REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Homologacja świateł: czemu służy? Alfa Romeo 155 fot. Newspress
Homologacja świateł: czemu służy? Alfa Romeo 155 fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego sprzęt „homologowany” jest lepszy? Dlaczego potrzebna jest homologacja urządzeń oświetleniowych pojazdów? Czy to urzędnicza fanaberia, czy jednak homologacja czemuś służy?

Homologacja to pozwolenie na użytkowanie danego urządzenia w obrębie danego kraju, w którym pozwolenie jest wydane. Homologacje są przyznawane przez uprawnione instytucje. Korzystanie ze sprzętu który nie posiada homologacji przenosi odpowiedzialność za uszkodzenia lub szkody spowodowane jego używaniem na użytkownika.

REKLAMA

Ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego urządzenia oświetleniowe (czyli świateł) pojazdów muszą spełniać określone wymagania homologacyjne, które zostały ujęte w Regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Przyjęcie jednolitych warunków wzajemnego uznawania homologacji urządzeń oświetlenia pojazdów powoduje, że sygnały świetlne emitowane przez pojazd są jednoznacznie interpretowane i ogólnie zrozumiałe przez uczestników ruchu drogowego, bez względu na kraj pochodzenia lub eksploatacji pojazdu.

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Ile można zainstalować na aucie świateł?

Wymagania dotyczące rozmieszczenia urządzeń oświetleniowych na pojazdach samochodowych są określone w Regulaminie nr 48 EKG ONZ. Na przykład w zakresie oświetlenia przedniego dopuszczalne jest zainstalowanie następujących urządzeń:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • światła drogowe – 2 lub 4 sztuki
  • światła mijania – 2 sztuki
  • światła przednie przeciwmgłowe – 2 szt.
  • światła przednie pozycyjne – 2 szt.
  • światła przednie kierunku jazdy – 2 szt.
  • światła do jady dziennej – 2 szt.
  • światła przednie obrysowe – 2 lub 4 szt.
  • urządzenia odblaskowe przednie – 2 szt. lub więcej, pod warunkiem, że nie osłabiają one efektywności działania pozostałych urządzeń oświetleniowych
  • lampy zakrętowe – 2 szt.

Wszystkie wyżej wymienione światła powinny być umieszczone na pojeździe w ściśle określony sposób, co m.in. jest przedmiotem badań podczas homologacji pojazdu. Montaż innych dodatkowych urządzeń oświetleniowych na pojeździe jest dopuszczalny, ale ich używanie (włączanie świateł) jest dopuszczalne tylko i wyłącznie poza drogami publicznymi.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

REKLAMA

Homologacja europejska oznaczana jest na kloszu lub korpusie lampy w postaci okręgu z dużą literą „E” (w przypadku homologacji wg Regulaminów EKG ONZ) lub małą literą „e” (w przypadku homologacji wg dyr. UE) i numerem stanowiącym wyróżnik kraju udzielającego homologacji (np. E20 lub e20 dla Polski) oraz umieszczonego w pobliżu niepowtarzalnego numeru homologacji i symboli dodatkowych określających przeznaczenie urządzenia (np. litery HR dla halogenowego światła drogowego, lub RL dla światła od jazdy dziennej). Każde urządzenie oświetleniowe jest badane wg określonego Regulaminu EKG ONZ, np. parametry reflektorów ze światłem mijania i drogowym (m.in. światłość i barwa światła) muszą być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 112 EKG ONZ lub równoważnej dyr. UE.

Treść wszystkich regulaminów homologacyjnych jest dostępna na stronie http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html natomiast dyrektywa UE na stronie http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/unece/recent

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA