REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress
Dlaczego dymi silnik? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dym jest ubocznym produktem spalania w każdym silniku spalinowym i odpowiednio – w silniku benzynowym będzie składał się głównie z tlenku węgla, a w silniku Diesla z cząstek stałych. Jeśli nasz silnik produkuje zbyt dużo dymu, jest to powód do niepokoju. Podpowiadamy, jaka może być tego przyczyna.

Jeśli po odpaleniu zimnego silnika z rury wydechowej będzie wydobywał się biały dym, jest to raczej normalne. Zanim osiągnie on optymalną temperaturę pracy, nie będzie efektywnie spalał paliwa i z tego właśnie powodu może dymić. Do tego może również emitować parę wodną, co również jest normalne przy zimnym silniku. Nie powinna jednak ona wydostawać się z wydechu przy ciepłym motorze. Jeśli każdego ranka nasz silnik dymi na biało, ruszajmy w podróż dopiero po rozgrzaniu go.

REKLAMA

REKLAMA

Układ chłodzenia

Jeśli nasz samochód emituje zbyt dużo białego dymu po rozgrzaniu, objaw ten może oznaczać wyciek z układu chłodzenia. Sprawdźmy, czy końcówka układu wydechowego jest wilgotna lub czy po prostu nie kapie z niej woda.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Silnik powinien pracować w optymalnej temperaturze. Jeśli jest zbyt zimny, jego wydajność będzie niska, natomiast zbyt wysoka temperatura jest zagrożeniem dla pracy jednostki napędowej i może spowodować odkształcenie się jej elementów, a co za tym idzie – zakleszczenie i zatarcie.

W takim wypadku należy dokonać inspekcji płynu chłodzącego, stanu chłodnicy i pompy wody. Możemy to sprawdzić, gdy silnik jest zimny. Powinniśmy zdjąć nakrętkę z chłodnicy i poprosić kogoś, aby wcisnął pedał gazu lub sami zwiększyć obroty z komory silnika, pociągając za dźwignię przepustnicy. Wtedy możemy zaobserwować, co dzieje się z wodą. Jeśli płynie swobodnie, raczej nic nie blokuje układu. Jeśli zaś pozostaje w miejscu, może to oznaczać zablokowanie układu lub niesprawną pompę wody.

REKLAMA

Zobacz też: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece zapłonowe

Świece zapłonowe są bardzo ważnym elementem elektrycznego układu zapłonu mieszanki paliwa w cylindrze silnika. Tak samo jak filtr powietrza, wpływają one na efektywność spalania. Jeśli nie działają poprawnie, należy je wyczyścić lub wymienić. Aby sprawdzić, czy są sprawne należy przy włączonym silniku kolejno zdejmować kable wysokiego napięcia z gniazd silnika i obserwować jego pracę. Jeśli po zdjęciu kabla motor krztusi się lub pracuje nierówno, dana świeca jest sprawna. Jeśli nie obserwujemy zmiany w pracy silnika, prawdopodobnie ta właśnie świeca wymaga renowacji lub wymiany.

Zobacz też: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

Olej silnikowy

Smarowanie jest najważniejszym elementem w pracy silnika. Bez oleju motor zatarłby się w mgnieniu oka. Zużyty lub zanieczyszczony płyn utrudnia jego pracę, a co za tym idzie może powodować nadmierne dymienie. Pamiętajmy, aby wymieniać go regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Inne rozwiązania

Możemy spróbować używać innego paliwa. Być może to, które tankujemy nie jest odpowiednie dla naszego silnika lub jest zbyt niskiej jakości i dlatego motor dymi. Warto również udać się do zaufanego warsztatu w celu sprawdzenia stanu wtryskiwaczy paliwa, lub przy starszych samochodach regulacji gaźnika.

Jeśli powyższe kroki nie pomogą, może to sugerować poważniejszą usterkę napędu, np. uszkodzone pierścienie uszczelniające cylindrów lub prowadnice zaworowe. Z takim problemem raczej nie poradzimy sobie sami, dlatego warto wtedy oddać pojazd w ręce kompetentnego fachowca.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA