REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mijanie się pojazdów jest manewrem prawie tak niebezpiecznym, jak wyprzedzanie, a w niektórych warunkach nawet bardziej. Błąd może doprowadzić do czołowego zderzenia przy ogromnej prędkości.

Wypadkowa prędkość zbliżających się z naprzeciwka do siebie pojazdów stanowi sumę ich prędkości, a wiec może wynosić nawet kilkaset kilometrów na godzinę. Jeden niewielki błąd przy takiej prędkości może mieć fatalne następstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak alkohol wpływa na kierowcę?

Co należy zrobić, aby mijać się bezpiecznie? Przede wszystkim zachować jak największą odległość od mijanego pojazdu. Nie ma absolutnie żadnej gwarancji że oba pojazdy na chwilę przed mijaniem zachowają prostolinijny tor jazdy. W każdej chwili ich koła mogą trafić na wyrwę w jezdni, kamień lub inną nierówność, które mogą zmienić tory ich jazdy i doprowadzić do otarcia się, a w najgorszym przypadku do zderzenia czołowego.

Gdy jest wąsko...

REKLAMA

Gdy jezdnia jest wąska, a przynajmniej jeden z mijających się pojazdów ma spore gabaryty, oba powinny zmniejszyć prędkość nawet do kilkunastu kilometrów na godzinę. Gdy jeden z samochodów jest wielką ciężarówką a drugi ma niewielką masę, turbulencje powietrza, jakie wytwarza ten większy, mogą spowodować iż kierowca mniejszego straci nad nim panowanie. Mówiąc wprost – istnieje spore ryzyko iż zostanie „zdmuchnięty” z drogi, albo wciągnięty pod ciężarówkę. Jest to bardzo prawdopodobne na śliskiej nawierzchni, gdy opanowanie pojazdu wytrąconego z toru jazdy przez niespodziewane uderzenie fali powietrza jest prawie niemożliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadąc po mokrej, a zwłaszcza po zabłoconej nawierzchni, należy przygotować się do włączenia spryskiwaczy szyby i wycieraczek w czasie manewru mijania lub tuż po nim. Każdy samochód „ciągnie” ze sobą sporo powietrza z rozpyloną w nim wodą, pomieszaną z różnymi zanieczyszczeniami. Podczas mijania część tej błono-powietrznej papki osiądzie na szybach i karoserii mijanego samochodu, skąd należy ją natychmiast usunąć. Jej warstwa bywa nieraz tak gruba, że nic przez nią nie widać, a brak widoczności podczas jazdy jest najlepszym sposobem na sprowokowanie wszystkich możliwych nieszczęść

Zobacz również: Jak oceniać zachowanie innych kierowców?

Może się zdarzyć, że kierowca mijanego pojazdu albo będzie musiał gwałtownym manewrem ominąć jakąś przeszkodę, którą zauważy w ostatniej chwili, albo zaśnie za kierownicą lub z innego powodu straci panowanie nad swoim pojazdem. Dlatego ostatnie kilkanaście sekund przed mijaniem należy poświęcić także na obserwację drogi przed ni, na jego pasie jezdni, by choć częściowo przewidzieć jego nagłe manewry. Gdyby nagle zjechał na przeciwległy pas ruchu, co grozi zderzeniem czołowym, jedynym ratunkiem jest jak najszybsza ucieczka z drogi. Nie ma czasu na bawienie się błyskaniem światłami czy naciskaniem klaksonu. Ostre hamowanie i ucieczka w pole (lub przynajmniej na pobocze albo do przydrożnego rowu) dają szansę na przeżycie. Dlatego tak ważne jest zmniejszenie prędkości przed manewrem mijania na wąskiej drodze.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA