REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak utwardzić zawieszenie?

Konrad Bagiński
fot. mototarget
fot. mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Auto buja się na zakrętach, nurkuje przy hamowaniu, przy dodaniu gazu "leci na plecy"? To mało przyjemne – w takim przypadku warto nieco utwardzić zawieszenie.

Podczas utwardzania zawieszenia można się też pokusić o jego obniżenie. Sprawdź, czy warto i obie czynności przeprowadź jednocześnie.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe elementy zawieszenia to amortyzatory i sprężyny. W sportowej, niekoniecznie wyczynowej jeździe, warto pokusić się o dość twarde zawieszenie. Wyeliminuje to przede wszystkim przechylanie się auta na zakrętach, poprawi pewność prowadzenia. Ale nie ma nic za darmo – pogorszy się komfort jazdy i pewne kwestie bezpieczeństwa. Twarde zawieszenie jest z reguły mniej sprężyste i trudniej wyłapuje dziury. Koło spędza więcej czasu w powietrzu, niż na tej nierównej powierzchni co skutkuje gorszą przyczepnością. Ale coś za coś. Zresztą z dwojga złego nie bać się wypadnięcia z zakrętu w aucie przypominającym wannę na kółkach.

Zobacz również: Co daje obniżenie auta?

Jak zabrać się do wymiany amortyzatorów i sprężyn?

REKLAMA

Przede wszystkim poradzić się swojego mechanika, tunera, poczytać w internecie opinie o zawieszeniach przeznaczonych do naszego modelu auta. Tam też warto pytać, kierowcy-internauci z reguły chętnie sobie pomagają. Nie warto liczyć na jakąś szczególną oszczędność. Dobre amortyzatory swoje kosztują. Trzeba zainwestować w produkty znanych marek. Ale nie tych, które widać głównie w reklamach w TV czy prasie, a tych, których nazwy znajdują się na wyścigowych bądź rajdowych samochodach. Markami popularnymi w sporcie motorowym są np. Bilstein czy Kayaba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzbrojony w odpowiednią wiedzę, kup odpowiednie sprężyny i amortyzatory i zgłoś się do mechanika. Oczywiście możesz też jemu zlecić wyszukanie odpowiedniego zawieszenia, zamiast szukać samemu. Wymiana amorków i sprężyn nie jest specjalnie trudna, ale raczej sam tego nie dokonasz, jeśli nie masz dobrze wyposażonego warsztatu.

Zobacz również: Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Rozpórka na kielichy

Przy utwardzeniu zawieszenia warto pomyśleć o jego wzmocnieniu. Dobrym rozwiązaniem jest kupno i montaż specjalnej, hm, wyprofilowanej rury. Jej końce przykręca się do górnych gniazd kolumn zawieszenia. Podobną rozpórkę należy zamontować od dołu. Popularnym błędem jest montowanie tylko górnego wzmocnienia. Nie ma to większego sensu, bo zawieszenie i tak rozłazi się na boki. Dwie rozpórki zaś spinają zawieszenie w solidną klatkę, zwiększając jego sztywność i w ten sposób usprawniając pracę.

Często funkcję dolnej rozpórki spełnia płyta zabezpieczająca silnik. Warto polecić jej montaż w przypadku, gdy często jeździmy rajdowo po szutrze lub innych luźnych nawierzchniach. Po jakimś czasie warto się jej przyjrzeć – każda rysa czy wgniecenie w płycie to jeden cios mniej dla silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA