REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak utwardzić zawieszenie?

Konrad Bagiński
fot. mototarget
fot. mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Auto buja się na zakrętach, nurkuje przy hamowaniu, przy dodaniu gazu "leci na plecy"? To mało przyjemne – w takim przypadku warto nieco utwardzić zawieszenie.

Podczas utwardzania zawieszenia można się też pokusić o jego obniżenie. Sprawdź, czy warto i obie czynności przeprowadź jednocześnie.

REKLAMA

Podstawowe elementy zawieszenia to amortyzatory i sprężyny. W sportowej, niekoniecznie wyczynowej jeździe, warto pokusić się o dość twarde zawieszenie. Wyeliminuje to przede wszystkim przechylanie się auta na zakrętach, poprawi pewność prowadzenia. Ale nie ma nic za darmo – pogorszy się komfort jazdy i pewne kwestie bezpieczeństwa. Twarde zawieszenie jest z reguły mniej sprężyste i trudniej wyłapuje dziury. Koło spędza więcej czasu w powietrzu, niż na tej nierównej powierzchni co skutkuje gorszą przyczepnością. Ale coś za coś. Zresztą z dwojga złego nie bać się wypadnięcia z zakrętu w aucie przypominającym wannę na kółkach.

Zobacz również: Co daje obniżenie auta?

Jak zabrać się do wymiany amortyzatorów i sprężyn?

REKLAMA

Przede wszystkim poradzić się swojego mechanika, tunera, poczytać w internecie opinie o zawieszeniach przeznaczonych do naszego modelu auta. Tam też warto pytać, kierowcy-internauci z reguły chętnie sobie pomagają. Nie warto liczyć na jakąś szczególną oszczędność. Dobre amortyzatory swoje kosztują. Trzeba zainwestować w produkty znanych marek. Ale nie tych, które widać głównie w reklamach w TV czy prasie, a tych, których nazwy znajdują się na wyścigowych bądź rajdowych samochodach. Markami popularnymi w sporcie motorowym są np. Bilstein czy Kayaba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzbrojony w odpowiednią wiedzę, kup odpowiednie sprężyny i amortyzatory i zgłoś się do mechanika. Oczywiście możesz też jemu zlecić wyszukanie odpowiedniego zawieszenia, zamiast szukać samemu. Wymiana amorków i sprężyn nie jest specjalnie trudna, ale raczej sam tego nie dokonasz, jeśli nie masz dobrze wyposażonego warsztatu.

Zobacz również: Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Rozpórka na kielichy

Przy utwardzeniu zawieszenia warto pomyśleć o jego wzmocnieniu. Dobrym rozwiązaniem jest kupno i montaż specjalnej, hm, wyprofilowanej rury. Jej końce przykręca się do górnych gniazd kolumn zawieszenia. Podobną rozpórkę należy zamontować od dołu. Popularnym błędem jest montowanie tylko górnego wzmocnienia. Nie ma to większego sensu, bo zawieszenie i tak rozłazi się na boki. Dwie rozpórki zaś spinają zawieszenie w solidną klatkę, zwiększając jego sztywność i w ten sposób usprawniając pracę.

Często funkcję dolnej rozpórki spełnia płyta zabezpieczająca silnik. Warto polecić jej montaż w przypadku, gdy często jeździmy rajdowo po szutrze lub innych luźnych nawierzchniach. Po jakimś czasie warto się jej przyjrzeć – każda rysa czy wgniecenie w płycie to jeden cios mniej dla silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA