REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nietrzeźwy przechodzień na drodze: jak się zachować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najważniejsza zasada zachowania się kierowcy wobec nietrzeźwych przechodniów nakazuje nie prowokowanie ich do zachowań agresywnych bądź do niekontrolowanych odruchów Fot. Moto.wieszjak.pl
Najważniejsza zasada zachowania się kierowcy wobec nietrzeźwych przechodniów nakazuje nie prowokowanie ich do zachowań agresywnych bądź do niekontrolowanych odruchów Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Nietrzeźwy przechodzeń stanowi ogromne zagrożenie dla innych użytkowników dróg. Chociaż nie będzie ukarany za stan, w jakim się znajduje, mimo że potencjalnie jest prawie tak samo niebezpieczny, jak pijany kierowca.

Rozpoznanie w ciągu kilku sekund, a tyle najwyżej ma kierowca, czy dany przechodzeń jest nietrzeźwy, nie jest łatwe. Bez problemu można na pierwszy rzut oka stwierdzić, że napotkany osobnik znajduje się w stanie kompletnego zamroczenia alkoholem i porusza się jedynie dlatego, że uczył się tego od dzieciństwa. Natomiast osoby pijane w mniejszym stopniu bardzo często zachowują się tak, jak inni przechodnie, co wcale nie daje żadnej gwarancji, że cały czas będą zachowywały równowagę i nie wtoczą się nagle pod maskę jadącego samochodu albo nie wyładują na nim złości i żalu do całego świata, ciskając w niego różnymi przedmiotami albo kpiąc jego karoserię.

REKLAMA

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

REKLAMA

Najważniejsza zasada zachowania się kierowcy wobec nietrzeźwych przechodniów nakazuje nie prowokowanie ich do zachowań agresywnych bądź do niekontrolowanych odruchów. A więc pod żadnym pozorem nie wolno wobec nich używać klaksonu. Zareagują niemal zawsze agresją, w pozostałych przypadkach przestraszą się i spanikują, co często kończy się upadkiem wprost przed nadjeżdżające auto.

Kolejna zasada nakazuje omijanie podejrzanie zachowujących się pieszych lub ich całych grup jak najszerszym łukiem, z niewielką prędkością, pozwalającą na zatrzymanie się w każdej chwili, lub na ewentualne gwałtowne przyspieszenie i ucieczkę, gdyby w pijaków nagle wstąpił tak zwany duch bojowy i przemienił ich w bezmyślnych agresorów.

Co prawda nie ma żadnej reguły, dotyczącej czasu pojawiania się nietrzeźwych osobników na drogach, ale z dużą dokładnością można przewidzieć ich „wysyp”. A więc gdy w mijanej miejscowości odbywa się jakiś wiec lub festyn, pierwsi pijani pojawią się już w porze obiadowej. Goście weselni zwykle tracą stan trzeźwości późnym popołudniem lub tuż po zmierzchu, przy czym „w stanie nieważkości” znajdują się dopiero po zmroku. Sporo zawianych wychodzi na drogi około godziny 22.00, a więc w porze gdy są zamykane przydrożne bary i pijalnie piwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Najwięcej – około północy i potem aż do świtu, jeżeli w danej miejscowości znajduje się dyskoteka. O tej porze można też spotkać najwięcej nietrzeźwych, a często prawie całkowicie zamroczonych kierowców. Pijanych rolników, kierujących furmankami, traktorami lub prowadzonych przez rowery można spotkać w czasie, gdy kończy się ruch na lokalnym targowisku, a więc we wczesnych godzinach popołudniowych i potem aż do późna w nocy, zawsze w dni targowe, albo przed ważnymi świętami, gdy w wioskach odbywa się tradycyjne świniobicie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA