REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sowa
fot. Ford
fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny McPhersona uwielbiają mechanicy samochodowi, ponieważ kolumny mają nieskomplikowany sposób montażu. Użytkownicy McPhersonów cenią sobie przede wszystkim komfort i cenę.

W 1949 roku Earl McPherson patentując system zawieszenia koła nie przypuszczał, że jego wynalazek będzie popularny nawet za 50 lat. Główną ideą, jaka przyświecała mu podczas prac badawczych było maksymalne uproszczenie jego budowy. Dlaczego do dziś kolumny McPhersona mają tylu zwolenników?

REKLAMA

Prostota i cena

Całość kolumny stanowi amortyzator teleskopowy, który posiada w obudowie specjalne mocowanie sprężyny śrubowej. Takie zamocowanie skutkuje współosiowym ustawieniem elementu tłumiącego i sprężystego. Prostota rozwiązania objawia się również w sposobie połączenia koła z samochodem. Zwrotnica od dołu połączona jest z wahaczem (najczęściej stosowany jest wahacz trójkątny). Górne mocowanie stanowi opisywana właśnie kolumna (mocowanie jest realizowane za pomocą śrub, rzadziej spoin), która jest osadzona wysoko w nadkolu. Eliminuje to konieczność stosowania konstrukcji wielowahaczowej, a więc jest to rozwiązanie tańsze także w eksploatacji.

Zobacz również: Jak wymienić przednie pasy bezpieczeństwa?

Ergonomia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną zaletą zawieszenia kół za pomocą kolumn McPhersona jest niewielka ilość miejsca zajmowanego przez konstrukcję (szczególnie dużo miejsca udaje się zaoszczędzić w obszarze górnego mocowania zawieszenia). Umożliwia to zastosowanie tak popularnego w samochodach klasy „ekonomicznej” zblokowanego napędu przednich kół – silnik usytuowany poprzecznie względem osi pojazdu. Zyskanie miejsca pozwala też na montaż poprzecznie dłuższych silników (np. 5 cylindrowe silniki rzędowe stosowane przez Volvo). Masa zawieszenia wykorzystującego opisywane kolumny jest niższa od konwencjonalnego wielowahaczowego o ok. 30%. Przekłada się to na bardzo istotne ze względów kinematycznych i konstrukcyjnych zmniejszenie tzw. masy nieresorowanej, zmniejszenie bezwładności koła.

Zobacz również: Jak wyciszyć drzwi samochodowe?

Komfort

Kolumna McPhersona mimo prostej konstrukcji pozwala na równoległe prowadzenie kół mimo stosunkowo dużego skoku zawieszenia (postulat ten jest trudno zrealizować np. w przypadku równie nieskomplikowanego układu stosowanego w zawieszeniu tylnym – belki skrętnej). Niezaprzeczalną zaletą, przekładającą się bezpośrednio na ogromną liczbę modeli klas popularnych wykorzystujących tę konstrukcję, jest niski koszt zarówno produkcji, jak i części zamiennych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA