REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło
Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.

Jeżeli wąska droga prowadzi wysokim nasypem lub w poprzek urwiska, gdzie z jednej strony znajduje się stromy stok, z drugiej – przepaść, wówczas manewr jest nie tylko trudny, ale także dość emocjonujący. Trzeba go wykonać, o ile to możliwe, w najbezpieczniejszym, czyli przede wszystkim w najszerszym miejscu. Ponieważ będzie on trwał dość długo, jego miejsce powinno być widoczne z obu stron co najmniej z odległości 100-150 metrów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wykonywać podstawowe manewry?

REKLAMA

Jeżeli droga prowadzi nasypem, dobrze zapewnić sobie pomoc innej osoby, która będzie informowała, jak dużo miejsca pozostało za tylnymi kołami samochodu. Jest to bardzo ważne. Gdy koła te zsuną się z nasypu, wówczas szanse, aby samochód pozostał na nim, są równe zeru. Jeżeli nie jest możliwa pomoc innej osoby, należy lewe tylne lusterko chwilowo ustawić tak, aby było w nim widoczne głównie tylne koło samochodu i niewielki, najwyżej dwumetrowy kawałek terenu za nim.

Manewr cofania rozpoczyna maksymalne zjechania ku prawej krawędzi drogi lub pobocza. Następnie należy włączyć lewy kierunkowskaz, skręcić maksymalnie w lewo kierownicę i bardzo wolno ruszyć, cały czas kontrolując odległość od lewej krawędzi drogi, ku której będzie zbliżał się przód samochodu. Ponieważ niewiele jest na świecie samochodów o promieniu skrętu mniejszym niż 3 metry, nie uda się za jednym zamachem zawrócić.

Po dojechaniu do miejsca, gdzie przednie koła samochodu nadal są bezpieczne (uwaga na osuwające się krawędzie!), należy zaciągnąć ręczny hamulec, a następnie skręcić je maksymalnie w prawo. Przy dużej wprawie zaciągnięcie hamulca nie jest konieczne, a skręcać koła można w trakcie cofania się pojazdu. Od tej chwili cała uwaga kierowcy musi być skupiona na lewym tylnym kole, które jako pierwsze zbliży się do krawędzi drogi. Nie wolno dopuścić, aby znalazło się bliżej, niż pół metra od miejsca gdzie krawędź drogi zamienia się w strome zbocze. Trzeba także zwracać uwagę, aby nie uderzyć tyłem samochodu w jakąś przeszkodę, np. w przydrożny słupek kilometrowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zawracać na skrzyżowaniach?

REKLAMA

Po zatrzymaniu się w bezpiecznym miejscu należy włączyć pierwszy bieg (można to zrobić z zaciągniętym hamulcem ręcznym), skręcić koła maksymalnie w lewo i bardzo ostrożnie ruszyć pamiętając o niebezpiecznym zboczu, do którego będzie się zbliżał przód samochodu.

Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania opisanych manewrów. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze są przednie prawe i tylne lewe koła.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA