REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować zawieszenie i hamulce do KJS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na starty w KJS-ach nie musisz profesjonalnie przygotowywać samochodu, ale kilka elementów warto w nim poprawić. Zawieszenie odpowiada za "trzymanie się drogi", a dobre hamulce pozwolą na hamowanie z dużym opóźnieniem.

Ważne: w wielu KJS-ach nie ma tzw. mety lotnej, czas Twojego przejazdu będzie liczony do momentu zatrzymania się samochodu i tzw. odbicia amortyzatorów. Musisz zatrzymać się tak, by linia mety znalazła się pomiędzy osiami auta. Przy hamowaniu na mecie warto wspomagać się hamulcem ręcznym w ostatniej fazie – w ten sposób przednie amortyzatory szybciej odbiją do góry.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie hamulce na KJS?

Jak najlepsze, ale nie wyczynowe. Wiadomo, im lepsze hamulce, tym bardziej możemy opóźnić hamowanie i uczynić je krótszym. Przydają się to też na co dzień, zwiększając stopień bezpieczeństwa. Na KJS-y nie warto jednak inwestować z wyczynowe zestawy hamulcowe. Z reguły pracują dobrze po odpowiednim rozgrzaniu, o co na krótkiej, krętej trasie jest bardzo trudno. Po prostu nie warto.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

REKLAMA

Warto jednak odrobinę zmodyfikować hamulec ręczny. Po pierwsze – wyregulować go tak, by już „na pierwszym ząbku” blokował tylne hamulce. Można to osiągnąć regulując linkę ręcznego, na ogół da się zrobić to samemu. Za pierwszym razem warto jednak zrobić to u mechanika lub poprosić o pomoc kogoś, kto już to robił. Mniejsza szansa, że coś zepsujesz. Po drugie – pozbyć się zapadki, tak, by dźwignia ręcznego po szarpnięciu jej do góry nie zostawała zaciągnięta, lecz opadała. W ferworze walki zdarza się, że zaciągniesz ręczny zbyt mocno a potem starasz się go spuścić w dół, tracąc cenne sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężyny i amortyzatory na KJS

Zawieszenie na suchy równy asfalt powinno być raczej twarde, może być obniżone. Na dziurawe drogi i luźną nawierzchnię twarde i niskie na nic się nie zda, stracisz sporo przyczepności i możesz coś urwać. Trzeba znaleźć kompromis, najlepiej nieco utwardzić samochód, ale bez przesady.

Na pewno nie zaszkodzi doposażenie auta w tzw. rozpórki na kielichy. To rura, którą montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów, w komorze silnikowej. Uwaga – jej montaż ma sens tylko wtedy, gdy analogiczne wzmocnienie zamontujemy na dole. Wtedy zawieszenie znajduje się w solidnych ryzach, zamontowanie tylko na górze ma równy sens co kupienie sobie jednego buta. Rolę dolnej rozpórki może też spełniać osłona silnika. Osłonę warto zamontować, gdy będziemy jeździć dużo, ostro i po luźnych nawierzchniach. Nie pozwoli ona kamieniom czy gałęziom zaatakować silnika Twojego auta (co może skończyć się nawet przebiciem miski olejowej). Do codziennej jazdy jest wręcz zbędna – porządna osłona to aluminiowa płyta o grubości 1 cm, więc swoje waży.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

REKLAMA