REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego dymi silnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dym jest ubocznym produktem spalania w każdym silniku spalinowym i odpowiednio – w silniku benzynowym będzie składał się głównie z tlenku węgla, a w silniku Diesla z cząstek stałych. Jeśli nasz silnik produkuje zbyt dużo dymu, jest to powód do niepokoju. Podpowiadamy, jaka może być tego przyczyna.

Jeśli po odpaleniu zimnego silnika z rury wydechowej będzie wydobywał się biały dym, jest to raczej normalne. Zanim osiągnie on optymalną temperaturę pracy, nie będzie efektywnie spalał paliwa i z tego właśnie powodu może dymić. Do tego może również emitować parę wodną, co również jest normalne przy zimnym silniku. Nie powinna jednak ona wydostawać się z wydechu przy ciepłym motorze. Jeśli każdego ranka nasz silnik dymi na biało, ruszajmy w podróż dopiero po rozgrzaniu go.

REKLAMA

Układ chłodzenia

Jeśli nasz samochód emituje zbyt dużo białego dymu po rozgrzaniu, objaw ten może oznaczać wyciek z układu chłodzenia. Sprawdźmy, czy końcówka układu wydechowego jest wilgotna lub czy po prostu nie kapie z niej woda.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Silnik powinien pracować w optymalnej temperaturze. Jeśli jest zbyt zimny, jego wydajność będzie niska, natomiast zbyt wysoka temperatura jest zagrożeniem dla pracy jednostki napędowej i może spowodować odkształcenie się jej elementów, a co za tym idzie – zakleszczenie i zatarcie.

W takim wypadku należy dokonać inspekcji płynu chłodzącego, stanu chłodnicy i pompy wody. Możemy to sprawdzić, gdy silnik jest zimny. Powinniśmy zdjąć nakrętkę z chłodnicy i poprosić kogoś, aby wcisnął pedał gazu lub sami zwiększyć obroty z komory silnika, pociągając za dźwignię przepustnicy. Wtedy możemy zaobserwować, co dzieje się z wodą. Jeśli płynie swobodnie, raczej nic nie blokuje układu. Jeśli zaś pozostaje w miejscu, może to oznaczać zablokowanie układu lub niesprawną pompę wody.

Zobacz też: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece zapłonowe

Świece zapłonowe są bardzo ważnym elementem elektrycznego układu zapłonu mieszanki paliwa w cylindrze silnika. Tak samo jak filtr powietrza, wpływają one na efektywność spalania. Jeśli nie działają poprawnie, należy je wyczyścić lub wymienić. Aby sprawdzić, czy są sprawne należy przy włączonym silniku kolejno zdejmować kable wysokiego napięcia z gniazd silnika i obserwować jego pracę. Jeśli po zdjęciu kabla motor krztusi się lub pracuje nierówno, dana świeca jest sprawna. Jeśli nie obserwujemy zmiany w pracy silnika, prawdopodobnie ta właśnie świeca wymaga renowacji lub wymiany.

Zobacz też: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

Olej silnikowy

Smarowanie jest najważniejszym elementem w pracy silnika. Bez oleju motor zatarłby się w mgnieniu oka. Zużyty lub zanieczyszczony płyn utrudnia jego pracę, a co za tym idzie może powodować nadmierne dymienie. Pamiętajmy, aby wymieniać go regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Inne rozwiązania

REKLAMA

Możemy spróbować używać innego paliwa. Być może to, które tankujemy nie jest odpowiednie dla naszego silnika lub jest zbyt niskiej jakości i dlatego motor dymi. Warto również udać się do zaufanego warsztatu w celu sprawdzenia stanu wtryskiwaczy paliwa, lub przy starszych samochodach regulacji gaźnika.

Jeśli powyższe kroki nie pomogą, może to sugerować poważniejszą usterkę napędu, np. uszkodzone pierścienie uszczelniające cylindrów lub prowadnice zaworowe. Z takim problemem raczej nie poradzimy sobie sami, dlatego warto wtedy oddać pojazd w ręce kompetentnego fachowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA