REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeprowadzić manewr mijania nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Manewrowi mijania towarzyszy bardzo ograniczona widoczność, pogorszona jeszcze przez efekt oślepiania światłami nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.

Moment zmiany świateł z drogowych na mijania podczas manewru mijania jest bardzo istotny. Zmiana nie może nastąpić ani zbyt wcześnie, ani zbyt późno. Przepisy ruchu drogowego niczego nie narzucają. Wybranie właściwego momentu należy do kierowców. Właściwym jest ten, kiedy światła drogowe nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu zaczynają oślepiać. Zmiana świateł przez jednego z kierowców jest sygnałem dla drugiego, aby zrobił to samo. Kultura wymaga więc spełnienia takiej prośby, nawet gdy wydaje się, że zmiana jest przedwczesna.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyprzedzać nocą?

REKLAMA

Po zmianie świateł przez oba pojazdy na drodze robi się nagle ciemniej, mniej widać, więc jazda staje się bardziej niebezpieczna. Najwyższa pora zmniejszyć prędkość! W podręcznikach można znaleźć informację, że bezpieczna prędkość podczas mijania się dwóch samochodów nocą na drodze jednopasmowej wynosi około 30 km/h. Widzialność w krytycznym momencie spada bowiem do około 15 do 20 metrów. Tyle mniej więcej wynosi droga hamowania przy tej prędkości od chwili zauważenia przeszkody do momentu zatrzymania się.

Oko człowieka ma tzw. obszar ostrego widzenia, zajmujący niewielką część pola widzenia. Reflektory jadącego z przeciwnej strony będą mniej dokuczliwe, jeżeli znajdą się poza tym obszarem. W praktyce wystarczy, skupić wzrok na prawej krawędzi jezdni na granicy plamy świetlnej przed własnym samochodem, czyli od 50 do 100 m. przed nim. Nie jest to łatwe i wymaga ćwiczeń, bowiem człowiek podświadomie dąży do wzrokowego kontrolowania nadjeżdżającego pojazdu, widząc w nim największe zagrożenie. Wbrew instynktowi trzeba skupić się na obserwacji prawej krawędzi jezdni i prawego pobocza tak daleko, jak tylko to będzie możliwe. Tylko kątem oka sprawdzać, czy jadący z przeciwka pojazd minie w bezpiecznej odległości lub czy w ostatniej chwili nie zmieni kierunku jazdy, dążąc do kolizji.

Gdy posiądzie się umiejętność patrzenia na pobocze podczas mijania, co nie nastąpi szybko, można przeprowadzać manewr mijania z większą prędkością. Światła asymetryczne powodują że prawa krawędź drogi i pobocze są oświetlone na odległość nawet 100 metrów, resztę oświetlają światła pojazdu, jadącego z przeciwka. A więc widoczność przy zastosowaniu tej techniki wynosi co najmniej 100 metrów, a nie, jak podają podręczniki 15 do 20 m. Można więc śmiało jechać nawet z prędkością dwukrotnie większą, niż podręcznikowa, a więc nawet 60 – 70 kilometrów na godzinę!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyprzedzać w dzień?

Co zrobić, gdy kierowca jadący z przeciwka nie zmienia świateł i ma cały czas włączone wszystko, co świeci i da się włączyć? Trzeba włączyć światła mijania i po 2 – 3 sekundach można przypomnieć mu o obowiązkach wynikających z przepisów kodeksu drogowego, błyskając raz światłami drogowymi. Może jest on zmęczony, może przysypia nad kierownicą? Jest szansa, że taki błysk spowoduje, że ocknie się i wróci do rzeczywistości. Jeżeli nie, ponownie błysnąć jeszcze raz po kolejnych dwóch sekundach, równocześnie skupiając wzrok na prawym poboczu.

Nie wolno pod żadnym pozorem patrzeć w światła nadjeżdżającego z przeciwka samochodu!

Jeżeli kilka takich błysków nie odniesie skutku, po prostu trzeba zmniejszyć do minimum prędkość, a nawet ¬– zjechać na pobocze i zatrzymać się! To nie są żarty! Taki oślepiający kierowca albo zasnął nad kierownicą, albo jest pozbawionym wyobraźni dowcipnisiem o mentalności nosorożca. W obydwu przypadkach jest dla innych kierowców bardzo niebezpieczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA