REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować zawieszenie i hamulce do KJS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na starty w KJS-ach nie musisz profesjonalnie przygotowywać samochodu, ale kilka elementów warto w nim poprawić. Zawieszenie odpowiada za "trzymanie się drogi", a dobre hamulce pozwolą na hamowanie z dużym opóźnieniem.

Ważne: w wielu KJS-ach nie ma tzw. mety lotnej, czas Twojego przejazdu będzie liczony do momentu zatrzymania się samochodu i tzw. odbicia amortyzatorów. Musisz zatrzymać się tak, by linia mety znalazła się pomiędzy osiami auta. Przy hamowaniu na mecie warto wspomagać się hamulcem ręcznym w ostatniej fazie – w ten sposób przednie amortyzatory szybciej odbiją do góry.

REKLAMA

Jakie hamulce na KJS?

Jak najlepsze, ale nie wyczynowe. Wiadomo, im lepsze hamulce, tym bardziej możemy opóźnić hamowanie i uczynić je krótszym. Przydają się to też na co dzień, zwiększając stopień bezpieczeństwa. Na KJS-y nie warto jednak inwestować z wyczynowe zestawy hamulcowe. Z reguły pracują dobrze po odpowiednim rozgrzaniu, o co na krótkiej, krętej trasie jest bardzo trudno. Po prostu nie warto.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Warto jednak odrobinę zmodyfikować hamulec ręczny. Po pierwsze – wyregulować go tak, by już „na pierwszym ząbku” blokował tylne hamulce. Można to osiągnąć regulując linkę ręcznego, na ogół da się zrobić to samemu. Za pierwszym razem warto jednak zrobić to u mechanika lub poprosić o pomoc kogoś, kto już to robił. Mniejsza szansa, że coś zepsujesz. Po drugie – pozbyć się zapadki, tak, by dźwignia ręcznego po szarpnięciu jej do góry nie zostawała zaciągnięta, lecz opadała. W ferworze walki zdarza się, że zaciągniesz ręczny zbyt mocno a potem starasz się go spuścić w dół, tracąc cenne sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężyny i amortyzatory na KJS

REKLAMA

Zawieszenie na suchy równy asfalt powinno być raczej twarde, może być obniżone. Na dziurawe drogi i luźną nawierzchnię twarde i niskie na nic się nie zda, stracisz sporo przyczepności i możesz coś urwać. Trzeba znaleźć kompromis, najlepiej nieco utwardzić samochód, ale bez przesady.

Na pewno nie zaszkodzi doposażenie auta w tzw. rozpórki na kielichy. To rura, którą montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów, w komorze silnikowej. Uwaga – jej montaż ma sens tylko wtedy, gdy analogiczne wzmocnienie zamontujemy na dole. Wtedy zawieszenie znajduje się w solidnych ryzach, zamontowanie tylko na górze ma równy sens co kupienie sobie jednego buta. Rolę dolnej rozpórki może też spełniać osłona silnika. Osłonę warto zamontować, gdy będziemy jeździć dużo, ostro i po luźnych nawierzchniach. Nie pozwoli ona kamieniom czy gałęziom zaatakować silnika Twojego auta (co może skończyć się nawet przebiciem miski olejowej). Do codziennej jazdy jest wręcz zbędna – porządna osłona to aluminiowa płyta o grubości 1 cm, więc swoje waży.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA