REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy warto odwiedzić hamownię?

Łukasz Sowa
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Testowanie samochodu na hamowni wcale nie jest fanaberią maniaków tuningu. Warto odwiedzić to miejsce, gdyż dzięki niemu w ciągu godziny możemy dowiedzieć się o stanie silnika więcej niż podczas kilku jazd próbnych.

Sprawdzenie samochodu na hamowni nie jest drogie, kosztuje ok. 100-200 złotych. W przeciwieństwie do hamowni silnikowej nie wymaga ona wymontowania jednostki z samochodu – można na nią wjechać wprost z ulicy, bez wcześniejszych przygotowań.

REKLAMA

Urządzenia takie wyglądają bardzo podobnie do stanowisk służących do testowania hamulców, jakie znamy ze stacji diagnostycznych. Auto porusza się w trakcie badania na rolkach, tyle, że wcześniej musi zostać przytwierdzone pasami – po pierwsze dlatego, żeby nie odjechało w czasie prób, a po drugie, po to, żeby koła nie ślizgały się na rolkach, zafałszowując wyniki pomiarów. Wprawdzie hamownia podwoziowa pozwala sprawdzić moc i moment obrotowy tylko na kołach, jednak urządzenia przy użyciu odpowiednich algorytmów obliczają moc i moment obrotowy silnika, tak jak jest on podawany w danych technicznych.

Kiedy sprawdzić samochód?

1. Gdy przerabialiśmy wydech - nawet drobne zmiany w obrębie układu wydechowego mogą mieć wpływ na charakterystykę pracy silnika - w przypadku większości niewprawnych modyfikacji będzie to zmiana na gorsze.. Problemów można się spodziewać przede wszystkim w przypadku „samoróbek” lub układów zmontowanych z elementów uniwersalnych.

Zobacz również: Jak zamontować turbosprężarkę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

2. Przed i po chiptuningu - po wszelkich modyfikacjach oprogramowania sterującego pracą silnika należy sprawdzić, jak wpłynęły one na jego charakterystykę. Żaden szanujący się tuner nie zaproponuje klientowi wykonania modyfikacji silnika bez uprzedniego skontrolowania na hamowni jego pierwotnej charakterystyki, a następnie – po tuningu – sprawdzenia efektów zmian.

3. Po modyfikacjach turbiny - turbosprężarka ma olbrzymi wpływ na charakterystykę doładowanego silnika. Po wymianie zużytej na nową lub po wszelkich modyfikacjach tuningowych warto wybrać się do warsztatu na pomiary mocy i momentu obrotowego.

Zobacz również: Co to jest hamownia i jak z niej korzystać?

4. Po założeniu instalacji LPG - wiele typów instalacji wymaga precyzyjnego strojenia podczas pracy pod obciążeniem. W przeciwnym wypadku może się okazać, że doskonale pracują one w warsztacie, ale nie, na co dzień. Hamownia pozwala również określić, jaki wpływ na charakterystykę silnika (przebieg momentu obrotowego oraz moc) będzie miał montaż instalacji gazowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA