Co smarować w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Smarowanie ważnych elementów układu kierowniczego i napędowego sprowadza się do wymiany w nich starego smaru lub oleju na nowy w zalecanych odstępach czasu lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Zabiegi te wykonują specjalistyczne stacje obsługi, posiadające odpowiednie przyrządy i fachowy personel. W przypadku starych pojazdów, zwłaszcza zabytkowych nie jest to takie proste. Często mechanicy w ogóle nie mieli do czynienia z danym typem czy modelem samochodu i nie wiedzą, co podlega smarowaniu. Pomocna w tym będzie instrukcja serwisowa, którą trzeba zawsze mieć przy sobie, udając się do stacji obsługi.
REKLAMA
Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?
REKLAMA
Do smarowania podzespołów we własnym zakresie konieczna jest dobra smarownica (towotnica), wytwarzająca odpowiednie ciśnienie, z odpowiednią, nieużytą końcówką, pasującą do zastosowanych w samochodzie smarowniczek, zwanych często kalamitkami. Trzeba je zawsze starannie oczyścić przed nałożeniem na nie końcówki smarownicy, aby nie wtłoczyć w nie smaru, pomieszanego z piaskiem i kurzem. Nowy smar wtłacza się tak długo, aż z punktu smarowniczego zostanie usunięty stary, brudny.
Instrukcje obsługi samochodu najczęściej nie wspominają o konieczności smarowania wielu miejsc w samochodzie, nie wpływających bezpośrednio lub pośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Są nimi zawiasy w drzwiach, pokrywie bagażnika i klapie komory silnika, różne linki i cięgła, zamki drzwiowe itp. Co prawda większość linek ma wnętrza pancerza wyłożone teflonem lub podobnym tworzywem, jednak nigdy odrobina smaru nie zaszkodzi, zwłaszcza że niesmarowane linki ulegają korozji i mogą się zakleszczać a nawet – mogą stracić swoją pierwotną wytrzymałość.
Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?
Jeżeli samochód jest wyposażony w resory, to podlegają one smarowaniu, przy czym zabieg ten jest dość trudny i mało przyjemny. Najlepszy jest do tego smar grafitowy, który bardzo brudzi skórę rąk i ubranie. Aby dobrze wniknął we wszystkie szczeliny pomiędzy piórami resorów, należy naczynie z nim podgrzać w gorącej wodzie. Następnie gorący nakładać pędzlem na pióra resorów z góry i po bokach. Po ostygnięciu jego nadmiar usunąć, a następnie przejechać kilka kilometrów po drogach z dużymi wybojami, aby został on wprowadzony pomiędzy pióra resorów podczas ich intensywnej pracy. Smarowanie takie jest półśrodkiem, ale wystarczy na pewien czas i zapobiegnie nieprzyjemnym piskom, jakie są czasem słyszane podczas jazdy.
REKLAMA
REKLAMA