REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest hamownia i jak z niej korzystać?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest hamownia? To urządzenie, które zbada jaką moc i moment obrotowy ma twój samochód. W pewnym uproszeniu – moc odpowiada za maksymalną prędkość, zaś moment za przyspieszenie.

Hamownie są niezbędne w tuningu – to tu empirycznie sprawdza się, czy szalone pomysły
na ulepszanie silnika naprawdę działają.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją dwa podstawowe typy hamowni – silnikowe i podwoziowe. Te pierwsze to raczej urządzenia laboratoryjne. Aby sprawdzić parametry silnika należy najpierw go wymontować, podłączyć do urządzenia. To skomplikowane i niewygodne w normalnych warunkach. Tego typu hamownie na ogół stosuje się w fabrykach czy laboratoriach badawczych.

Na hamownię podwoziową wjeżdżamy całym samochodem, pracuje nie tylko silnik, ale i koła. W ten sposób mierzymy rzeczywiste parametry samochodu.

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

REKLAMA

Co mierzymy na hamowni?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Parametrem podstawowym silnika jest moment obrotowy oddawany przez wał korbowy. Moc silnika jest zaś parametrem typowo matematycznym. Oblicza się ją na podstawie wartości momentu i obrotów.

Badane auto ustawia się na stanowisku pomiarowym. Napędzane koła muszą trafić na specjalne rolki. To pomiar ich bezwładności pomoże określić moment obrotowy i moc silnika. Hamownie na ogół posiadają też tzw. hamulec elektrowirowy, który umożliwia dokonywanie testów obciążeniowych, szczególnie przydatny przy mierzeniu skuteczności chiptuningu.

Auto jest następnie solidnie mocowane, warto doczepić do niego dodatkowe czujniki, np. mierzące toksyczność spalin. Kolejny etap to rozgrzewanie samochodu. Pomiary wykonuje się przy wysokich obrotach a te mogą być groźne dla zimnego silnika. A poza tym niedogrzany silnik zaburzyłby precyzję pomiaru.

Badane auto jest izolowane od otoczenia. Hałas i spaliny nie są pomogą mechanikom w analizie wyników. Wystarczy, że śledzą wskazania komputera na monitorze a auto widzą przez szybę.

Do komputera hamowni wprowadzają zakres obrotów, w jakim będą mierzyć parametry silnika. Test jest dwuczęściowy. Najpierw rozpędza się silnik na najwyższym biegu do ponad granicę maksymalnej mocy. Następnie auto jest wysprzęglane i aparatura badawcza sprawdza, kiedy koła się zatrzymają. W ten sposób poznajemy straty mocy na kołach i komputer precyzyjnie wylicza moc silnika. Całą zabawę powtarza się kilka razy.

Zobacz również: Jak naprawić falujące obroty?

Po co to wszystko?

Głównie po to, by upewnić się, że różnego rodzaju zabiegi tuningowe rzeczywiście przynoszą jakiś efekt. I to pożądany, bo zdarza się, że nieprawidłowo przeprowadzone działania obniżą moc czy moment obrotowy. No i jeszcze jedno – można pochwalić się kolegom rzeczywistą mocą własnego auta!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA