Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?
REKLAMA
REKLAMA
W tym układzie napędowym stale napędzana jest tylko jedna oś, a napęd drugiej dołączany jest automatycznie dzięki wykorzystaniu jednego z rodzajów sprzęgiełek wielopłytkowych.
REKLAMA
Zobacz również: Jak samodzielnie zamontować tarcze hamulcowe?
Wśród nich rozróżniamy sprzęgięłka: wiskotyczne, elektromagnetyczne i hydrauliczne. Nie są drogie, jednak przez fakt, iż nie mogą jednocześnie przekazać dużego momentu i umożliwić poślizg, są gorszym rozwiązaniem niż centralny dyferencjał.
Zobacz również: Jak dobrze wybrać koło pasowe?
Te pierwsze nie mają regulacji nie można ich sterować. Elektromagnetyczne mają taką funkcję ale ich wadą jest łatwe przegrzewanie, co może skutkować rozłączeniem napędu. Najmocniejsze są natomiast sprzęgiełka hydrauliczne, w przypadku których za ścisk płytek odpowiada tłok dociskany ciśnieniem oleju.
REKLAMA
REKLAMA