REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest chiptuning?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
for. Newspress
for. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chiptuning, ECU, remap. Wiele nazw, jedno działanie. Kiedyś poprawiano moc i parametry silników modyfikując gaźniki. Dziś najłatwiej jest przeprogramować komputer sterujący jednostką napędową.

Producenci samochodów zawierają pewnego rodzaju kompromis – pomiędzy osiągami a żywotnością silnika. Im więcej koni mechanicznych z litra pojemności, tym silnik będzie miał krótsze życie, przerywane częstszymi naprawami i remontami.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście zwiększenie mocy o 10% nie skończy się tym, że po miesiącu zawory wyskoczą przez maskę a silnik zostanie zaspawany na dębowo i nie da się go reanimować. Po prostu trzeba liczyć się z odrobinę zmniejszoną trwałością podzespołów.

Kompromis producentów oznacza, że w silniku tkwią jeszcze pokłady mocy, które bez większych problemów można wykorzystać. Dobre firmy tuningowe badają oprogramowanie silników różnych modeli samochodów i szukają miejsc, w których zostało coś do poprawienia. To pokojowe współżycie, producenci na ogół nie utrudniają życia tunerom. Jeśli poprawki przez nich wprowadzone okażą się skuteczne i nie będą miały większego wpływu na żywotność auta, to nie utraci nawet gwarancji. Taka obustronna współpraca jest możliwa w przypadku uznanych tunerów a nie garażowych warsztatów. Najlepszym przykładem jest tu AMG i Mercedes, które współpracują bardzo ściśle i w pełnej przyjaźni.

Zobacz również: Co to jest hamownia i jak z niej korzystać?

Co można poprawić chiptuningiem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wszystko, co się da – a to zależy od auta. Można jednak założyć, że poprawnie przeprowadzony remap potrafi nieco podnieść moc silnika – o kilka do kilkunastu procent, moment obrotowy – o podobne wartości. Ważniejsza jest jednak zmiana krzywej ich przebiegu. Auto uzyskuje maksymalną moc i moment w niższym zakresie obrotów i dłużej utrzymuje ich wysokie wartości. Słowem – płynniej i lepiej wchodzi na obroty, lepiej przyspiesza, równiej pracuje. Co więcej – chiptuning potrafi przy zwiększeniu powyższych parametrów równocześnie obniżyć zużycie paliwa.

Wgranie nowego programu do standardowego auta jest banalnie proste. Specjalny komputer podłączony do auta przez złącze diagnostyczne załatwi sprawę nawet w kilkanaście minut. Ale przy remapie nie warto iść na łatwiznę i skąpić na dobre oprogramowanie. Za wgraniem nowego software’u stoją godziny pracy inżynierów i mechaników, którzy całą swoją wiedzą gwarantują dobrą jego jakość. Program kupiony na aukcji internetowej czy sprzedawany w garażowych warsztatach to nie jest to samo. Może zwiększyć moc silnika, ale przy okazji wiele napsuć.

Dla aut typowo sportowych inżynierowie programują specjalne rozwiązania, szyte na miarę i powiązane z innymi parametrami. Większa turbina z mocniejszym doładowaniem wymaga bowiem przeprogramowania kilku linijek programu. A potem efekt i tak jest sprawdzany na hamowni.

Zobacz również: Podtlenek azotu, czyli NOS - porady.

Nie wierz w cuda!

Nie ufaj cudownym rozwiązaniom za 100 czy 200 zł, które podniosą moc o 50% i o tyle samo zmniejszą zużycie paliwa. Na porządny remap w zależności od auta wydasz od kilkuset do kilku tysięcy złotych, na ogół 1000-1500 zł wystarczy.

Czasem warto wydać te pieniądze bez wahania. Szczególnie podatne na remap są zwykłe turbodiesle. Tu inżynierowie potrafią sporo poprawić – i moc, i moment, i przebieg ich krzywych. Przez to poprawia się komfort codziennej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA