REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować zawieszenie i hamulce do KJS?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na starty w KJS-ach nie musisz profesjonalnie przygotowywać samochodu, ale kilka elementów warto w nim poprawić. Zawieszenie odpowiada za "trzymanie się drogi", a dobre hamulce pozwolą na hamowanie z dużym opóźnieniem.

Ważne: w wielu KJS-ach nie ma tzw. mety lotnej, czas Twojego przejazdu będzie liczony do momentu zatrzymania się samochodu i tzw. odbicia amortyzatorów. Musisz zatrzymać się tak, by linia mety znalazła się pomiędzy osiami auta. Przy hamowaniu na mecie warto wspomagać się hamulcem ręcznym w ostatniej fazie – w ten sposób przednie amortyzatory szybciej odbiją do góry.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie hamulce na KJS?

Jak najlepsze, ale nie wyczynowe. Wiadomo, im lepsze hamulce, tym bardziej możemy opóźnić hamowanie i uczynić je krótszym. Przydają się to też na co dzień, zwiększając stopień bezpieczeństwa. Na KJS-y nie warto jednak inwestować z wyczynowe zestawy hamulcowe. Z reguły pracują dobrze po odpowiednim rozgrzaniu, o co na krótkiej, krętej trasie jest bardzo trudno. Po prostu nie warto.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

REKLAMA

Warto jednak odrobinę zmodyfikować hamulec ręczny. Po pierwsze – wyregulować go tak, by już „na pierwszym ząbku” blokował tylne hamulce. Można to osiągnąć regulując linkę ręcznego, na ogół da się zrobić to samemu. Za pierwszym razem warto jednak zrobić to u mechanika lub poprosić o pomoc kogoś, kto już to robił. Mniejsza szansa, że coś zepsujesz. Po drugie – pozbyć się zapadki, tak, by dźwignia ręcznego po szarpnięciu jej do góry nie zostawała zaciągnięta, lecz opadała. W ferworze walki zdarza się, że zaciągniesz ręczny zbyt mocno a potem starasz się go spuścić w dół, tracąc cenne sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężyny i amortyzatory na KJS

Zawieszenie na suchy równy asfalt powinno być raczej twarde, może być obniżone. Na dziurawe drogi i luźną nawierzchnię twarde i niskie na nic się nie zda, stracisz sporo przyczepności i możesz coś urwać. Trzeba znaleźć kompromis, najlepiej nieco utwardzić samochód, ale bez przesady.

Na pewno nie zaszkodzi doposażenie auta w tzw. rozpórki na kielichy. To rura, którą montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów, w komorze silnikowej. Uwaga – jej montaż ma sens tylko wtedy, gdy analogiczne wzmocnienie zamontujemy na dole. Wtedy zawieszenie znajduje się w solidnych ryzach, zamontowanie tylko na górze ma równy sens co kupienie sobie jednego buta. Rolę dolnej rozpórki może też spełniać osłona silnika. Osłonę warto zamontować, gdy będziemy jeździć dużo, ostro i po luźnych nawierzchniach. Nie pozwoli ona kamieniom czy gałęziom zaatakować silnika Twojego auta (co może skończyć się nawet przebiciem miski olejowej). Do codziennej jazdy jest wręcz zbędna – porządna osłona to aluminiowa płyta o grubości 1 cm, więc swoje waży.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA