REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto terenowe do wyjazdu w teren?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku zostało niewiele nowych aut, które są w stanie pokonywać bagna czy leśne ostępy. Może Land Rover Defender, Discovery czy japońskie pikapy mogą wjechać w poważny teren. I z niego wyjechać...

Truizmem byłoby twierdzenie, że im lepsze masz auto, tym w poważniejszy teren możesz się wybrać. Byłoby, gdyby nie kierowcy, którzy wybierają się na podbój bagien za kierownicą np. Freelandera czy Porsche Cayenne. To nie są auta terenowe, ich żywiołem jest asfalt, ewentualnie polna droga. Grzechem jest wpychanie ich w błoto...

REKLAMA

REKLAMA

Ale jeśli masz auto, na którym ślady błota wyglądają szlachetnie a nie niechlujnie, zadbaj o kilka rzeczy, zanim ruszysz na wyprawę.

Wjazd w teren

Przede wszystkim postaraj się o towarzystwo. Samotny wjazd w teren jest kiepskim pomysłem. Weź przynajmniej jedną doświadczoną osobę, która bywała w terenie, nie boi się ubrudzić i zna techniki wyciągania auta z błota. Jeszcze lepiej wybrać się na wycieczkę z całą grupą offroadowców. Bo to sport bardzo społeczny, polega przede wszystkim na dobrej zabawie, pomaganiu sobie nawzajem. A wieczór przy ognisku i suszenie przemoczonych ciuchów – tego reklamować nie trzeba.

REKLAMA

Opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na oponach do jazdy po asfalcie nie wjeżdżaj w teren. Możesz na nich jechać polną drogą, ale już trochę błota sprawi, że samochód straci jakiekolwiek pozory trakcji. Do wyboru masz trzy typy opon – AT, MT i Extrem. Oznaczenie AT to All Terrain. To przejściówki między oponami na asfalt i stricte terenowymi. Radykalni offroaderzy nie ich nie polecają, ale przy wyjeździe w lekki teren, albo okazjonalnych wycieczkach bardzo się przydadzą. MT to Mud Terrain – opony typowo terenowe, idealne na błoto i inne luźne nawierzchnie. Extrem – sama nazwa wskazuje na to, do czego są przeznaczone.

Siekiera, motyka i latarka

Wiem, że zakładasz, iż nie będziesz katować samochodu, że tylko się przejedziesz, zobaczysz jak to jest. Ale zaufaj mi – nie możesz sobie wierzyć. Jeśli Ci się nie spodoba, faktycznie się przejedziesz i wrócisz. Ale możesz wsiąknąć. Wtedy przydadzą Ci się rzeczy niezbędne do wyciągnięcia auta z błota czy piasku oraz setka innych. Do najpotrzebniejszych należą:

Solidna łopata, by wykopać auto z gleby a właściwie glebę spod auta

Siekiera, nie po to, by rąbać drzewa – tego robić nie wolno! Ale zdarzają się leżące pnie, które przy pomocy siekiery trzeba usunąć. Poza tym przyda się na ognisko i do wielu rzeczy, których nie sposób przewidzieć.

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą?

Ciuchy „porządne inaczej” - dobre turystyczne buty, spodnie. Doskonale sprawdzają się stroje wojskowe. Są niedrogie, trwałe, nie szkoda ich ubrudzić. No i mają odpowiedni styl.

Liny. Dużo mocnych lin. Na ogół to, co uważasz za linę w teren absolutnie się nie nadaje. Tu potrzebne są bardzo wytrzymałe, zbyt słabe są wręcz niebezpieczne – kiedy pękną, poruszają się z dużą prędkością, kosząc wszystko po drodze. Poradź się bardziej doświadczonego offroadera przed zakupem liny. Najlepiej sprawdzają się taśmy – szerokie, z uszytymi pętlami, dość grube, o sporej szerokości. Są dość uniwersalne, można podpiąć się do innego auta, a gdy wyciągasz się na własnej wyciągarce oplata się taką taśmą drzewo i do niej podpina linę od wyciągarki. W ten sposób nie uszkodzisz drzewa – szeroka taśma uchroni je przed zerwaniem kory. Do lin dokup kilka szekli i haków dużego kalibru. 

Zaczepy – te wszystkie liny musisz mieć do czego przyczepić. Sprawdź więc, gdzie w aucie masz punkty, do których da się je przypiąć. Zrób to przed wjazdem w teren i zapamiętaj, gdzie są. Szukanie ich po omacku pod wodą, stojąc po pas w rwącej rzece, albo odkopywanie niewłaściwego punktu do przyjemności nie należą. W dobre zaczepy warto w ogóle zainwestować, dorobić nowe – seryjne mogą nie być obliczone na ekstremalne obciążenia.

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

To są rzeczy absolutnie podstawowe, nie wymagające dokonywania przeróbek auta. Znakomicie ułatwiają początki off-roadu, pewne sprawdzenie, czy ten sport może stać się życiowym hobby. Nie wymagają też znaczących nakładów a sam wypad czynią po prostu bezpiecznym. Ułatwiają też czerpanie z niego przyjemności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA