REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest chiptuning?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
for. Newspress
for. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chiptuning, ECU, remap. Wiele nazw, jedno działanie. Kiedyś poprawiano moc i parametry silników modyfikując gaźniki. Dziś najłatwiej jest przeprogramować komputer sterujący jednostką napędową.

Producenci samochodów zawierają pewnego rodzaju kompromis – pomiędzy osiągami a żywotnością silnika. Im więcej koni mechanicznych z litra pojemności, tym silnik będzie miał krótsze życie, przerywane częstszymi naprawami i remontami.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście zwiększenie mocy o 10% nie skończy się tym, że po miesiącu zawory wyskoczą przez maskę a silnik zostanie zaspawany na dębowo i nie da się go reanimować. Po prostu trzeba liczyć się z odrobinę zmniejszoną trwałością podzespołów.

Kompromis producentów oznacza, że w silniku tkwią jeszcze pokłady mocy, które bez większych problemów można wykorzystać. Dobre firmy tuningowe badają oprogramowanie silników różnych modeli samochodów i szukają miejsc, w których zostało coś do poprawienia. To pokojowe współżycie, producenci na ogół nie utrudniają życia tunerom. Jeśli poprawki przez nich wprowadzone okażą się skuteczne i nie będą miały większego wpływu na żywotność auta, to nie utraci nawet gwarancji. Taka obustronna współpraca jest możliwa w przypadku uznanych tunerów a nie garażowych warsztatów. Najlepszym przykładem jest tu AMG i Mercedes, które współpracują bardzo ściśle i w pełnej przyjaźni.

Zobacz również: Co to jest hamownia i jak z niej korzystać?

Co można poprawić chiptuningiem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wszystko, co się da – a to zależy od auta. Można jednak założyć, że poprawnie przeprowadzony remap potrafi nieco podnieść moc silnika – o kilka do kilkunastu procent, moment obrotowy – o podobne wartości. Ważniejsza jest jednak zmiana krzywej ich przebiegu. Auto uzyskuje maksymalną moc i moment w niższym zakresie obrotów i dłużej utrzymuje ich wysokie wartości. Słowem – płynniej i lepiej wchodzi na obroty, lepiej przyspiesza, równiej pracuje. Co więcej – chiptuning potrafi przy zwiększeniu powyższych parametrów równocześnie obniżyć zużycie paliwa.

Wgranie nowego programu do standardowego auta jest banalnie proste. Specjalny komputer podłączony do auta przez złącze diagnostyczne załatwi sprawę nawet w kilkanaście minut. Ale przy remapie nie warto iść na łatwiznę i skąpić na dobre oprogramowanie. Za wgraniem nowego software’u stoją godziny pracy inżynierów i mechaników, którzy całą swoją wiedzą gwarantują dobrą jego jakość. Program kupiony na aukcji internetowej czy sprzedawany w garażowych warsztatach to nie jest to samo. Może zwiększyć moc silnika, ale przy okazji wiele napsuć.

Dla aut typowo sportowych inżynierowie programują specjalne rozwiązania, szyte na miarę i powiązane z innymi parametrami. Większa turbina z mocniejszym doładowaniem wymaga bowiem przeprogramowania kilku linijek programu. A potem efekt i tak jest sprawdzany na hamowni.

Zobacz również: Podtlenek azotu, czyli NOS - porady.

Nie wierz w cuda!

Nie ufaj cudownym rozwiązaniom za 100 czy 200 zł, które podniosą moc o 50% i o tyle samo zmniejszą zużycie paliwa. Na porządny remap w zależności od auta wydasz od kilkuset do kilku tysięcy złotych, na ogół 1000-1500 zł wystarczy.

Czasem warto wydać te pieniądze bez wahania. Szczególnie podatne na remap są zwykłe turbodiesle. Tu inżynierowie potrafią sporo poprawić – i moc, i moment, i przebieg ich krzywych. Przez to poprawia się komfort codziennej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA