REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tuning - geneza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Tuning to z angielskiego strojenie, dostrajanie. Czyli dążenie do idealnej formy. Zwrot ten zaczął być powszechnie używany w społeczności motoryzacyjnej w Stanach Zjednoczonych w latach 50 i 60. Zwykle używany był w kontekście regulacji silników i gaźników, co było sztuką trudną niczym strojenie skrzypiec.

Rodzaje tuningu

REKLAMA

Tak jak w wielu aspektach życia, tak i w tuningu główną rolę pełni wygląd oraz osiągi. Innymi słowy, możemy zmieniać wygląd naszego auta, nie zmieniając jego innych parametrów. To jest tuning optyczny. Można też postąpić odwrotnie, czyli skupić się na mechanicznych poprawkach i modyfikacjach, które uczynią nasze auto szybszym oraz bezpieczniejszym pośród wielu mu podobnych. Wtedy mamy do czynienia z tuningiem mechanicznym. Jeśli jesteśmy melomanami za kółkiem, zajmiemy się trzecim rodzajem tuningu, czyli Car Audio.

Tuning optyczny

Jeśli chcemy, żeby nasze auto wyglądało inaczej możemy zdecydować się na szereg różnego stopnia zaawansowania modyfikacji. Możemy dodać delikatną lotkę na klapie bagażnika, poprawiającą opływ powietrza. Na pewno doda ona elegancji I sportowego zacięcia naszemu pojazdowi. Można iść też w bardziej ekstremalną stronę wymieniając zderzaki i progi na spojlery oraz elementy o dowolnie zaprojektowanej formie. Wtedy nasze auto na pewno nabierze zupełnie innego charakteru. Często tuning optyczny daje nam możliwości poprawienia właściwości aerodynamicznych samochodu, przez co ma on mniejsze opory powietrza. Jest stabilniejszy przy dużych prędkościach. Uwieńczeniem całości z pewnością będzie nowy, niefabryczny lakier w nietypowym, ulubionym przez nas kolorze. Tutaj mamy pełną dowolność, nasze auto może być wymalowane w kwiaty, paski, lub jednolicie, albo mienić się kolorami tęczy.

Zobacz także: Sztuka dobrego stylingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tuning mechaniczny

Jeśli wygląd nie ma dla nas tak dużego znaczenia możemy skupić się na modyfikacjach mechanicznych. Należą do nich ulepszenia silnika, zawieszenia, hamulców, amortyzatorów, układu kierowniczego i przeniesienia napędu, czyli sprzęgła oraz wydechu. Zakres modyfikacji zależy tylko od zasobności naszego portfela. Możemy poprawić dynamikę auta, sposób hamowania i prowadzenia, a więc też wpływamy na swoje bezpieczeństwo. Istnieje bardzo duży rynek części ‘tuningowych’ przewyższających jakością i wydajnością elementy seryjne. W zasadzie do każdego modelu auta możemy kupić komplet sportowego zawieszenia, amortyzatorów, tarcz hamulcowych, czy sportowego filtra powietrza. Instalacja takich elementów również nie nastręcza problemów. W wielu przypadkach możemy te proste czynności wykonać samemu.

Piękne i głębokie brzmienie – Car Audio

Tuning to nie tylko wygląd i osiągi, to także sposób, w jaki rozbrzmiewa muzyka we wnętrzu naszego auta. Taka forma tuningu nazywana jest ogólnie mianem Car Audio. W zakres tej dziedziny wchodzi montaż całych instalacji audiowizualnych wewnątrz samochodu. Poczynając od nowego radia, tunera, poprzez procesory dźwięku, wzmacniacze a kończąc na zestawach głośników, filtrów i dodatków, czyniących z odsłuchiwania naszej ulubionej płyty muzycznej niezapomniane przeżycie. 

Zobacz także: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Tuning jako hobby

Jeżeli raz złapiemy tuningowego bakcyla, może się okazać ze będzie on naszym hobby do końca życia. Poprawiając i rozsądnie upiększając nasze auto jednocześnie o nie dbamy. Często wszystko zaczyna się niewinnie od małego, drobnego akcentu. Górnej granicy nie ma. Wyznacza ją tylko nasza wyobraźnia i zawartość portfela.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA