu silnika można zdiagnozować poprzez osłuchanie go, w niektórych przypadkach także przy użyciu stetoskopu lekarskiego.

REKLAMA

Bardzo skuteczną metodą stwierdzenia nadmiernych luzów w układzie korbowym silnika jest osłuchanie go przy znacznych obciążeniach, np. przy ruszaniu z drugiego lub trzeciego biegu przy szybko puszczanym sprzęgle (bez jazdy na tzw. pół sprzęgle), lub podczas jazdy po włączeniu zbyt wysokiego biegu dla danej prędkości i próbie przyspieszania w takich warunkach. Głuche stuki, jakie mogą pojawić się na chwilę w głębi silnika, w okolicach miski olejowej, świadczą o nadmiernych luzach w łożyskowaniu wału korbowego albo pomiędzy panewkami i czopami wału korbowego.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?

Dalsza eksploatacja tak zużytego silnika może prowadzić do poważnej awarii, łącznie z urywaniem się korbowodów, co grozi w skrajnym przypadku zniszczeniem korpusu (bloku) silnika lub jego miski olejowej. Trzeba pamiętać przy tym, że takie badania nie są dla silnika obojętne, więc należy je jak najszybciej przerwać po wystąpieniu i rozpoznaniu stuków lub po stwierdzeniu ich braku.

Podczas próby przyspieszania na zbyt wysokim biegu mogą wystąpić stuki, powstające przy detonacyjnym spalaniu paliwa. Brzmią one zupełnie inaczej, niż stuki pochodzące z wału korbowego. Są bardziej dźwięczne, mają wyższy ton i nie są tak głośne. Można porównać je do odgłosu szybkiego uderzania grubym wkrętakiem o metalowy przedmiot, trzymany w ręku, podczas gdy stuki wału korbowego przypominają odgłosy uderzania dużego młotka w grubą stalową rurę, wbijaną pionowo w niezbyt twardą glebę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Stuki w silniku, „dzwonienie” itp. mogą pochodzić także z wielu innych miejsc, lub mieć inne przyczyny, niż pojawiające się z czasem luzy. Stukanie silnika może wystąpić także po zbyt wczesnym puszczeniu sprzęgła przy szybkim ruszaniu na szorstkiej nawierzchni, w wyniku wlania do baku paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej albo – oleju napędowego do samochodu z silnikiem benzynowym lub po rozregulowaniu się zapłonu (zapłon zbyt wczesny).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA