REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować różne niepokojące objawy w zachowaniu samochodu?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierując samochodem niejednokrotnie mamy uczucie, że zachowuje się on dziwnie. Po stwierdzeniu, że przyczyny tego nie leżą po stronie jakości drogi, oraz po stronie przyrody, usterek należy szukać w samochodzie.

Najczęściej spotykane dziwne zachowania pojazdu i ich przyczyny:

REKLAMA

1. Samochód szarpie przy ruszaniu. Płynne ruszanie jest niemożliwe. Przyczyną może być albo zużycie i rozklejenie się poduszek gumowych, na których spoczywa silnik i opiera się skrzynia biegów, albo poluzowanie mocujących je śrub. Rzadziej wynika to z nadmiernego zużycia przegubów napędowych i półosi. W najgorszym przypadku winę ponosi tarcza lub docisk sprzęgła. Wykrycie tej usterki bez wyjęcia silnika lub skrzyni biegów jest niemożliwe.

Zobacz również:Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

2. Na kierownicy odczuwalne są drgania, często niewielkie ale uciążliwe. Jednocześnie przy większej prędkości drgania te są przenoszone na całą karoserię. Prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie amortyzatora (lub kolumny McPhersona). Możliwe także, że spadł najcięższy z ciężarków wyważających jedno z kół albo uszkodzeniu uległa opona. Jeżeli drganiom towarzyszą szybko powtarzające się stuki lub „klekot” podobny jak podczas jazdy z łańcuchami przeciwśnieżnymi, należy jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić, czy koła są dostatecznie mocno dokręcone. Stuki mogą pochodzić także ze zużytych, pozbawionych smaru przegubów napędowych. 

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Samochód ma tendencję do „ściągania” na jedną stronę. Po zatrzymaniu się sprawdzić dłonią temperaturę opon i felg. Cieplejsza opona ma za niskie ciśnienie powietrza. Rozgrzana mocniej felga w pobliżu jej środkowej części dowodzi blokowania hamulców. Po zdjęciu koła można sprawdzić, co powoduje blokowanie hamulców. Należy pamiętać, aby przedtem solidnie podeprzeć karoserię.
4. Słyszalny wyraźnie szum z okolic przednich kół, inny niż szum toczących się kół, oraz towarzyszące temu niestabilne zachowanie samochodu i trudności z zachowaniem prostolinijnej jazdy dowodzą uszkodzenia łożysk w jednym z kół lub (rzadko) w obu kołach na raz. Rozgrzana felga tuż przy piaście wskazuje, w którym kole nastąpiło uszkodzenie, jednak nagrzewanie się może świadczyć także o blokowaniu hamulców.
5. Zgrzyty w przednich kołach świadczą o poważnej usterce, przy czym jej zdiagnozowanie będzie możliwe dopiero po zatrzymaniu się. Nie wolno przy tym ostro hamować, ponieważ usterka może być związana z zawieszeniem kół i mocne zahamowanie może prowadzić nawet do zablokowania koła lub do zniszczenia wielu elementów zawieszenia i podwozia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA