REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Homologacja świateł: czemu służy? Alfa Romeo 155 fot. Newspress
Homologacja świateł: czemu służy? Alfa Romeo 155 fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego sprzęt „homologowany” jest lepszy? Dlaczego potrzebna jest homologacja urządzeń oświetleniowych pojazdów? Czy to urzędnicza fanaberia, czy jednak homologacja czemuś służy?

Homologacja to pozwolenie na użytkowanie danego urządzenia w obrębie danego kraju, w którym pozwolenie jest wydane. Homologacje są przyznawane przez uprawnione instytucje. Korzystanie ze sprzętu który nie posiada homologacji przenosi odpowiedzialność za uszkodzenia lub szkody spowodowane jego używaniem na użytkownika.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego urządzenia oświetleniowe (czyli świateł) pojazdów muszą spełniać określone wymagania homologacyjne, które zostały ujęte w Regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Przyjęcie jednolitych warunków wzajemnego uznawania homologacji urządzeń oświetlenia pojazdów powoduje, że sygnały świetlne emitowane przez pojazd są jednoznacznie interpretowane i ogólnie zrozumiałe przez uczestników ruchu drogowego, bez względu na kraj pochodzenia lub eksploatacji pojazdu.

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Ile można zainstalować na aucie świateł?

REKLAMA

Wymagania dotyczące rozmieszczenia urządzeń oświetleniowych na pojazdach samochodowych są określone w Regulaminie nr 48 EKG ONZ. Na przykład w zakresie oświetlenia przedniego dopuszczalne jest zainstalowanie następujących urządzeń:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • światła drogowe – 2 lub 4 sztuki
  • światła mijania – 2 sztuki
  • światła przednie przeciwmgłowe – 2 szt.
  • światła przednie pozycyjne – 2 szt.
  • światła przednie kierunku jazdy – 2 szt.
  • światła do jady dziennej – 2 szt.
  • światła przednie obrysowe – 2 lub 4 szt.
  • urządzenia odblaskowe przednie – 2 szt. lub więcej, pod warunkiem, że nie osłabiają one efektywności działania pozostałych urządzeń oświetleniowych
  • lampy zakrętowe – 2 szt.

Wszystkie wyżej wymienione światła powinny być umieszczone na pojeździe w ściśle określony sposób, co m.in. jest przedmiotem badań podczas homologacji pojazdu. Montaż innych dodatkowych urządzeń oświetleniowych na pojeździe jest dopuszczalny, ale ich używanie (włączanie świateł) jest dopuszczalne tylko i wyłącznie poza drogami publicznymi.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Homologacja europejska oznaczana jest na kloszu lub korpusie lampy w postaci okręgu z dużą literą „E” (w przypadku homologacji wg Regulaminów EKG ONZ) lub małą literą „e” (w przypadku homologacji wg dyr. UE) i numerem stanowiącym wyróżnik kraju udzielającego homologacji (np. E20 lub e20 dla Polski) oraz umieszczonego w pobliżu niepowtarzalnego numeru homologacji i symboli dodatkowych określających przeznaczenie urządzenia (np. litery HR dla halogenowego światła drogowego, lub RL dla światła od jazdy dziennej). Każde urządzenie oświetleniowe jest badane wg określonego Regulaminu EKG ONZ, np. parametry reflektorów ze światłem mijania i drogowym (m.in. światłość i barwa światła) muszą być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 112 EKG ONZ lub równoważnej dyr. UE.

Treść wszystkich regulaminów homologacyjnych jest dostępna na stronie http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html natomiast dyrektywa UE na stronie http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/unece/recent

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA