REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tuning hamulców - porada specjalisty

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma takich hamulców, których nie dałoby się poprawić. W ten element zawsze warto zainwestować. Nie tylko do sportowej jazdy – sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze.

Przed zmianą hamulców na nowe warto sprawdzić w jakim stanie są dotychczasowe. Każdy model tarczy ma swoją grubość graniczną, poniżej której traci na skuteczności a jazda robi się niebezpieczna. Podobnie z klockami – zbyt „zjechane” mogą zawieść w najmniej odpowiednim momencie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Stan hamulców najpierw sprawdź „na oko”. Jeśli felgi są bardzo mocno zabrudzone pyłem z tarcz i klocków, to znaczy, że albo za ostro jeździsz, albo się kończą. Jeśli tarcza ma wyraźne rysy, albo gruby rant – należy ją wymienić. Rant można sprawdzić nawet palcem – jeśli wnętrze tarczy jest wytarte na więcej, niż 2 mm to warto ją wyrzucić. Najlepiej jednak sprawdzić grubość tarczy suwmiarką. Jeśli jest cieńsza, niż być powinna – wymień ją! Podobnie rzecz się ma z klockami – już na pierwszy rzut oka widać, kiedy są nierówno zużyte bądź po prostu zjechane. Zużyte klocki charakterystycznie też hałasują. Nie zwlekaj z ich wymianą.

Tarcze i klocki zawsze dobieraj według katalogów producenta. Znajdź w nim swoje auto – obok będzie informacja, jakie modele pasują do Twojego auta.

REKLAMA

Tarcze hamulcowe – jak wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według katalogów producentów. Znajdziesz w nich modele tarcz pasujące do Twojego auta. Potem warto porównać ceny. Im lepsze, tym droższe. Pamiętaj, że do codziennej jazdy nie warto kupować wyczynowych tarcz czy klocków. Pracują one dobrze przy wysokich temperaturach, np. podczas katowania ich na torze. W mieście nie zdadzą egzaminu, bo nie zdążą się odpowiednio nagrzać.

Możesz mieć zaufanie do tarcz (dotyczy to również klocków) uznanych marek – Ferodo, Brembo czy Zimmermann. Są dość drogie, ale skuteczne. Jeśli po prostu chcesz wymienić hamulce na nowe ze średniej półki jakościowej i cenowej możesz zdać się na produkty TRW, Lukasa czy Boscha. Nie polecam kupowania części nieznanych producentów – to zbyt ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa, by ryzykować.

Wymianę tarcz warto zlecić mechanikowi. Można zabierać się za to samemu, ale trzeba mieć doświadczenie, zestaw porządnych narzędzi i kogoś do pomocy. Najlepiej osobę, która już to robiła.

Tarcze zawsze wymienia się parami, nie wolno montować np. jednej nowej a drugą zostawić. Z reguły tarcze wytrzymują 60-70 tys. km przebiegu, ale nie jest to regułą. Ich stan trzeba po prostu co jakiś czas kontrolować. Mogą się przetrzeć wcześniej, mogą wytrzymać ponad 100 tys. km. Pamiętaj o tym, że gdy zmieniasz tarcze, musisz do nich założyć nowy komplet klocków. Przez pierwsze 100 – 200 km unikaj gwałtownego hamowania i staraj się jeździć ostrożnie. Klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować.

Producenci tarcz dużą uwagę zwracają na ich skuteczne chłodzenie. Praktycznie nie używa się już jednolitych zwykłych tarcz. Dużo skuteczniejsze są wentylowane, mają one w środku kanały. Są jakby sklejone z dwóch tarcz na ożebrowanym rusztowaniu. Jeszcze lepsze są nacinane – ich powierzchnia jest promieniście żłobiona od środka tarczy do zewnątrz. Może mieć też wycięte niewielkie otwory – wszystko to służy jak najlepszemu odprowadzaniu ciepła. Warto wyłożyć więcej pieniędzy i kupić takie właśnie tarcze, pod warunkiem, że pasują do Twojego samochodu.

Klocki – które się nadają?

Postępuj tak samo, jak z tarczami. Pamiętaj o tym, że klocki zawsze trzeba wymieniać wszystkie za jednym podejściem. Zużywają się szybciej, niż tarcze. Na ogół na jeden komplet tarcz zużywa się 3-4 komplety klocków. Ale też trzeba je kontrolować, bo dużo zależy od warunków, w jakich się poruszamy i stylu jazdy.

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?

Samodzielna wymiana klocków jest na ogół dość prosta i mało czasochłonna. Warto jednak – przynajmniej za pierwszym czy drugim razem – zlecić tę czynność mechanikowi. Jeśli chcesz zrobić to samemu, zwróć uwagę to to, by wszystko dokładnie spasować, przykręcić. Unikniesz przykrej niespodzianki. Zaopatrz się też w porządny zestaw narzędzi. Komplet kluczy z supermarketu szybko się rozleci.

Pompa hamulcowa – czy warto wymieniać?

Jeśli taki zakres ulepszenia hamulców Cię nie satysfakcjonuje, możesz pokusić się o wymianę pompy hamulcowej na lepszą. Tu jednak współpracuj z doświadczonym mechanikiem bądź tunerem. On podpowie Ci czy warto się w to bawić i dobierze odpowiednie rozwiązanie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA