REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło
Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.

Jeżeli wąska droga prowadzi wysokim nasypem lub w poprzek urwiska, gdzie z jednej strony znajduje się stromy stok, z drugiej – przepaść, wówczas manewr jest nie tylko trudny, ale także dość emocjonujący. Trzeba go wykonać, o ile to możliwe, w najbezpieczniejszym, czyli przede wszystkim w najszerszym miejscu. Ponieważ będzie on trwał dość długo, jego miejsce powinno być widoczne z obu stron co najmniej z odległości 100-150 metrów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wykonywać podstawowe manewry?

REKLAMA

Jeżeli droga prowadzi nasypem, dobrze zapewnić sobie pomoc innej osoby, która będzie informowała, jak dużo miejsca pozostało za tylnymi kołami samochodu. Jest to bardzo ważne. Gdy koła te zsuną się z nasypu, wówczas szanse, aby samochód pozostał na nim, są równe zeru. Jeżeli nie jest możliwa pomoc innej osoby, należy lewe tylne lusterko chwilowo ustawić tak, aby było w nim widoczne głównie tylne koło samochodu i niewielki, najwyżej dwumetrowy kawałek terenu za nim.

Manewr cofania rozpoczyna maksymalne zjechania ku prawej krawędzi drogi lub pobocza. Następnie należy włączyć lewy kierunkowskaz, skręcić maksymalnie w lewo kierownicę i bardzo wolno ruszyć, cały czas kontrolując odległość od lewej krawędzi drogi, ku której będzie zbliżał się przód samochodu. Ponieważ niewiele jest na świecie samochodów o promieniu skrętu mniejszym niż 3 metry, nie uda się za jednym zamachem zawrócić.

Po dojechaniu do miejsca, gdzie przednie koła samochodu nadal są bezpieczne (uwaga na osuwające się krawędzie!), należy zaciągnąć ręczny hamulec, a następnie skręcić je maksymalnie w prawo. Przy dużej wprawie zaciągnięcie hamulca nie jest konieczne, a skręcać koła można w trakcie cofania się pojazdu. Od tej chwili cała uwaga kierowcy musi być skupiona na lewym tylnym kole, które jako pierwsze zbliży się do krawędzi drogi. Nie wolno dopuścić, aby znalazło się bliżej, niż pół metra od miejsca gdzie krawędź drogi zamienia się w strome zbocze. Trzeba także zwracać uwagę, aby nie uderzyć tyłem samochodu w jakąś przeszkodę, np. w przydrożny słupek kilometrowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zawracać na skrzyżowaniach?

REKLAMA

Po zatrzymaniu się w bezpiecznym miejscu należy włączyć pierwszy bieg (można to zrobić z zaciągniętym hamulcem ręcznym), skręcić koła maksymalnie w lewo i bardzo ostrożnie ruszyć pamiętając o niebezpiecznym zboczu, do którego będzie się zbliżał przód samochodu.

Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania opisanych manewrów. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze są przednie prawe i tylne lewe koła.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA