REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tuning hamulców - porada specjalisty

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma takich hamulców, których nie dałoby się poprawić. W ten element zawsze warto zainwestować. Nie tylko do sportowej jazdy – sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze.

Przed zmianą hamulców na nowe warto sprawdzić w jakim stanie są dotychczasowe. Każdy model tarczy ma swoją grubość graniczną, poniżej której traci na skuteczności a jazda robi się niebezpieczna. Podobnie z klockami – zbyt „zjechane” mogą zawieść w najmniej odpowiednim momencie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Stan hamulców najpierw sprawdź „na oko”. Jeśli felgi są bardzo mocno zabrudzone pyłem z tarcz i klocków, to znaczy, że albo za ostro jeździsz, albo się kończą. Jeśli tarcza ma wyraźne rysy, albo gruby rant – należy ją wymienić. Rant można sprawdzić nawet palcem – jeśli wnętrze tarczy jest wytarte na więcej, niż 2 mm to warto ją wyrzucić. Najlepiej jednak sprawdzić grubość tarczy suwmiarką. Jeśli jest cieńsza, niż być powinna – wymień ją! Podobnie rzecz się ma z klockami – już na pierwszy rzut oka widać, kiedy są nierówno zużyte bądź po prostu zjechane. Zużyte klocki charakterystycznie też hałasują. Nie zwlekaj z ich wymianą.

Tarcze i klocki zawsze dobieraj według katalogów producenta. Znajdź w nim swoje auto – obok będzie informacja, jakie modele pasują do Twojego auta.

REKLAMA

Tarcze hamulcowe – jak wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według katalogów producentów. Znajdziesz w nich modele tarcz pasujące do Twojego auta. Potem warto porównać ceny. Im lepsze, tym droższe. Pamiętaj, że do codziennej jazdy nie warto kupować wyczynowych tarcz czy klocków. Pracują one dobrze przy wysokich temperaturach, np. podczas katowania ich na torze. W mieście nie zdadzą egzaminu, bo nie zdążą się odpowiednio nagrzać.

Możesz mieć zaufanie do tarcz (dotyczy to również klocków) uznanych marek – Ferodo, Brembo czy Zimmermann. Są dość drogie, ale skuteczne. Jeśli po prostu chcesz wymienić hamulce na nowe ze średniej półki jakościowej i cenowej możesz zdać się na produkty TRW, Lukasa czy Boscha. Nie polecam kupowania części nieznanych producentów – to zbyt ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa, by ryzykować.

Wymianę tarcz warto zlecić mechanikowi. Można zabierać się za to samemu, ale trzeba mieć doświadczenie, zestaw porządnych narzędzi i kogoś do pomocy. Najlepiej osobę, która już to robiła.

Tarcze zawsze wymienia się parami, nie wolno montować np. jednej nowej a drugą zostawić. Z reguły tarcze wytrzymują 60-70 tys. km przebiegu, ale nie jest to regułą. Ich stan trzeba po prostu co jakiś czas kontrolować. Mogą się przetrzeć wcześniej, mogą wytrzymać ponad 100 tys. km. Pamiętaj o tym, że gdy zmieniasz tarcze, musisz do nich założyć nowy komplet klocków. Przez pierwsze 100 – 200 km unikaj gwałtownego hamowania i staraj się jeździć ostrożnie. Klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować.

Producenci tarcz dużą uwagę zwracają na ich skuteczne chłodzenie. Praktycznie nie używa się już jednolitych zwykłych tarcz. Dużo skuteczniejsze są wentylowane, mają one w środku kanały. Są jakby sklejone z dwóch tarcz na ożebrowanym rusztowaniu. Jeszcze lepsze są nacinane – ich powierzchnia jest promieniście żłobiona od środka tarczy do zewnątrz. Może mieć też wycięte niewielkie otwory – wszystko to służy jak najlepszemu odprowadzaniu ciepła. Warto wyłożyć więcej pieniędzy i kupić takie właśnie tarcze, pod warunkiem, że pasują do Twojego samochodu.

Klocki – które się nadają?

Postępuj tak samo, jak z tarczami. Pamiętaj o tym, że klocki zawsze trzeba wymieniać wszystkie za jednym podejściem. Zużywają się szybciej, niż tarcze. Na ogół na jeden komplet tarcz zużywa się 3-4 komplety klocków. Ale też trzeba je kontrolować, bo dużo zależy od warunków, w jakich się poruszamy i stylu jazdy.

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?

Samodzielna wymiana klocków jest na ogół dość prosta i mało czasochłonna. Warto jednak – przynajmniej za pierwszym czy drugim razem – zlecić tę czynność mechanikowi. Jeśli chcesz zrobić to samemu, zwróć uwagę to to, by wszystko dokładnie spasować, przykręcić. Unikniesz przykrej niespodzianki. Zaopatrz się też w porządny zestaw narzędzi. Komplet kluczy z supermarketu szybko się rozleci.

Pompa hamulcowa – czy warto wymieniać?

Jeśli taki zakres ulepszenia hamulców Cię nie satysfakcjonuje, możesz pokusić się o wymianę pompy hamulcowej na lepszą. Tu jednak współpracuj z doświadczonym mechanikiem bądź tunerem. On podpowie Ci czy warto się w to bawić i dobierze odpowiednie rozwiązanie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA