REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samodzielna wymiana oleju w skrzyni biegów

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Samodzielnie, nie dysponując specjalistycznymi narzędziami, można wymieniać olej tylko w takich skrzyniach biegów, które mają w dnie korki spustowe. Wymiana jest czynnością prostą, ale mało przyjemną i niezupełnie bezpieczną.

Po dłuższej jeździe, kiedy olej w skrzyni biegów jest rozgrzany, należy ustawić samochód nad kanałem rewizyjnym, na przydrożnym podjeździe lub na innym solidnym podwyższeniu, tak aby stał on całkowicie poziomo i żeby było bezpiecznie pod niego wejść. Nie zawsze bowiem udaje się wymiana oleju po podniesieniu auta podnośnikiem i oparciu go na kobyłkach. Część starego oleju może wówczas zostać w zakamarkach skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

Po podstawieniu we właściwym miejscu szerokiego i dostatecznie pojemnego naczynia przy pomocy klucza oczkowego lub nasadowego należy odkręcić ostrożnie korek spustowy. Można wcześniej wykręcić korek wlewowy, co przyspieszy wypływanie zużytego oleju. Zaleca się uprzednio oczyścić jego otoczenie z piasku i innych zanieczyszczeń, aby nie dostały się przypadkiem do skrzyni biegów.

Spuszczany olej jest brudny i może być gorący, więc należy unikać kontaktu ze skórą. Pracę najlepiej wykonywać w ochronnych lateksowych rękawicach.

REKLAMA

Po wykręceniu korka spustowego olej zacznie wyciekać dość szybko, więc trzeba przygotować się na zmianę miejsca ustawienia naczynia, w którym ma się on zbierać. Odczekać co najmniej 5 minut, aż resztki oleju wyciekną ze skrzyni biegów. Jeżeli korek spustowy nie został w kluczu, ostrożnie odszukać go w naczyniu z olejem. Jeżeli nie ma na nim uszczelki, trzeba wówczas poszukać jej w zużytym oleju albo sprawdzić, czy nie została przyklejona do skrzyni biegów. Jeżeli nie uda się znaleźć albo będzie ona uszkodzona, musimy założyć nową i wkręcić korek, dokręcając z wyczuciem, aby nie zerwać gwintu. Starannie wytrzeć jego otoczenie z resztek oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną czynnością jest napełnienie skrzyni biegów nowym olejem. Należy stosować wyłącznie gatunek oleju, zalecany przez producenta samochodu lub taki sam olej, jaki znajdował się poprzednio w skrzyni biegów. Jeżeli zdobycie właściwego będzie kłopotliwe, można skorzystać z sugestii producentów olei. Zwykle podają oni, w których autach można stosować ich produkt. Do skrzyni wlewa się dokładnie tyle oleju, ile przewiduje instrukcja. Wówczas sprawdzanie jego poziomu nie jest konieczne. Przy braku instrukcji należy zalać skrzynię biegów litrem świeżego oleju, odczekać kilka minut i wykręcić korek z otworu rewizyjnego.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Wlewając powoli kolejną porcję oleju, obserwować należy otwór kontrolny. Gdy olej zacznie z niego wypływać, przerwać dolewanie, zakręcić lekko korek i odczekać chwilę. Gdy po wykręceniu korka olej nie wypłynie z otworu, należy wlać kolejną porcję, np. 100 ml. Czynności trzeba powtarzać tak długo, aż olej będzie wypływał z otworu rewizyjnego nawet po kilku minutach od ostatniego uzupełnienia. Pozwolić, aby wypłynął jego nadmiar do podstawionego naczynia i starannie dokręcić korek otworu rewizyjnego. Zakręcić korek wlewowy i oczyścić jego otoczenie z resztek rozlanego oleju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA