Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana oleju w skrzyni biegów jest czynnością prostą, ale mało przyjemną i nie w pełni bezpieczną. Po dłuższej jeździe, kiedy olej w skrzyni biegów jest rozgrzany, należy ustawić samochód nad kanałem rewizyjnym, na podjeździe lub na innym solidnym podwyższeniu, aby było możliwe wejście pod samochód bez ryzyka i stał on całkowicie poziomo. Wymiana oleju po podniesieniu auta podnośnikiem i oparciu go na kobyłkach, nie zawsze się uda. Część starego oleju może zostać w zakamarkach skrzyni biegów, gdyż auto nie będzie stało całkowicie równo.
REKLAMA
Zobacz również: Jak często wymieniać olej w silniku?
Po podstawieniu we właściwym miejscu szerokiego i dostatecznie pojemnego naczynia należy przy pomocy klucza oczkowego lub nasadowego odkręcić ostrożnie korek spustowy. Można wcześniej wykręcić korek wlewowy, co przyspieszy wypływanie zużytego oleju. Trzeba oczyścić wcześniej jego otoczenie z piasku i innych zanieczyszczeń, aby nie dostały się przypadkiem do skrzyni biegów.
Spuszczany olej jest brudny i może być gorący, więc należy unikać kontaktu skóry z nim. Najlepiej prace wykonywać w ochronnych lateksowych rękawiczkach np. chirurgicznych..
Po wykręceniu korka spustowego olej zacznie wyciekać dość szybko, więc trzeba przygotować się na zmianę miejsca ustawienia naczynia, w którym ma się on zbierać. Należy chwilę odczekać, aby ze skrzyni biegów wyciekł cały olej. Jeżeli korek spustowy nie pozostał w kluczu, ostrożnie odszukać go w naczyniu z olejem. Gumową lub miedzianą uszczelkę należy zawsze wymieniać na nową i wkręcić korek, z czuciem dokręcając, aby nie zerwać gwintu. Starannie wytrzeć jego otoczenie z resztek oleju.
Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?
REKLAMA
Kolejną czynnością jest napełnienie skrzyni biegów nowym olejem. Należy stosować wyłącznie olej o takich parametrach jak zaleca producent samochodu. Można skorzystać z sugestii producentów olejów, jeżeli zdobycie właściwego będzie kłopotliwe. Zwykle podają oni, w jakich autach można stosować ich produkt. Do skrzyni wlewa się dokładnie tyle oleju, ile przewiduje instrukcja. Wówczas sprawdzanie jego poziomy nie jest konieczne. Przy braku instrukcji należy zalać skrzynię biegów litrem świeżego oleju, odczekać kilka minut i wykręcić korek z otworu rewizyjnego. Wlewając pomału kolejną porcję oleju obserwować otwór kontrolny.
Gdy olej zacznie z niego wypływać, należy przerwać dolewanie, zakręcić lekko korek i odczekać kolejne kilka chwil. Gdy po wykręceniu korka olej nie wypłynie z otworu, należy wlać kolejną porcję, np. kolejne 100 ml. Czynności powtarzać tak długo, aż olej będzie wypływał z otworu rewizyjnego nawet po kilku minutach od ostatniego uzupełnienia. Pozwolić, aby wypłynął jego nadmiar do podstawionego naczynia i starannie dokręcić korek otworu rewizyjnego. Zakręcić korek wlewowy i oczyścić jego otoczenie z resztek rozlanego oleju.
REKLAMA
REKLAMA