REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wymagają, aby jednym z zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu był uznawany przez nie system alarmowy. Nie biorą przy tym pod uwagę, że ułatwiają w ten sposób zadanie złodziejom.

Wykonywanie przeróbek fabrycznych układów alarmowych może prowadzić do ich uszkodzenia lub zniszczenia. Ale samo urządzenie można bez obaw wykorzystać jako sterownik do układu, pozwalającego na uruchamianie dodatkowo klaksonów w samochodzie, które są dużo głośniejsze, niż głośniczki typowych alarmów.

REKLAMA

Aby tak przerobić instalację samochodową, żeby po uruchomieniu się alarmu włączył się także klakson, konieczna jest podstawowa wiedza elektroniczna oraz umiejętność zakładania na końce przewodów łączówek, tzw. konektorów. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia.

Zobacz również: Jak nie dać się złodziejowi?

REKLAMA

Modernizację instalacji samochodowej należy zacząć od zmierzenia napięcia, jakie zasila głośnik urządzenia alarmowego w chwili zadziałania alarmu. Konieczny jest do tego woltomierz prądu przemiennego z zakresem pomiarowym 20 woltów. Napięcie to zwykle wynosi kilka woltów, nie przekraczając 6 V. Trzeba zdobyć przekaźnik, pracujący przy takim napięciu, jak odczytane podczas pomiaru. Typowe samochodowe pracują przy napięciu 12 lub 24 V, więc są bezużyteczne. Na dodatek przekaźnik taki powinien mieć cewkę o dużej oporności, aby natężenie płynącego przez nią prądu nie przekroczyło 100 mA (miliamperów). Jego styki muszą wytrzymać co najmniej 2 ampery! Takie przekaźniki są dość trudne do zdobycia.

Cewkę takiego przekaźnika włącza się pomiędzy przewody, zasilające głośnik alarmu poprzez diodę prostowniczą o parametrach: napięcie pracy – 50 V, prąd maksymalny – 1 A. Równolegle z cewką przekaźnika należy włączyć kondensator elektrolityczny o pojemności najwyżej 10 mikrofaradów i napięciu pracy co najmniej 10 V. Pamiętać o zachowaniu właściwej biegunowości. Robocze styki przekaźnika włączyć pomiędzy bezpiecznik w skrzynce bezpiecznikowej, na którym stale utrzymuje się napięcie, nawet przy wyłączonej stacyjce, lub – co łatwiejsze, pomiędzy dodatni przewód zasilający urządzenie alarmowe, a właściwą końcówkę przekaźnika klaksonu (dodatnią, nie tę od strony masy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Po wykonaniu opisanej przeróbki prawdopodobnie spadnie siła dźwięku, jaki będzie się wydobywał z fabrycznego głośnika alarmu, zamontowanego w samochodzie. Może on być w ogóle nie słyszany, bo zagłuszy go znacznie głośniejszy klakson. Gdyby klakson działał bez przerwy, a nie tak, jak głośnik alarmu, należy zmienić kondensator spinający cewkę przekaźnika na inny, o mniejszej pojemności lub go całkiem usunąć.

Klakson samochodowy zużywa sporo energii elektrycznej, więc należy liczyć się z tym, że akumulator może zostać poważnie rozładowany. Trzeba się zdecydować, czy lepiej mieć samochód z rozładowanym akumulatorem, czy go nie mieć wcale po kradzieży.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA