REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować zawieszenie i hamulce do KJS?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na starty w KJS-ach nie musisz profesjonalnie przygotowywać samochodu, ale kilka elementów warto w nim poprawić. Zawieszenie odpowiada za "trzymanie się drogi", a dobre hamulce pozwolą na hamowanie z dużym opóźnieniem.

Ważne: w wielu KJS-ach nie ma tzw. mety lotnej, czas Twojego przejazdu będzie liczony do momentu zatrzymania się samochodu i tzw. odbicia amortyzatorów. Musisz zatrzymać się tak, by linia mety znalazła się pomiędzy osiami auta. Przy hamowaniu na mecie warto wspomagać się hamulcem ręcznym w ostatniej fazie – w ten sposób przednie amortyzatory szybciej odbiją do góry.

REKLAMA

Jakie hamulce na KJS?

Jak najlepsze, ale nie wyczynowe. Wiadomo, im lepsze hamulce, tym bardziej możemy opóźnić hamowanie i uczynić je krótszym. Przydają się to też na co dzień, zwiększając stopień bezpieczeństwa. Na KJS-y nie warto jednak inwestować z wyczynowe zestawy hamulcowe. Z reguły pracują dobrze po odpowiednim rozgrzaniu, o co na krótkiej, krętej trasie jest bardzo trudno. Po prostu nie warto.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Warto jednak odrobinę zmodyfikować hamulec ręczny. Po pierwsze – wyregulować go tak, by już „na pierwszym ząbku” blokował tylne hamulce. Można to osiągnąć regulując linkę ręcznego, na ogół da się zrobić to samemu. Za pierwszym razem warto jednak zrobić to u mechanika lub poprosić o pomoc kogoś, kto już to robił. Mniejsza szansa, że coś zepsujesz. Po drugie – pozbyć się zapadki, tak, by dźwignia ręcznego po szarpnięciu jej do góry nie zostawała zaciągnięta, lecz opadała. W ferworze walki zdarza się, że zaciągniesz ręczny zbyt mocno a potem starasz się go spuścić w dół, tracąc cenne sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężyny i amortyzatory na KJS

REKLAMA

Zawieszenie na suchy równy asfalt powinno być raczej twarde, może być obniżone. Na dziurawe drogi i luźną nawierzchnię twarde i niskie na nic się nie zda, stracisz sporo przyczepności i możesz coś urwać. Trzeba znaleźć kompromis, najlepiej nieco utwardzić samochód, ale bez przesady.

Na pewno nie zaszkodzi doposażenie auta w tzw. rozpórki na kielichy. To rura, którą montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów, w komorze silnikowej. Uwaga – jej montaż ma sens tylko wtedy, gdy analogiczne wzmocnienie zamontujemy na dole. Wtedy zawieszenie znajduje się w solidnych ryzach, zamontowanie tylko na górze ma równy sens co kupienie sobie jednego buta. Rolę dolnej rozpórki może też spełniać osłona silnika. Osłonę warto zamontować, gdy będziemy jeździć dużo, ostro i po luźnych nawierzchniach. Nie pozwoli ona kamieniom czy gałęziom zaatakować silnika Twojego auta (co może skończyć się nawet przebiciem miski olejowej). Do codziennej jazdy jest wręcz zbędna – porządna osłona to aluminiowa płyta o grubości 1 cm, więc swoje waży.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA