REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Geometria zawieszenia: teoria i praktyka

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednio ustawiona geometria kół jest istotna ze względu na prawidłową eksploatację auta oraz bezpieczeństwo jazdy. Podpowiadamy na co wpływ ma kąt pochylenia kół, a na co zbieżność.

Geometria zawieszenia to nic innego jak zestaw parametrów definiujących położenie i ruch koła. Pierwszym z nich jest zbieżność. Jeśli spojrzelibyśmy na nasze auto z góry, to przednie i tylne koła tylko pozornie są do siebie równoległe. W rzeczywistości kąt zbieżności między nimi waha się od +3 do -3 stopni. Jeśli jest on dodatni, mówimy o rozbieżności kół, jeśli ujemny - mamy do czynienia ze zbieżnością.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym parametrem jest kąt pochylenia kół. Aby go zauważyć, wystarczy popatrzeć na nasze auto od przodu. Przedłużenie kształtu kół będzie tworzyć ramiona bardzo wysokiego trójkąta równoramiennego. Kąt pomiędzy kołami może wahać się w granicach od +10 do -10 stopni. Jeśli koła są pochylone górną krawędzią ku środkowi auta, kąt ten będzie ujemny. Potocznie nazywa się to ustawieniem w tzw. „negatyw”. Jeżeli koła tworzą kształt litery V, wtedy kąt pochylenia jest dodatni i mówimy wtedy o ustawieniu w „pozytyw”.

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Parametrem w największym stopniu wpływającym na stabilność auta na prostej drodze jest tzw. kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Odnosi się on jedynie do osi przedniej auta. Patrząc na samochód z boku, zauważymy przednie koło. Wyobraźmy sobie, że auto jedzie, a koło na wybojach porusza się dokładnie w płaszczyźnie pionowej. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest wtedy zerowy. Teraz postarajmy wyobrazić sobie, że kierunek w jakim porusza się koło na wybojach przechylimy delikatnie z pionowego w kierunku tyłu auta, zupełnie jak poruszyłaby się wskazówka zegara umieszczona w osi koła. Wtedy powiemy że kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest dodatni. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, jeśli przechylimy kierunek ruchu koła wbrew wskazówkom zegara, kąt będzie ujemny. 

REKLAMA

Wpływ parametrów geometrii na prowadzenia auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób, w jaki auto zachowuje się podczas jazdy zdefiniowany jest przez zbieżność. Auto o przednich kołach zbieżnych będzie bardzo stabilne w jeździe na wprost. Dobrze utrzyma kierunek jazdy bez jakiejkolwiek nerwowości, jednak dość leniwie wejdzie w zakręt. Z drugiej strony, koła rozbieżne powodują nerwowe zachowanie na prostej, zmuszając do pełnego skupienia, jednak samochód o wiele szybciej reaguje na ruchy kierownicą. Jest to bardzo pomocne podczas pokonywania serii ciasnych zakrętów. Jeśli kąt zbieżności jest duży, musimy liczyć się ze zwiększonym zużyciem opon. Kąt ten jest regulowany przy pomocy drążków kierowniczych.

Zobacz również: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Przyczepność jest zdefiniowana między innymi kątem pochylenia kół. Jeśli jest on zerowy koła podczas jazdy po prostej stykają się z jezdnią na całej szerokości, a przy wjechaniu na zakręt częściowo odrywają się wskutek przechylenia się auta. Najbardziej pożądany jest układ, kiedy kąt pochylenia jest ujemny. Pochylone koła na prostej stykają się z podłożem mniejszą powierzchnią, jednak przy wejściu w zakręt zewnętrzne koła zaczynają przylegać do jezdni w stu procentach. Daje to nam największą przyczepność i pewność szybkiego pokonywania zakrętów. Kąt pochylenia kół w autach seryjnych jest z góry ustalony. Istnieją jednak części „wyczynowe”, które umożliwiają jego regulację. Powszechnie stosuje się je w sporcie samochodowym.

Na pewno zauważyliśmy że po wykonaniu skrętu, koło kierownicy „powraca” do pozycji zerowej. Odpowiedzialny za to jest właśnie kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Im jest on większy, tym mocniej kierownica będzie wracać do neutralnego położenia. Im jest on mniejszy, tym większą tendencję do „myszkowania” ma auto, skręcanie wymaga wtedy jednak mniejszego wysiłku. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest ustalany fabrycznie. Dzięki wykorzystaniu specjalistycznych części, istnieją możliwości jego regulacji w ograniczonym zakresie 

Geometria i bezpieczeństwo

Użytkując nasze auto musimy mieć świadomość, jak ważna dla naszego bezpieczeństwa jest odpowiednio ustalona geometria zawieszenia. Jeśli nie mamy pewności, czy jest ona odpowiednia lub też sposób w jaki prowadzi się nasze auto zmienił się, to geometria jest pierwszą rzeczą, która powinna być sprawdzona. Najlepiej jest to zrobić w stacji diagnostycznej lub dobrym warsztacie, wyposażonym w laserowy system badania zbieżności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA