Jak dobrze wybrać koło pasowe?
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejsze jest, aby wewnętrzna struktura koła pasowego odpowiednio rozkładała powstające drgania silnika – tylko tak może je wyrównać i zapobiec przenoszeniu drgań na układ napędu pasowego. Należy pamiętać, że koło zapewnia łatwą i skuteczną izolację wibracji, ponieważ piasta oddzielona jest poprzez elastomer od pierścienia koła pasowego. Stosowane głównie w silnikach wysokoprężnych z tłumikami drgań izolują wysokie drgania obrotowe bezpośrednio na wale korbowym i znacząco odciążają pasek napędowy oraz pozostałe elementy układu od dynamicznych obciążeń.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wymienić uszczelkę wału korbowego w Mercedesie W202?
Najczęściej stosowanymi konstrukcjami są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych.
Wielowarstwowa budowa koła pasowego z tłumikiem drgań z dwoma warstwami elastomeru i użyciem łożyska ślizgowego gwarantują sprawną pracę układu napędowego.
Zobacz również: Jak często należy dokonywać przeglądu technicznego samochodu?
Należy uważać, na dostępne na rynku coraz tańsze, metalowe koła. Nie trzeba być ekspertem, aby na pierwszy rzut oka dostrzec różnicę. Nawet, jeśli te masywne koła pasowe mają pozorne zalety w cenie i żywotności, skutki dla innych elementów układu napędowego są nieprzewidywalne. Spowoduje to uszkodzenie tych elementów, ponieważ są one narażone na większe wibracje i zużycie.
REKLAMA
REKLAMA