Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS
REKLAMA
REKLAMA
Dla uzyskania reprezentatywnej grupy kierowców (ok. 50% dorosłych Polaków prowadzi jakiś pojazd) badania zrealizowano w dwóch turach:
REKLAMA
- I tura w dniach 2-6 października 2008 roku,
- II tura 16-20 października 2008 roku.
W badaniu zadano 5 pytań. Oprócz pytania o stosunek do istniejących i proponowanych przepisów, respondentów spytano również o ich zdanie na temat wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na zagrożenia na drodze oraz warunki poruszania się po drogach. Zbadano również opinię respondentów na temat ewentualnego wzrostu kosztów eksploatacji pojazdu, spowodowanych jazdą z włączonymi światłami w dzień. Wyniki badania wykazały, że większość Polaków (58%) popiera wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok.
Rozwiązanie to przez większość uczestników ruchu (63%) jest postrzegane jako skuteczny środek poprawy bezpieczeństwa, który bardziej pomaga uczestnikom rozpoznać zagrożenie niż przeszkadza w obserwacji. Przy czym jest to opinia zarówno kierowców jak i pieszych. Zdaniem respondentów główną wadą tego rozwiązania są podwyższone koszty spowodowane zwiększoną częstotliwością wymiany żarówek i dodatkowym zużyciem paliwa.
Zobacz też: Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS
REKLAMA
Bardzo znamienny jest fakt, że przeciwnicy jazdy z włączonymi światłami w dzień protestują przede wszystkim ze względu na zwiększone koszty eksploatacji, a w mniejszym stopniu ze względu na niską skuteczność i uciążliwość. Podobne wyniki uzyskano w dwóch innych, niezależnych badaniach opinii społecznej (OBOP, GfK Polonia).
Warto zauważyć, że poparcie społeczne dla obowiązku jazdy z włączonymi światłami jest zbieżne z opiniami ekspertów, natomiast w niektórych kwestiach szczegółowych opinie badanych są dalekie od obiektywnych danych (np. skala dodatkowego zużycia paliwa czy żarówek).
REKLAMA
REKLAMA