REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyścigi na jedną czwartą mili: jak zacząć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest to sport skomplikowany. W skrócie chodzi w nim o to, kto szybciej pokona dystans 402,3 m. To nie skrót, to cały opis sensu wyścigów na ¼ mili. Jak się  do nich przygotować?

Na starcie staje dwóch zawodników. Po zgaśnięciu świateł – profesjonalnym wyścigu, lub po daniu przez startera znaku do rozpoczęcia wyścigu – w wersji bardziej amatorskiej, wciskają gaz do dechy i walcząc z przyczepnością starają się jak najszybciej przejechać linię mety. Tu praktycznie od razu widać kto wygrał.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowymi parametrami są moc, moment obrotowy, przyczepność napędzanych kół – zazwyczaj tylnych. Napęd na tylną oś zazwyczaj postrzegany jest jako kwintesencja sportu. Bierze się to zarówno ze względów tradycyjnych, jak i praktycznych. Kiedy wciskasz gaz dociążasz tylną oś. Te koła mają wtedy maksymalną przyczepność i są w stanie ją wykorzystać. Jeśli ruszasz przednionapędówką, koła przednie są odciążone i trudniej jest im wgryźć się w asfalt.

Zobacz również: Co to jest swap silnika?

Budowane za Oceanem bolidy do wyścigów na ¼ mili mają gigantyczne silniki, zasilane często wybuchowym metanolem, olbrzymie tylne koła, małe przednie kółka służą tylko do desperackich prób utrzymania kierunku. Często mają z tyłu doczepiony specjalny stelaż, którego zadaniem jest utrzymanie samochodu w poziomie – przód ma bowiem tendencję do unoszenia się w górę i auto może nawet odlecieć. Niezbyt daleko, ale na pewno widzieliście w telewizji obrazy szybujących w powietrzu aut wyścigowych.

REKLAMA

Jak zacząć przygodę z wyścigami na ćwierć mili?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebujesz mocnego, naprawdę mocnego auta. Najlepiej, by było ono specjalnie przeznaczone do tego sportu. Zakres przeróbek, do którego w końcu dojdziesz, uniemożliwi bądź mocno utrudni korzystanie z niego na co dzień. Ba, nie dojedziesz nim nawet na tor wyścigowy – będziesz potrzebował przynajmniej lawety, by je tam przetransportować.

Choć oczywiście nie jest to zasadą, wiele osób używa swoich aut i do wyścigów, i do dojazdów do pracy. Nie mogą być one jednak przerobione ponad przepisy polskiego prawa. Chodzi tu m.in. o poziom dopuszczalnego hałasu, o to, by opony nie wystawały poza obrys nadwozia i auto nie było zbytnio odchudzone – w celu redukcji masy bolidu wyjmuje się z niego wszystko, co zbędne, np. Światła i reflektory...

Ścigać można się w zasadzie na każdym rodzaju samochodu. Są one podzielone na klasy – według mocy, rodzaju napędu, itp. Czy kupisz przednio- czy tylnonapędówkę i tak masz szanse na wyrównaną walkę i zwycięstwa. Musisz na początek zadbać o wysilenie silnika. Osiągniesz to przez chiptuning (czyli przeprogramowanie komputera sterującego silnikiem), zmianę układu dolotowego i wylotowego – to początek. Potem będziesz zmieniał tłoki ze zwykłych na kute, do wymiany pójdzie uszczelka pod głowicą, bo będzie musiała wytrzymać zwiększoną moc i ciśnienie w silniku. Następnie odchudź samochód. Jeden fotel dla kierowcy w zupełności wystarczy, na śmietnik pójdzie tylna kanapa, głośniki, plastikowe szyby są lżejsze od zwykłych.

Zobacz także: Sportowe filtry powietrza - porady.

Zanim zaczniesz upewnij się, że Cię na to stać, wyścigi wciągają i dość dużo kosztują. Wybierz się też na kilka imprez, porozmawiaj z zawodnikami, poczuj atmosferę, zobacz na jakim sprzęcie jeżdżą. I podpatrz ich technikę jazdy! Wbrew pozorom wyścigi na wprost nie są wcale takie proste. Walka toczy się o ułamki sekund, a podczas startu liczy się każdy, najmniejszy nawet ruch nóg kierowcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA