REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego dymi silnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dym jest ubocznym produktem spalania w każdym silniku spalinowym i odpowiednio – w silniku benzynowym będzie składał się głównie z tlenku węgla, a w silniku Diesla z cząstek stałych. Jeśli nasz silnik produkuje zbyt dużo dymu, jest to powód do niepokoju. Podpowiadamy, jaka może być tego przyczyna.

Jeśli po odpaleniu zimnego silnika z rury wydechowej będzie wydobywał się biały dym, jest to raczej normalne. Zanim osiągnie on optymalną temperaturę pracy, nie będzie efektywnie spalał paliwa i z tego właśnie powodu może dymić. Do tego może również emitować parę wodną, co również jest normalne przy zimnym silniku. Nie powinna jednak ona wydostawać się z wydechu przy ciepłym motorze. Jeśli każdego ranka nasz silnik dymi na biało, ruszajmy w podróż dopiero po rozgrzaniu go.

REKLAMA

Układ chłodzenia

Jeśli nasz samochód emituje zbyt dużo białego dymu po rozgrzaniu, objaw ten może oznaczać wyciek z układu chłodzenia. Sprawdźmy, czy końcówka układu wydechowego jest wilgotna lub czy po prostu nie kapie z niej woda.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Silnik powinien pracować w optymalnej temperaturze. Jeśli jest zbyt zimny, jego wydajność będzie niska, natomiast zbyt wysoka temperatura jest zagrożeniem dla pracy jednostki napędowej i może spowodować odkształcenie się jej elementów, a co za tym idzie – zakleszczenie i zatarcie.

W takim wypadku należy dokonać inspekcji płynu chłodzącego, stanu chłodnicy i pompy wody. Możemy to sprawdzić, gdy silnik jest zimny. Powinniśmy zdjąć nakrętkę z chłodnicy i poprosić kogoś, aby wcisnął pedał gazu lub sami zwiększyć obroty z komory silnika, pociągając za dźwignię przepustnicy. Wtedy możemy zaobserwować, co dzieje się z wodą. Jeśli płynie swobodnie, raczej nic nie blokuje układu. Jeśli zaś pozostaje w miejscu, może to oznaczać zablokowanie układu lub niesprawną pompę wody.

Zobacz też: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece zapłonowe

Świece zapłonowe są bardzo ważnym elementem elektrycznego układu zapłonu mieszanki paliwa w cylindrze silnika. Tak samo jak filtr powietrza, wpływają one na efektywność spalania. Jeśli nie działają poprawnie, należy je wyczyścić lub wymienić. Aby sprawdzić, czy są sprawne należy przy włączonym silniku kolejno zdejmować kable wysokiego napięcia z gniazd silnika i obserwować jego pracę. Jeśli po zdjęciu kabla motor krztusi się lub pracuje nierówno, dana świeca jest sprawna. Jeśli nie obserwujemy zmiany w pracy silnika, prawdopodobnie ta właśnie świeca wymaga renowacji lub wymiany.

Zobacz też: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

Olej silnikowy

Smarowanie jest najważniejszym elementem w pracy silnika. Bez oleju motor zatarłby się w mgnieniu oka. Zużyty lub zanieczyszczony płyn utrudnia jego pracę, a co za tym idzie może powodować nadmierne dymienie. Pamiętajmy, aby wymieniać go regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Inne rozwiązania

REKLAMA

Możemy spróbować używać innego paliwa. Być może to, które tankujemy nie jest odpowiednie dla naszego silnika lub jest zbyt niskiej jakości i dlatego motor dymi. Warto również udać się do zaufanego warsztatu w celu sprawdzenia stanu wtryskiwaczy paliwa, lub przy starszych samochodach regulacji gaźnika.

Jeśli powyższe kroki nie pomogą, może to sugerować poważniejszą usterkę napędu, np. uszkodzone pierścienie uszczelniające cylindrów lub prowadnice zaworowe. Z takim problemem raczej nie poradzimy sobie sami, dlatego warto wtedy oddać pojazd w ręce kompetentnego fachowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA