REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować różne niepokojące objawy w zachowaniu samochodu?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierując samochodem niejednokrotnie mamy uczucie, że zachowuje się on dziwnie. Po stwierdzeniu, że przyczyny tego nie leżą po stronie jakości drogi, oraz po stronie przyrody, usterek należy szukać w samochodzie.

Najczęściej spotykane dziwne zachowania pojazdu i ich przyczyny:

REKLAMA

1. Samochód szarpie przy ruszaniu. Płynne ruszanie jest niemożliwe. Przyczyną może być albo zużycie i rozklejenie się poduszek gumowych, na których spoczywa silnik i opiera się skrzynia biegów, albo poluzowanie mocujących je śrub. Rzadziej wynika to z nadmiernego zużycia przegubów napędowych i półosi. W najgorszym przypadku winę ponosi tarcza lub docisk sprzęgła. Wykrycie tej usterki bez wyjęcia silnika lub skrzyni biegów jest niemożliwe.

Zobacz również:Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

2. Na kierownicy odczuwalne są drgania, często niewielkie ale uciążliwe. Jednocześnie przy większej prędkości drgania te są przenoszone na całą karoserię. Prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie amortyzatora (lub kolumny McPhersona). Możliwe także, że spadł najcięższy z ciężarków wyważających jedno z kół albo uszkodzeniu uległa opona. Jeżeli drganiom towarzyszą szybko powtarzające się stuki lub „klekot” podobny jak podczas jazdy z łańcuchami przeciwśnieżnymi, należy jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić, czy koła są dostatecznie mocno dokręcone. Stuki mogą pochodzić także ze zużytych, pozbawionych smaru przegubów napędowych. 

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Samochód ma tendencję do „ściągania” na jedną stronę. Po zatrzymaniu się sprawdzić dłonią temperaturę opon i felg. Cieplejsza opona ma za niskie ciśnienie powietrza. Rozgrzana mocniej felga w pobliżu jej środkowej części dowodzi blokowania hamulców. Po zdjęciu koła można sprawdzić, co powoduje blokowanie hamulców. Należy pamiętać, aby przedtem solidnie podeprzeć karoserię.
4. Słyszalny wyraźnie szum z okolic przednich kół, inny niż szum toczących się kół, oraz towarzyszące temu niestabilne zachowanie samochodu i trudności z zachowaniem prostolinijnej jazdy dowodzą uszkodzenia łożysk w jednym z kół lub (rzadko) w obu kołach na raz. Rozgrzana felga tuż przy piaście wskazuje, w którym kole nastąpiło uszkodzenie, jednak nagrzewanie się może świadczyć także o blokowaniu hamulców.
5. Zgrzyty w przednich kołach świadczą o poważnej usterce, przy czym jej zdiagnozowanie będzie możliwe dopiero po zatrzymaniu się. Nie wolno przy tym ostro hamować, ponieważ usterka może być związana z zawieszeniem kół i mocne zahamowanie może prowadzić nawet do zablokowania koła lub do zniszczenia wielu elementów zawieszenia i podwozia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA