Jak poprawnie wymieniać świece w silnikach TDI?
REKLAMA
REKLAMA
Najbardziej narażone są silniki TDI, CDI oraz DTI. Między innymi one są narażone na częste uszkodzenia świec.
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Nowe świece żarowe
• Klucz 10 nasadowy i długa przedłużka
• Środek penetrujący
• Smar do świec żarowych
• Klucz dynamometryczny
Po zdjęciu pokrywy silnika widać tak zwane fajki świec na jednym wspólnym przewodzie. Zdejmujemy je poprzez pociągnięcie do góry. Najlepiej zrobić to na ciepłym silniku, nie ma wtedy problemu z ich zdjęciem.
Możemy przystąpić do wykręcania świec. Pierwszym krokiem, jest sprawdzenie, która świeca jest zapieczona.
Zobacz również: Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?
Ustawiamy klucz dynamometryczny na moment 30Nm i próbujemy wykręcić świecę. Jeśli jest wyczuwalny opór to znak, że świeca jest zapieczona.
Maksymalny moment, jaki jest w stanie wytrzymać świeca, to ok. 35Nm. Przekroczenie tego momentu spowoduje ukręcenie świecy.
Również da się określić to, jak duży będzie problem z wykręceniem. Psikamy środkiem penetrującym wokół świecy i obserwujemy, co się dzieje. Jeśli wydobywają się małe pęcherze powietrzne, możemy być pewni, że będzie problem z wykręceniem.
Zobacz również: Czy warto zabezpieczać nowe auto przed korozją?
Najlepiej przez kilka dni dozować środek penetrujący. Zazwyczaj po 2-3 dniach świeca odpuszcza. Jeśli wykręci się chociaż trochę, psikamy penetratorem i wkręcamy ją. Następnie znowu odkręcamy i aplikujemy środek. Czynność należy powtarzać do momentu, aż wyjdzie cała świeca.
REKLAMA
REKLAMA