REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wymagają, aby jednym z zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu był uznawany przez nie system alarmowy. Nie biorą przy tym pod uwagę, że ułatwiają w ten sposób zadanie złodziejom.

Wykonywanie przeróbek fabrycznych układów alarmowych może prowadzić do ich uszkodzenia lub zniszczenia. Ale samo urządzenie można bez obaw wykorzystać jako sterownik do układu, pozwalającego na uruchamianie dodatkowo klaksonów w samochodzie, które są dużo głośniejsze, niż głośniczki typowych alarmów.

REKLAMA

Aby tak przerobić instalację samochodową, żeby po uruchomieniu się alarmu włączył się także klakson, konieczna jest podstawowa wiedza elektroniczna oraz umiejętność zakładania na końce przewodów łączówek, tzw. konektorów. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia.

Zobacz również: Jak nie dać się złodziejowi?

REKLAMA

Modernizację instalacji samochodowej należy zacząć od zmierzenia napięcia, jakie zasila głośnik urządzenia alarmowego w chwili zadziałania alarmu. Konieczny jest do tego woltomierz prądu przemiennego z zakresem pomiarowym 20 woltów. Napięcie to zwykle wynosi kilka woltów, nie przekraczając 6 V. Trzeba zdobyć przekaźnik, pracujący przy takim napięciu, jak odczytane podczas pomiaru. Typowe samochodowe pracują przy napięciu 12 lub 24 V, więc są bezużyteczne. Na dodatek przekaźnik taki powinien mieć cewkę o dużej oporności, aby natężenie płynącego przez nią prądu nie przekroczyło 100 mA (miliamperów). Jego styki muszą wytrzymać co najmniej 2 ampery! Takie przekaźniki są dość trudne do zdobycia.

Cewkę takiego przekaźnika włącza się pomiędzy przewody, zasilające głośnik alarmu poprzez diodę prostowniczą o parametrach: napięcie pracy – 50 V, prąd maksymalny – 1 A. Równolegle z cewką przekaźnika należy włączyć kondensator elektrolityczny o pojemności najwyżej 10 mikrofaradów i napięciu pracy co najmniej 10 V. Pamiętać o zachowaniu właściwej biegunowości. Robocze styki przekaźnika włączyć pomiędzy bezpiecznik w skrzynce bezpiecznikowej, na którym stale utrzymuje się napięcie, nawet przy wyłączonej stacyjce, lub – co łatwiejsze, pomiędzy dodatni przewód zasilający urządzenie alarmowe, a właściwą końcówkę przekaźnika klaksonu (dodatnią, nie tę od strony masy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Po wykonaniu opisanej przeróbki prawdopodobnie spadnie siła dźwięku, jaki będzie się wydobywał z fabrycznego głośnika alarmu, zamontowanego w samochodzie. Może on być w ogóle nie słyszany, bo zagłuszy go znacznie głośniejszy klakson. Gdyby klakson działał bez przerwy, a nie tak, jak głośnik alarmu, należy zmienić kondensator spinający cewkę przekaźnika na inny, o mniejszej pojemności lub go całkiem usunąć.

Klakson samochodowy zużywa sporo energii elektrycznej, więc należy liczyć się z tym, że akumulator może zostać poważnie rozładowany. Trzeba się zdecydować, czy lepiej mieć samochód z rozładowanym akumulatorem, czy go nie mieć wcale po kradzieży.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA