REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samodzielna wymiana oleju w skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Samodzielnie, nie dysponując specjalistycznymi narzędziami, można wymieniać olej tylko w takich skrzyniach biegów, które mają w dnie korki spustowe. Wymiana jest czynnością prostą, ale mało przyjemną i niezupełnie bezpieczną.

Po dłuższej jeździe, kiedy olej w skrzyni biegów jest rozgrzany, należy ustawić samochód nad kanałem rewizyjnym, na przydrożnym podjeździe lub na innym solidnym podwyższeniu, tak aby stał on całkowicie poziomo i żeby było bezpiecznie pod niego wejść. Nie zawsze bowiem udaje się wymiana oleju po podniesieniu auta podnośnikiem i oparciu go na kobyłkach. Część starego oleju może wówczas zostać w zakamarkach skrzyni biegów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

Po podstawieniu we właściwym miejscu szerokiego i dostatecznie pojemnego naczynia przy pomocy klucza oczkowego lub nasadowego należy odkręcić ostrożnie korek spustowy. Można wcześniej wykręcić korek wlewowy, co przyspieszy wypływanie zużytego oleju. Zaleca się uprzednio oczyścić jego otoczenie z piasku i innych zanieczyszczeń, aby nie dostały się przypadkiem do skrzyni biegów.

Spuszczany olej jest brudny i może być gorący, więc należy unikać kontaktu ze skórą. Pracę najlepiej wykonywać w ochronnych lateksowych rękawicach.

REKLAMA

Po wykręceniu korka spustowego olej zacznie wyciekać dość szybko, więc trzeba przygotować się na zmianę miejsca ustawienia naczynia, w którym ma się on zbierać. Odczekać co najmniej 5 minut, aż resztki oleju wyciekną ze skrzyni biegów. Jeżeli korek spustowy nie został w kluczu, ostrożnie odszukać go w naczyniu z olejem. Jeżeli nie ma na nim uszczelki, trzeba wówczas poszukać jej w zużytym oleju albo sprawdzić, czy nie została przyklejona do skrzyni biegów. Jeżeli nie uda się znaleźć albo będzie ona uszkodzona, musimy założyć nową i wkręcić korek, dokręcając z wyczuciem, aby nie zerwać gwintu. Starannie wytrzeć jego otoczenie z resztek oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną czynnością jest napełnienie skrzyni biegów nowym olejem. Należy stosować wyłącznie gatunek oleju, zalecany przez producenta samochodu lub taki sam olej, jaki znajdował się poprzednio w skrzyni biegów. Jeżeli zdobycie właściwego będzie kłopotliwe, można skorzystać z sugestii producentów olei. Zwykle podają oni, w których autach można stosować ich produkt. Do skrzyni wlewa się dokładnie tyle oleju, ile przewiduje instrukcja. Wówczas sprawdzanie jego poziomu nie jest konieczne. Przy braku instrukcji należy zalać skrzynię biegów litrem świeżego oleju, odczekać kilka minut i wykręcić korek z otworu rewizyjnego.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Wlewając powoli kolejną porcję oleju, obserwować należy otwór kontrolny. Gdy olej zacznie z niego wypływać, przerwać dolewanie, zakręcić lekko korek i odczekać chwilę. Gdy po wykręceniu korka olej nie wypłynie z otworu, należy wlać kolejną porcję, np. 100 ml. Czynności trzeba powtarzać tak długo, aż olej będzie wypływał z otworu rewizyjnego nawet po kilku minutach od ostatniego uzupełnienia. Pozwolić, aby wypłynął jego nadmiar do podstawionego naczynia i starannie dokręcić korek otworu rewizyjnego. Zakręcić korek wlewowy i oczyścić jego otoczenie z resztek rozlanego oleju.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA