REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyścigi na jedną czwartą mili: jak zacząć?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest to sport skomplikowany. W skrócie chodzi w nim o to, kto szybciej pokona dystans 402,3 m. To nie skrót, to cały opis sensu wyścigów na ¼ mili. Jak się  do nich przygotować?

Na starcie staje dwóch zawodników. Po zgaśnięciu świateł – profesjonalnym wyścigu, lub po daniu przez startera znaku do rozpoczęcia wyścigu – w wersji bardziej amatorskiej, wciskają gaz do dechy i walcząc z przyczepnością starają się jak najszybciej przejechać linię mety. Tu praktycznie od razu widać kto wygrał.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowymi parametrami są moc, moment obrotowy, przyczepność napędzanych kół – zazwyczaj tylnych. Napęd na tylną oś zazwyczaj postrzegany jest jako kwintesencja sportu. Bierze się to zarówno ze względów tradycyjnych, jak i praktycznych. Kiedy wciskasz gaz dociążasz tylną oś. Te koła mają wtedy maksymalną przyczepność i są w stanie ją wykorzystać. Jeśli ruszasz przednionapędówką, koła przednie są odciążone i trudniej jest im wgryźć się w asfalt.

Zobacz również: Co to jest swap silnika?

Budowane za Oceanem bolidy do wyścigów na ¼ mili mają gigantyczne silniki, zasilane często wybuchowym metanolem, olbrzymie tylne koła, małe przednie kółka służą tylko do desperackich prób utrzymania kierunku. Często mają z tyłu doczepiony specjalny stelaż, którego zadaniem jest utrzymanie samochodu w poziomie – przód ma bowiem tendencję do unoszenia się w górę i auto może nawet odlecieć. Niezbyt daleko, ale na pewno widzieliście w telewizji obrazy szybujących w powietrzu aut wyścigowych.

REKLAMA

Jak zacząć przygodę z wyścigami na ćwierć mili?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebujesz mocnego, naprawdę mocnego auta. Najlepiej, by było ono specjalnie przeznaczone do tego sportu. Zakres przeróbek, do którego w końcu dojdziesz, uniemożliwi bądź mocno utrudni korzystanie z niego na co dzień. Ba, nie dojedziesz nim nawet na tor wyścigowy – będziesz potrzebował przynajmniej lawety, by je tam przetransportować.

Choć oczywiście nie jest to zasadą, wiele osób używa swoich aut i do wyścigów, i do dojazdów do pracy. Nie mogą być one jednak przerobione ponad przepisy polskiego prawa. Chodzi tu m.in. o poziom dopuszczalnego hałasu, o to, by opony nie wystawały poza obrys nadwozia i auto nie było zbytnio odchudzone – w celu redukcji masy bolidu wyjmuje się z niego wszystko, co zbędne, np. Światła i reflektory...

Ścigać można się w zasadzie na każdym rodzaju samochodu. Są one podzielone na klasy – według mocy, rodzaju napędu, itp. Czy kupisz przednio- czy tylnonapędówkę i tak masz szanse na wyrównaną walkę i zwycięstwa. Musisz na początek zadbać o wysilenie silnika. Osiągniesz to przez chiptuning (czyli przeprogramowanie komputera sterującego silnikiem), zmianę układu dolotowego i wylotowego – to początek. Potem będziesz zmieniał tłoki ze zwykłych na kute, do wymiany pójdzie uszczelka pod głowicą, bo będzie musiała wytrzymać zwiększoną moc i ciśnienie w silniku. Następnie odchudź samochód. Jeden fotel dla kierowcy w zupełności wystarczy, na śmietnik pójdzie tylna kanapa, głośniki, plastikowe szyby są lżejsze od zwykłych.

Zobacz także: Sportowe filtry powietrza - porady.

Zanim zaczniesz upewnij się, że Cię na to stać, wyścigi wciągają i dość dużo kosztują. Wybierz się też na kilka imprez, porozmawiaj z zawodnikami, poczuj atmosferę, zobacz na jakim sprzęcie jeżdżą. I podpatrz ich technikę jazdy! Wbrew pozorom wyścigi na wprost nie są wcale takie proste. Walka toczy się o ułamki sekund, a podczas startu liczy się każdy, najmniejszy nawet ruch nóg kierowcy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA