Co robić, gdy samochód „ściąga”?
REKLAMA
REKLAMA
Ściąganie samochodu ogranicza komfort jazdy i jednocześnie jest sygnałem, że wystąpiła usterka w podwoziu.
REKLAMA
Sygnału tego nie można bagatelizować, ponieważ usterka może zagrażać naszemu bezpieczeństwu podczas jazdy. Zwlekanie z naprawą natomiast, spowoduje tylko wzrost kosztów naprawy. Powodem ściągania może być zła geometria zawieszenia, zużyte opony, luzy w zawieszeniu, blokujące hamulce lub źle wykonana naprawa blacharska.
1. Auto będzie ściągało, gdy nieprawidłowe jest: pochylenie koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zbieżność. Niestety w wielu autach kąty pochylenia i wyprzedzenia nie są regulowane i można je skorygować jedynie poprzez wymianę wahacza, sprężyn lub zwrotnicy. Zwykle jednak wystarczy korekta geometrii, aby naprawić ten problem.
Zobacz również: Wymiana łącznika stabilizatora – jak to zrobić w Oplu Astrze G?
REKLAMA
2. Samochód nie będzie utrzymywał kierunku jazdy, jeśli w zawieszeniu będą luzy (uszkodzona tulejka metalowo-gumowa, wybity sworzeń wahacza). Wyraźne ściąganie będzie się zazwyczaj pojawiało podczas przyspieszania lub hamowania, ponieważ występujące siły spowodują znaczne przesunięcie koła (do przodu podczas przyspieszania i do tyłu przy hamowaniu), a więc i dużą zmianę geometrii, połączoną ze znacznym przesunięciem osi jednego z kół.
3. Może się zdarzyć, że ściąganie pojawi się po regulacji geometrii zawieszenia. Wówczas przyczyną będzie opona, która “ułożyła” się do złego kąta pochylenia koła. Aby mieć pewność, że jest to wina opon należy zamienić koła stronami, czyli lewe założyć z prawej strony, a prawe z lewej. Jeśli po takiej zamianie auto będzie ściągało w drugą stronę to mamy już pewność, że winne są opony. Aby to wyeliminować, należy przełożyć koła z przodu do tyłu lub kupić dwie nowe opony. Ściąganie może pojawić się również po przełożeniu kół z przodu do tyłu. Powodem będą różne kąty pochylenia osi przedniej i tylnej.
Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?
4. Układ hamulcowy ma również wpływ na utrzymywanie kierunku jazdy. Zablokowane klocki hamulcowe w jednym z kół na pewno będą przyczyną ściągania. Usterkę taką łatwo zdiagnozować. Wystarczy sprawdzić temperaturę lewego i prawego koła. Także niefachowo wykonana naprawa po wypadku (nierównoległość osi, złe kąty pochylenia), może być przyczyną ściągania.
REKLAMA
REKLAMA