Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS
REKLAMA
REKLAMA
Większość badań międzynarodowych wskazuje na korzyści wynikające ze stosowania świateł przez cały dzień. W raporcie sumującym wyniki ponad 40 badań stwierdzono, że:
REKLAMA
- wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień we wszystkich krajach Unii Europejskiej w stosunku do sytuacji, gdy światła w dzień nie są używane zmniejszyłoby liczbę zabitych w wypadkach w skali roku o 3 do 5%, czyli o 1200 do 2000 osób, a liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników o 5-15%,
- stosowanie świateł przez wszystkie pojazdy nie powoduje pogorszenia widoczności pieszych, rowerzystów czy motocyklistów,
- światła mijania nie powodują istotnego oślepiania w dzień,
- pomimo wzrostu zużycia paliwa i emisji CO2 o 0,5-1,5%, i 2-krotnego zwiększenia częstotliwości wymiany żarówek, społeczne korzyści tego rozwiązania są około 2 razy większe od kosztów.
Pojedyncze badania, wskazujące negatywne skutki jazdy z włączonymi światłami w dzień nie są wystarczająco udokumentowane i powinny zostać dokładniej zbadane.
Zobacz też: Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS
REKLAMA
W 20 krajach Europy stosowanie świateł w dzień jest obowiązkowe (w różnym zakresie). Ponadto w Niemczech, Francji i Szwajcarii jazda z włączonymi światłami w dzień jest zalecana. Nietypowa sytuacja zaistniała w Austrii, w której po wielu latach dyskusji w listopadzie 2005 roku wprowadzono obowiązek stosowania świateł w dzień. Jednak w styczniu 2008 roku rząd austriacki cofnął to prawo. Wbrew krążącym opiniom powodem tej decyzji nie był wzrost zagrożenia na drogach bo w okresie funkcjonowania przepisu liczba ofiar śmiertelnych w Austrii zmalała.
Eksperci austriaccy nadal są przekonani o pozytywnym wpływie rozwiązania na bezpieczeństwo ruchu i nie widzą podstaw do wycofania się z obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień, uważają, że przyczyny zmian miały wyłącznie podłoże polityczne (zmiana opcji politycznej ministra Transportu).
Komisja Europejska przez kilka lat rozważała możliwość wprowadzenia powszechnego obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień we wszystkich krajach Unii. Jednak po szerokich konsultacjach społecznych nie zdecydowała się na taki krok. Przyczyną tej decyzji nie były jednak wątpliwości związane z pozytywnym wpływem stosowania świateł w dzień na bezpieczeństwo ruchu, a względy natury formalnej (zróżnicowanie opinii w krajach członkowskich) i zwiększenie zużycia paliwa.
REKLAMA
Jednocześnie 24 września 2008 roku Komisja Europejska przyjęła Dyrektywę, którą wprowadziła od 7.02.2011 roku obowiązek wyposażania wszystkich nowo produkowanych modeli samochodów osobowych i dostawczych w specjalne światła do jazdy dziennej, włączające się wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce.
Przyjęta regulacja spowoduje, że w ciągu kilku, kilkunastu lat większość pojazdów jeżdżących po drogach, będzie miało automatycznie włączane światła do jazdy dziennej. Wprowadzając taką Dyrektywę, Komisja Europejska uznała skuteczność jazdy z włączonymi światłami w dzień, jednak ze względu na koszty i ochronę środowiska nakazała wyposażenie nowych pojazdów w światła do jazdy dziennej.
REKLAMA
REKLAMA