Jak działa napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowania?
REKLAMA
REKLAMA
Centralny mechanizm różnicowy jest podzespołem, który pozwala przekazywać napęd na obie osie, umożliwiając jednocześnie kręcenie się przednich i tylnych kół z innymi prędkościami.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wymienić drążki kierownicze?
Jak to działa?
Napęd ze skrzyni biegów zawsze dochodzi do mechanizmu różnicowego i dopiero tam jest dzielony na dwie części. Proporcje rozdzielenia na osie zależne są od konstrukcji centralnego dyferencjału oraz różnic przyczepności przednich i tylnych kół. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma rodzajami mechanizmów: dyferencjałem bez blokowania oraz dyferencjałem z blokowaniem.
Zobacz również: Jak wymienić podkładki pod końcówki wtryskiwaczy?
Ten pierwszy do zabezpieczenia osi przed poślizgiem potrzebuje wykorzystać hamulce, natomiast dyferencjał z blokowaniem - jest on zazwyczaj blokowany samoczynnie lub przez elektronikę. Pozwala to kontrolować poślizg wewnętrzny i przekazywać moment na koła mające największą przyczepność.
REKLAMA
REKLAMA