REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
mgr inż. Anna Zielińska
Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS Fot. Fotolia
Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu sprawdzenia wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego przeprowadzono analizę statystyczną danych o wypadkach drogowych, które wydarzyły się „przed” i „po” zmianach wprowadzonych w dniu 17 kwietnia 2007 roku dotyczących obowiązku jazdy na światłach przez cały rok.

W analizie porównano dane o wypadach, zabitych i rannych z 7 miesięcy (marzec-wrzesień) 2006 roku z analogicznymi danymi dla tych samych miesięcy z lat 2007 (maj- wrzesień, ponieważ zmiany obowiązywały dopiero od 17 kwietnia), 2008 i 2009. W analizie pominięto miesiące od października do lutego, ponieważ w miesiącach tych światła w dzień są stosowane od 1991 roku. 

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie świateł w dzień powinno mieć wpływ przede wszystkim na wypadki z udziałem co najmniej dwóch uczestników ruchu (pojazd-pojazd, pojazd-pieszy), dlatego analizie poddano dane o zderzeniach pojazdów (szczególnie czołowych) i najechań na pieszych. Zbadano zmiany wypadkowości w dzień na tle ogólnych zmian liczby wypadków w badanym okresie. Za okres odniesienia przyjęto noc, której nie dotyczą nowo wprowadzone przepisy. Do analizy statystycznej zastosowano test wskaźników struktury zbiorów uwzględniający zmiany w strukturze wypadków w dzień i w nocy.

Tak przeprowadzona analiza wykazała, że:

1. W 2007 roku, czyli pierwszym roku funkcjonowania nowych przepisów, liczba wypadków, zabitych i rannych w stosunku do roku 2006 wzrosła.

REKLAMA

Jednak tych negatywnych zmian nie należy wiązać ze stosowaniem świateł w dzień, ponieważ wzrost wypadkowości dotyczył przede wszystkim pory nocnej. W pierwszym okresie „po” (1.05.2007 – 1.09.2007) w dzień w stosunku do okresu „przed” (1.05.2006 – 1.09.2006) w dzień:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w zderzeniach co najmniej dwóch pojazdów w dzień liczba zabitych spadła o 6% (47 osób zabitych mniej).
  • liczba zabitych w zderzeniach czołowych pojazdów w dzień spadła o 8% (mniej o 31 osób),
  • niestety o 1% wzrosła (3 osoby) liczba zabitych pieszych w dzień, ale w tym samym okresie w nocy wzrosła o 13% (40 osób zabitych więcej), liczba najechań na pieszych w dzień spadła o 9% (-349);

Zobacz też: Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

2. W 2008 roku, czyli w drugim roku funkcjonowania nowych przepisów w stosunku do 2006 roku liczba wypadków, zabitych i rannych ponownie wzrosła.

Jednak wielkość wzrostów była nieznacznie niższa niż w 2007 roku. W drugim okresie „po II” (1.03.2008 – 1.09.2008) w dzień w stosunku do okresu „przed” (1.03.2006 – 1.09.2006) w dzień:

  • w zderzeniach co najmniej dwóch pojazdów w dzień liczba zabitych spadła o 7% (65 zabitych mniej),
  • liczba zabitych w zderzeniach czołowych pojazdów w dzień spadła o 14% (mniej o 64 osób),
  • liczba zabitych pieszych w dzień spadła o 14% (-51 osób). O 15% (-12 osób) spadła też liczba zabitych pieszych potrąconych na przejściu dla pieszych.

3. W 2009 roku (styczeń-wrzesień), czyli w trzecim roku funkcjonowania nowych przepisów nastąpiła istotna poprawa sytuacji na drogach.

W stosunku do 2006 (styczeń – wrzesień) roku liczba wypadków, zabitych i rannych zmalała. Tym samym zahamowane zostały negatywne tendencje w zagrożeniu na drogach zaobserwowane w latach 2007 i 2008. W trzecim okresie „po III” (1.03.2009– 1.09.2009) w dzień w stosunku do okresu „przed” (1.03.2006 – 1.09.2006) w dzień:

  • w zderzeniach co najmniej dwóch pojazdów w dzień liczba zabitych spadła o 16% (155 zabitych mniej),
  • liczba zabitych w zderzeniach czołowych pojazdów w dzień spadła o 24% (mniej o 111 osób),
  • liczba zabitych pieszych w dzień spadła o 24% (-84 osób). O 31% (-24) spadła też liczba zabitych pieszych potrąconych na przejściu dla pieszych.

Jednak w 2009 roku pozytywne zmiany w tych grupach wypadków, na które powinien mieć wpływ obowiązek jazdy z włączonymi światłami w dzień, dotyczyły zarówno dnia jak i nocy, tak, więc porównanie liczb bezwzględnych dla okresu „po III” nie daje wystarczających podstaw do twierdzenia, że zmniejszenie wypadkowości w tym czasie było następstwem wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok.

Zobacz też: O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Dla okresu „po II” i „po III” wykazano także pozytywne zmiany w strukturze wypadków w dzień w stosunku do struktury wypadków w nocy. Wskaźnik uwzględniający względne zmiany liczby zderzeń z udziałem dwóch uczestników do liczby wypadków pojedynczych w dzień i w nocy wykazał:

  1. spadek udziału „wypadków podwójnych” (pojazd-pojazd, pojazd-pieszy) w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy dla „po II” o 12% i dla „po III” o 9%,
  2. spadek udziału zderzeń 2 pojazdów w ruchu w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy o 7% i 5%,
  3. spadek udziału potrąceń pieszych w dzień w stosunku do analogicznego udziału w nocy o 23% i 17%.

Dla wszystkich 3 okresów „po” wprowadzeniu zmian stwierdzono bardzo duży wzrost wypadków z udziałem motocyklistów. Nie ma jednak podstaw, żeby te tendencje wiązać wyłącznie z obowiązkiem jazdy z włączonymi światłami przez cały rok. Gdyby tak było to wzrost liczby zabitych motocyklistów utrzymywał się na mniej więcej równym poziomie uzyskanym po wprowadzeniu zmian. Tymczasem począwszy od 2007 roku wzrost liczby zabitych motocyklistów jest coraz większy (od 35% w 2007 r. do 85% w 2009r.). Poza tym negatywne tendencje dotyczą zarówno dnia jak i nocy, wypadków „pojedynczych” i „podwójnych”.

Podsumowanie

Analizy przeprowadzone dla trzech okresów funkcjonowania nowych przepisów potwierdzają, że wprowadzony 17 kwietnia 2007 roku, obowiązek jazdy z włączonymi światłami w dzień spowodował trwały spadek zagrożenia w dzień w grupie wypadków, na które to rozwiązanie mogło mieć wpływ. Rozwiązanie to miało pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu i przyczyniło się do istotnego spadku liczby wypadków z udziałem, co najmniej dwóch uczestników ruchu w dzień. Zmniejszyła się także liczba zabitych i rannych w tych grupach wypadków. W ciągu trzech lat w okresach funkcjonowania nowego przepisu (w 2007 od maja do września , w 2008 od marca do września, od marca do września 2009) w zderzeniach czołowych zginęło mniej o 206 osób, a w potrąceniach pieszych o 132 osób mniej. Zmiany te są istotniejsze, gdy uwzględnimy, ogólny wzrost liczby zabitych i rannych w latach 2007 i 2008.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Z przeprowadzonych w 2008 roku badań opinii publicznej wynika, że 58% Polaków popiera wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok. W zdecydowanej większości kierowcy przyzwyczaili się do obowiązującego już drugi rok przepisu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu bardzo korzystna jest sytuacja, gdy większość pojazdów jeździ z włączonymi światłami, dzięki czemu wszystkie pojazdy są tak samo dobrze widziane. Bardzo niekorzystna natomiast była sytuacja, gdy niektóre pojazdy miały włączone światła a inne nie, bo te ostatnie były wtedy znacznie gorzej rozpoznawalne. Ponadto rozwiązanie to jest dość proste do stosowania a wzrost kosztów eksploatacji pojazdów i zanieczyszczenia powietrza nieznaczny. Koszty te ulegną znacznej redukcji po wejściu w życie obowiązku montowania świateł do jazdy dziennej we wszystkich pojazdach produkowanych po 7.02.2011 roku.

Niektóre subiektywne, negatywne odczucia polskich kierowców związane z używaniem świateł w dzień mogą być częściowo uzasadnione. Są one związane głównie z jakością świateł mijania (złe ustawienie, nieprawidłowy rozsył wiązki świetlnej reflektorów, nieprawidłowe żarówki). Jednak wady oświetlenia w dzień, choć czasami przeszkadzają, nie mają istotnego wpływu na sytuację na drodze. Natomiast złe oświetlenie powoduje niepożądane efekty i stanowi istotne zagrożenie w warunkach nocnych. Dlatego ważnym zadaniem jest wpływanie na poprawę eksploatacyjnej jakości świateł mijania, co pozwoli ograniczyć dyskomfort występujący podczas ich używania w dzień i zwiększyć zakres ich akceptacji, ale przede wszystkim wpłynie na polepszenie widoczności i ograniczenie oślepiania w warunkach nocnych.

Na liczbę i rodzaj wypadków ma wpływ, oprócz świateł, wiele innych czynników, które współistnieją i oddziałują na zdarzenia drogowe, a przy niekorzystnym zbiegu okoliczności mogą niwelować pozytywne efekty obowiązku używania świateł w dzień. Ponadto stosowanie świateł w dzień ma znaczenie tylko w pewnych grupach wypadków i tylko w określonych okolicznościach. Zmniejszenie zagrożenia na polskich drogach wymaga wielu zintegrowanych działań i stosowanie świateł w dzień jest jedynie jednym z nich.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Nie należy więc oczekiwać po tym rozwiązaniu natychmiastowej, radykalnej poprawy sytuacji. Jednak nadużyciem jest doszukiwanie się w jeździe z włączonymi światłami w dzień źródła wzrostu zagrożenia.

Z przeprowadzonych w 2008 i 2009 roku analiz wpływu rozszerzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok na bezpieczeństwo ruchu wynika, że wprowadzenie nowych przepisów miało pozytywny wpływ na sytuację na polskich drogach i nie ma podstaw do wycofania tego rozwiązania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA