REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak korzystać ze świateł dodatkowych pojazdu (długich, przeciwmgłowych itp.)

Jakubowski Ryszard
Przednie światła przeciwmgłowe oświetlają dodatkowo oba pobocza drogi, ale w warunkach nieograniczonej widoczności oślepiają kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka Fot. Skoda
Przednie światła przeciwmgłowe oświetlają dodatkowo oba pobocza drogi, ale w warunkach nieograniczonej widoczności oślepiają kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców montuje w swoich pojazdach dodatkowe światła, nie przewidziane przez ich konstruktorów i producentów auta. Teoretycznie światła te mają za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze. Często w praktyce znacznie je ograniczają.

Wielu kierowców z sobie tylko wiadomych i w żaden sposób nieuzasadnionych powodów włącza światłą przeciwmgłowe bez względu na stan pogody i rodzaj drogi. Przednie światła przeciwmgłowe co prawda poprawiają nieco widoczność, oświetlając dodatkowo oba pobocza drogi, ale jednocześnie, w warunkach nieograniczonej widoczności mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W skrajnym przypadku oznacza to, że kierowca oślepiony połączonymi światłami mijania i przeciwmgłowymi nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu przez kilka sekund prawie nic nie widzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Dodatkowe światła długie (drogowe) stanowią także zagrożenie dla posługującego się nimi kierowcy, jeżeli jedzie drogą, na której musi od czasu do czasu korzystać wyłącznie ze świateł mijania. Kontrast pomiędzy znakomicie oświetloną drogą przez komplet długich świateł zasadniczych w połączeniu z dodatkowymi a drogą oświetloną wyłącznie światłami mijania jest tak duży, że zanim wzrok przywyknie do nowych warunków, mija co najmniej 1 sekunda.

Tymczasem przez mniej więcej sekundę lub nawet później, po zmianie świateł długich wzmocnionych dodatkowymi na znacznie słabsze światła mijania kierowca może nie widzieć szczegółów drogi znajdujących się dalej niż 30 do 40 m przed pojazdem. Przy prędkości około 100 km na godzinę oznacza to, że przeszkodę, słabo wyróżniającą się na ciemnym tle nieoświetlonej drogi zauważy 20 do 30 m przed uderzeniem w nią, czyli o wiele za późno, o ile nie zwrócił na nią uwagi wcześniej, mając znakomicie oświetloną drogę. Taką przeszkodą może być pieszy w ciemnym ubraniu, nieoświetlony rower lub motocykl albo furmanka bez elementów odblaskowych.

REKLAMA

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbrodnią wobec innych użytkowników drogi i objawem skrajnego braku szacunku dla nich jest włączanie tylnego światła przeciwmgłowego przy bardzo dobrej i dobrej widoczności. Znakomitej większości kierowców nie przeszkadza, że jest to zabronione przez przepisy.  Pirata z włączonym tylnym światłem przeciwmgłowym nie zauważy przydrożny patrol, za to aż za dobrze zauważą inni kierowcy. Na tę plagę polskich szos nie ma więc lekarstwa, z wyjątkiem jak najszybszego wyprzedzenia pojazdu lub zwolnieniu i puszczeniu go przodem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA