REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Jakubowski Ryszard
Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika? Fot. newsress
Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika? Fot. newsress

REKLAMA

REKLAMA

Wał korbowy jest jednym z najbardziej obciążonych elementów silnika spalinowego. Z korbowodami współpracuje nie poprzez łożyska kulkowe lub igiełkowe, jak ma to miejsce w małych silnikach dwusuwowych, ale przez panewki. Jak jednak ocenić stopień zużycia korbowodu i wału korbowego?

Wał korbowy jest w co najmniej w trzech miejscach podparty łożyskami kulkowymi lub rolkowymi. W wyniku niedostatecznego smarowania, wad konstrukcyjnych lub niewłaściwego osadzenia na wale albo w gniazdach, łożyska te ulegają nadmiernemu zużyciu, objawiającym się pojawieniem się sporych ilości opiłków stalowych w oleju silnikowym. Inne usterki we wnętrzu silnika można zdiagnozować poprzez osłuchanie go, w niektórych przypadkach także przy użyciu stetoskopu lekarskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo skuteczną metodą stwierdzenia nadmiernych luzów w układzie korbowym silnika jest osłuchanie go przy znacznych obciążeniach, np. przy ruszaniu z drugiego lub trzeciego biegu przy szybko puszczanym sprzęgle (bez jazdy na tzw. pół sprzęgle), lub podczas jazdy po włączeniu zbyt wysokiego biegu dla danej prędkości i próbie przyspieszania w takich warunkach. Głuche stuki, jakie mogą pojawić się na chwilę w głębi silnika, w okolicach miski olejowej, świadczą o nadmiernych luzach w łożyskowaniu wału korbowego albo pomiędzy panewkami i czopami wału korbowego.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?

Dalsza eksploatacja tak zużytego silnika może prowadzić do poważnej awarii, łącznie z urywaniem się korbowodów, co grozi w skrajnym przypadku zniszczeniem korpusu (bloku) silnika lub jego miski olejowej. Trzeba pamiętać przy tym, że takie badania nie są dla silnika obojętne, więc należy je jak najszybciej przerwać po wystąpieniu i rozpoznaniu stuków lub po stwierdzeniu ich braku.

REKLAMA

Podczas próby przyspieszania na zbyt wysokim biegu mogą wystąpić stuki, powstające przy detonacyjnym spalaniu paliwa. Brzmią one zupełnie inaczej, niż stuki pochodzące z wału korbowego. Są bardziej dźwięczne, mają wyższy ton i nie są tak głośne. Można porównać je do odgłosu szybkiego uderzania grubym wkrętakiem o metalowy przedmiot, trzymany w ręku, podczas gdy stuki wału korbowego przypominają odgłosy uderzania dużego młotka w grubą stalową rurę, wbijaną pionowo w niezbyt twardą glebę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Stuki w silniku, „dzwonienie” itp. mogą pochodzić także z wielu innych miejsc, lub mieć inne przyczyny, niż pojawiające się z czasem luzy. Stukanie silnika może wystąpić także po zbyt wczesnym puszczeniu sprzęgła przy szybkim ruszaniu na szorstkiej nawierzchni, w wyniku wlania do baku paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej albo – oleju napędowego do samochodu z silnikiem benzynowym lub po rozregulowaniu się zapłonu (zapłon zbyt wczesny).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA