REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tuning hamulców - porada specjalisty

Konrad Bagiński

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma takich hamulców, których nie dałoby się poprawić. W ten element zawsze warto zainwestować. Nie tylko do sportowej jazdy – sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze.

Przed zmianą hamulców na nowe warto sprawdzić w jakim stanie są dotychczasowe. Każdy model tarczy ma swoją grubość graniczną, poniżej której traci na skuteczności a jazda robi się niebezpieczna. Podobnie z klockami – zbyt „zjechane” mogą zawieść w najmniej odpowiednim momencie.

REKLAMA

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Stan hamulców najpierw sprawdź „na oko”. Jeśli felgi są bardzo mocno zabrudzone pyłem z tarcz i klocków, to znaczy, że albo za ostro jeździsz, albo się kończą. Jeśli tarcza ma wyraźne rysy, albo gruby rant – należy ją wymienić. Rant można sprawdzić nawet palcem – jeśli wnętrze tarczy jest wytarte na więcej, niż 2 mm to warto ją wyrzucić. Najlepiej jednak sprawdzić grubość tarczy suwmiarką. Jeśli jest cieńsza, niż być powinna – wymień ją! Podobnie rzecz się ma z klockami – już na pierwszy rzut oka widać, kiedy są nierówno zużyte bądź po prostu zjechane. Zużyte klocki charakterystycznie też hałasują. Nie zwlekaj z ich wymianą.

Tarcze i klocki zawsze dobieraj według katalogów producenta. Znajdź w nim swoje auto – obok będzie informacja, jakie modele pasują do Twojego auta.

Tarcze hamulcowe – jak wybrać?

REKLAMA

Według katalogów producentów. Znajdziesz w nich modele tarcz pasujące do Twojego auta. Potem warto porównać ceny. Im lepsze, tym droższe. Pamiętaj, że do codziennej jazdy nie warto kupować wyczynowych tarcz czy klocków. Pracują one dobrze przy wysokich temperaturach, np. podczas katowania ich na torze. W mieście nie zdadzą egzaminu, bo nie zdążą się odpowiednio nagrzać.

Możesz mieć zaufanie do tarcz (dotyczy to również klocków) uznanych marek – Ferodo, Brembo czy Zimmermann. Są dość drogie, ale skuteczne. Jeśli po prostu chcesz wymienić hamulce na nowe ze średniej półki jakościowej i cenowej możesz zdać się na produkty TRW, Lukasa czy Boscha. Nie polecam kupowania części nieznanych producentów – to zbyt ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa, by ryzykować.

Wymianę tarcz warto zlecić mechanikowi. Można zabierać się za to samemu, ale trzeba mieć doświadczenie, zestaw porządnych narzędzi i kogoś do pomocy. Najlepiej osobę, która już to robiła.

REKLAMA

Tarcze zawsze wymienia się parami, nie wolno montować np. jednej nowej a drugą zostawić. Z reguły tarcze wytrzymują 60-70 tys. km przebiegu, ale nie jest to regułą. Ich stan trzeba po prostu co jakiś czas kontrolować. Mogą się przetrzeć wcześniej, mogą wytrzymać ponad 100 tys. km. Pamiętaj o tym, że gdy zmieniasz tarcze, musisz do nich założyć nowy komplet klocków. Przez pierwsze 100 – 200 km unikaj gwałtownego hamowania i staraj się jeździć ostrożnie. Klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować.

Producenci tarcz dużą uwagę zwracają na ich skuteczne chłodzenie. Praktycznie nie używa się już jednolitych zwykłych tarcz. Dużo skuteczniejsze są wentylowane, mają one w środku kanały. Są jakby sklejone z dwóch tarcz na ożebrowanym rusztowaniu. Jeszcze lepsze są nacinane – ich powierzchnia jest promieniście żłobiona od środka tarczy do zewnątrz. Może mieć też wycięte niewielkie otwory – wszystko to służy jak najlepszemu odprowadzaniu ciepła. Warto wyłożyć więcej pieniędzy i kupić takie właśnie tarcze, pod warunkiem, że pasują do Twojego samochodu.

Klocki – które się nadają?

Postępuj tak samo, jak z tarczami. Pamiętaj o tym, że klocki zawsze trzeba wymieniać wszystkie za jednym podejściem. Zużywają się szybciej, niż tarcze. Na ogół na jeden komplet tarcz zużywa się 3-4 komplety klocków. Ale też trzeba je kontrolować, bo dużo zależy od warunków, w jakich się poruszamy i stylu jazdy.

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?

Samodzielna wymiana klocków jest na ogół dość prosta i mało czasochłonna. Warto jednak – przynajmniej za pierwszym czy drugim razem – zlecić tę czynność mechanikowi. Jeśli chcesz zrobić to samemu, zwróć uwagę to to, by wszystko dokładnie spasować, przykręcić. Unikniesz przykrej niespodzianki. Zaopatrz się też w porządny zestaw narzędzi. Komplet kluczy z supermarketu szybko się rozleci.

Pompa hamulcowa – czy warto wymieniać?

Jeśli taki zakres ulepszenia hamulców Cię nie satysfakcjonuje, możesz pokusić się o wymianę pompy hamulcowej na lepszą. Tu jednak współpracuj z doświadczonym mechanikiem bądź tunerem. On podpowie Ci czy warto się w to bawić i dobierze odpowiednie rozwiązanie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA