REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?

Łukasz Sowa
fot. Ford
fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny McPhersona uwielbiają mechanicy samochodowi, ponieważ kolumny mają nieskomplikowany sposób montażu. Użytkownicy McPhersonów cenią sobie przede wszystkim komfort i cenę.

W 1949 roku Earl McPherson patentując system zawieszenia koła nie przypuszczał, że jego wynalazek będzie popularny nawet za 50 lat. Główną ideą, jaka przyświecała mu podczas prac badawczych było maksymalne uproszczenie jego budowy. Dlaczego do dziś kolumny McPhersona mają tylu zwolenników?

REKLAMA

Prostota i cena

Całość kolumny stanowi amortyzator teleskopowy, który posiada w obudowie specjalne mocowanie sprężyny śrubowej. Takie zamocowanie skutkuje współosiowym ustawieniem elementu tłumiącego i sprężystego. Prostota rozwiązania objawia się również w sposobie połączenia koła z samochodem. Zwrotnica od dołu połączona jest z wahaczem (najczęściej stosowany jest wahacz trójkątny). Górne mocowanie stanowi opisywana właśnie kolumna (mocowanie jest realizowane za pomocą śrub, rzadziej spoin), która jest osadzona wysoko w nadkolu. Eliminuje to konieczność stosowania konstrukcji wielowahaczowej, a więc jest to rozwiązanie tańsze także w eksploatacji.

Zobacz również: Jak wymienić przednie pasy bezpieczeństwa?

Ergonomia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną zaletą zawieszenia kół za pomocą kolumn McPhersona jest niewielka ilość miejsca zajmowanego przez konstrukcję (szczególnie dużo miejsca udaje się zaoszczędzić w obszarze górnego mocowania zawieszenia). Umożliwia to zastosowanie tak popularnego w samochodach klasy „ekonomicznej” zblokowanego napędu przednich kół – silnik usytuowany poprzecznie względem osi pojazdu. Zyskanie miejsca pozwala też na montaż poprzecznie dłuższych silników (np. 5 cylindrowe silniki rzędowe stosowane przez Volvo). Masa zawieszenia wykorzystującego opisywane kolumny jest niższa od konwencjonalnego wielowahaczowego o ok. 30%. Przekłada się to na bardzo istotne ze względów kinematycznych i konstrukcyjnych zmniejszenie tzw. masy nieresorowanej, zmniejszenie bezwładności koła.

Zobacz również: Jak wyciszyć drzwi samochodowe?

Komfort

Kolumna McPhersona mimo prostej konstrukcji pozwala na równoległe prowadzenie kół mimo stosunkowo dużego skoku zawieszenia (postulat ten jest trudno zrealizować np. w przypadku równie nieskomplikowanego układu stosowanego w zawieszeniu tylnym – belki skrętnej). Niezaprzeczalną zaletą, przekładającą się bezpośrednio na ogromną liczbę modeli klas popularnych wykorzystujących tę konstrukcję, jest niski koszt zarówno produkcji, jak i części zamiennych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    REKLAMA

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    REKLAMA