REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tuning hamulców - porada specjalisty

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma takich hamulców, których nie dałoby się poprawić. W ten element zawsze warto zainwestować. Nie tylko do sportowej jazdy – sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze.

Przed zmianą hamulców na nowe warto sprawdzić w jakim stanie są dotychczasowe. Każdy model tarczy ma swoją grubość graniczną, poniżej której traci na skuteczności a jazda robi się niebezpieczna. Podobnie z klockami – zbyt „zjechane” mogą zawieść w najmniej odpowiednim momencie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Stan hamulców najpierw sprawdź „na oko”. Jeśli felgi są bardzo mocno zabrudzone pyłem z tarcz i klocków, to znaczy, że albo za ostro jeździsz, albo się kończą. Jeśli tarcza ma wyraźne rysy, albo gruby rant – należy ją wymienić. Rant można sprawdzić nawet palcem – jeśli wnętrze tarczy jest wytarte na więcej, niż 2 mm to warto ją wyrzucić. Najlepiej jednak sprawdzić grubość tarczy suwmiarką. Jeśli jest cieńsza, niż być powinna – wymień ją! Podobnie rzecz się ma z klockami – już na pierwszy rzut oka widać, kiedy są nierówno zużyte bądź po prostu zjechane. Zużyte klocki charakterystycznie też hałasują. Nie zwlekaj z ich wymianą.

Tarcze i klocki zawsze dobieraj według katalogów producenta. Znajdź w nim swoje auto – obok będzie informacja, jakie modele pasują do Twojego auta.

REKLAMA

Tarcze hamulcowe – jak wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według katalogów producentów. Znajdziesz w nich modele tarcz pasujące do Twojego auta. Potem warto porównać ceny. Im lepsze, tym droższe. Pamiętaj, że do codziennej jazdy nie warto kupować wyczynowych tarcz czy klocków. Pracują one dobrze przy wysokich temperaturach, np. podczas katowania ich na torze. W mieście nie zdadzą egzaminu, bo nie zdążą się odpowiednio nagrzać.

Możesz mieć zaufanie do tarcz (dotyczy to również klocków) uznanych marek – Ferodo, Brembo czy Zimmermann. Są dość drogie, ale skuteczne. Jeśli po prostu chcesz wymienić hamulce na nowe ze średniej półki jakościowej i cenowej możesz zdać się na produkty TRW, Lukasa czy Boscha. Nie polecam kupowania części nieznanych producentów – to zbyt ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa, by ryzykować.

Wymianę tarcz warto zlecić mechanikowi. Można zabierać się za to samemu, ale trzeba mieć doświadczenie, zestaw porządnych narzędzi i kogoś do pomocy. Najlepiej osobę, która już to robiła.

Tarcze zawsze wymienia się parami, nie wolno montować np. jednej nowej a drugą zostawić. Z reguły tarcze wytrzymują 60-70 tys. km przebiegu, ale nie jest to regułą. Ich stan trzeba po prostu co jakiś czas kontrolować. Mogą się przetrzeć wcześniej, mogą wytrzymać ponad 100 tys. km. Pamiętaj o tym, że gdy zmieniasz tarcze, musisz do nich założyć nowy komplet klocków. Przez pierwsze 100 – 200 km unikaj gwałtownego hamowania i staraj się jeździć ostrożnie. Klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować.

Producenci tarcz dużą uwagę zwracają na ich skuteczne chłodzenie. Praktycznie nie używa się już jednolitych zwykłych tarcz. Dużo skuteczniejsze są wentylowane, mają one w środku kanały. Są jakby sklejone z dwóch tarcz na ożebrowanym rusztowaniu. Jeszcze lepsze są nacinane – ich powierzchnia jest promieniście żłobiona od środka tarczy do zewnątrz. Może mieć też wycięte niewielkie otwory – wszystko to służy jak najlepszemu odprowadzaniu ciepła. Warto wyłożyć więcej pieniędzy i kupić takie właśnie tarcze, pod warunkiem, że pasują do Twojego samochodu.

Klocki – które się nadają?

Postępuj tak samo, jak z tarczami. Pamiętaj o tym, że klocki zawsze trzeba wymieniać wszystkie za jednym podejściem. Zużywają się szybciej, niż tarcze. Na ogół na jeden komplet tarcz zużywa się 3-4 komplety klocków. Ale też trzeba je kontrolować, bo dużo zależy od warunków, w jakich się poruszamy i stylu jazdy.

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?

Samodzielna wymiana klocków jest na ogół dość prosta i mało czasochłonna. Warto jednak – przynajmniej za pierwszym czy drugim razem – zlecić tę czynność mechanikowi. Jeśli chcesz zrobić to samemu, zwróć uwagę to to, by wszystko dokładnie spasować, przykręcić. Unikniesz przykrej niespodzianki. Zaopatrz się też w porządny zestaw narzędzi. Komplet kluczy z supermarketu szybko się rozleci.

Pompa hamulcowa – czy warto wymieniać?

Jeśli taki zakres ulepszenia hamulców Cię nie satysfakcjonuje, możesz pokusić się o wymianę pompy hamulcowej na lepszą. Tu jednak współpracuj z doświadczonym mechanikiem bądź tunerem. On podpowie Ci czy warto się w to bawić i dobierze odpowiednie rozwiązanie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA