Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?
REKLAMA
REKLAMA
Zawieszenia kół samochodu, w przypadku pojazdu nowego, posiada parametry nadane im na końcu procesu produkcji w fabryce i skontrolowane w trakcie przeglądu tzw. zerowego, wykonanego przed sprzedażą. Gorzej jest z samochodami używanymi.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?
Obecnie ustawienie geometrii zawieszenia we współczesnych samochodach ogranicza się najczęściej do regulacji zbieżności kół osi przedniej lub wymiany poszczególnych elementów wodzących kół (wahaczy, amortyzatorów, belek). Czasami deformacje elementów są tak niewielkie, że ustalenie, który element jest uszkodzony, wykonuje się metodą prób i błędów - wymienia się elementy po kolei kontrolując geometrię po wymianie każdego elementu, aż do momentu uzyskania prawidłowego wyniku.
Zobacz również: Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zdobić to sami?
Kiedy do warsztatu?
• nieprawidłowe ustawienie koła kierownicy (przy skierowaniu kół do jazdy na wprost)
• skłonności do zbaczania na boki przy jeździe na wprost wyczuwane na kole kierownicy
• odgłosy głośnej pracy zawieszenia w czasie jazdy (stuki, zgrzyty itp.)
• nierównomierne zużywanie się bieżnika opon
• każde "wpadnięcie" w wyrwę w jezdni lub wjechanie z dużą prędkością na krawężnik
REKLAMA
REKLAMA