REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeprowadzić manewr mijania nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Manewrowi mijania towarzyszy bardzo ograniczona widoczność, pogorszona jeszcze przez efekt oślepiania światłami nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.

Moment zmiany świateł z drogowych na mijania podczas manewru mijania jest bardzo istotny. Zmiana nie może nastąpić ani zbyt wcześnie, ani zbyt późno. Przepisy ruchu drogowego niczego nie narzucają. Wybranie właściwego momentu należy do kierowców. Właściwym jest ten, kiedy światła drogowe nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu zaczynają oślepiać. Zmiana świateł przez jednego z kierowców jest sygnałem dla drugiego, aby zrobił to samo. Kultura wymaga więc spełnienia takiej prośby, nawet gdy wydaje się, że zmiana jest przedwczesna.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyprzedzać nocą?

REKLAMA

Po zmianie świateł przez oba pojazdy na drodze robi się nagle ciemniej, mniej widać, więc jazda staje się bardziej niebezpieczna. Najwyższa pora zmniejszyć prędkość! W podręcznikach można znaleźć informację, że bezpieczna prędkość podczas mijania się dwóch samochodów nocą na drodze jednopasmowej wynosi około 30 km/h. Widzialność w krytycznym momencie spada bowiem do około 15 do 20 metrów. Tyle mniej więcej wynosi droga hamowania przy tej prędkości od chwili zauważenia przeszkody do momentu zatrzymania się.

Oko człowieka ma tzw. obszar ostrego widzenia, zajmujący niewielką część pola widzenia. Reflektory jadącego z przeciwnej strony będą mniej dokuczliwe, jeżeli znajdą się poza tym obszarem. W praktyce wystarczy, skupić wzrok na prawej krawędzi jezdni na granicy plamy świetlnej przed własnym samochodem, czyli od 50 do 100 m. przed nim. Nie jest to łatwe i wymaga ćwiczeń, bowiem człowiek podświadomie dąży do wzrokowego kontrolowania nadjeżdżającego pojazdu, widząc w nim największe zagrożenie. Wbrew instynktowi trzeba skupić się na obserwacji prawej krawędzi jezdni i prawego pobocza tak daleko, jak tylko to będzie możliwe. Tylko kątem oka sprawdzać, czy jadący z przeciwka pojazd minie w bezpiecznej odległości lub czy w ostatniej chwili nie zmieni kierunku jazdy, dążąc do kolizji.

Gdy posiądzie się umiejętność patrzenia na pobocze podczas mijania, co nie nastąpi szybko, można przeprowadzać manewr mijania z większą prędkością. Światła asymetryczne powodują że prawa krawędź drogi i pobocze są oświetlone na odległość nawet 100 metrów, resztę oświetlają światła pojazdu, jadącego z przeciwka. A więc widoczność przy zastosowaniu tej techniki wynosi co najmniej 100 metrów, a nie, jak podają podręczniki 15 do 20 m. Można więc śmiało jechać nawet z prędkością dwukrotnie większą, niż podręcznikowa, a więc nawet 60 – 70 kilometrów na godzinę!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyprzedzać w dzień?

Co zrobić, gdy kierowca jadący z przeciwka nie zmienia świateł i ma cały czas włączone wszystko, co świeci i da się włączyć? Trzeba włączyć światła mijania i po 2 – 3 sekundach można przypomnieć mu o obowiązkach wynikających z przepisów kodeksu drogowego, błyskając raz światłami drogowymi. Może jest on zmęczony, może przysypia nad kierownicą? Jest szansa, że taki błysk spowoduje, że ocknie się i wróci do rzeczywistości. Jeżeli nie, ponownie błysnąć jeszcze raz po kolejnych dwóch sekundach, równocześnie skupiając wzrok na prawym poboczu.

Nie wolno pod żadnym pozorem patrzeć w światła nadjeżdżającego z przeciwka samochodu!

Jeżeli kilka takich błysków nie odniesie skutku, po prostu trzeba zmniejszyć do minimum prędkość, a nawet ¬– zjechać na pobocze i zatrzymać się! To nie są żarty! Taki oślepiający kierowca albo zasnął nad kierownicą, albo jest pozbawionym wyobraźni dowcipnisiem o mentalności nosorożca. W obydwu przypadkach jest dla innych kierowców bardzo niebezpieczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA