Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi
REKLAMA
REKLAMA
Homologacja to pozwolenie na użytkowanie danego urządzenia w obrębie danego kraju, w którym pozwolenie jest wydane. Homologacje są przyznawane przez uprawnione instytucje. Korzystanie ze sprzętu który nie posiada homologacji przenosi odpowiedzialność za uszkodzenia lub szkody spowodowane jego używaniem na użytkownika.
REKLAMA
Ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego urządzenia oświetleniowe (czyli świateł) pojazdów muszą spełniać określone wymagania homologacyjne, które zostały ujęte w Regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Przyjęcie jednolitych warunków wzajemnego uznawania homologacji urządzeń oświetlenia pojazdów powoduje, że sygnały świetlne emitowane przez pojazd są jednoznacznie interpretowane i ogólnie zrozumiałe przez uczestników ruchu drogowego, bez względu na kraj pochodzenia lub eksploatacji pojazdu.
Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?
Ile można zainstalować na aucie świateł?
Wymagania dotyczące rozmieszczenia urządzeń oświetleniowych na pojazdach samochodowych są określone w Regulaminie nr 48 EKG ONZ. Na przykład w zakresie oświetlenia przedniego dopuszczalne jest zainstalowanie następujących urządzeń:
- światła drogowe – 2 lub 4 sztuki
- światła mijania – 2 sztuki
- światła przednie przeciwmgłowe – 2 szt.
- światła przednie pozycyjne – 2 szt.
- światła przednie kierunku jazdy – 2 szt.
- światła do jady dziennej – 2 szt.
- światła przednie obrysowe – 2 lub 4 szt.
- urządzenia odblaskowe przednie – 2 szt. lub więcej, pod warunkiem, że nie osłabiają one efektywności działania pozostałych urządzeń oświetleniowych
- lampy zakrętowe – 2 szt.
Wszystkie wyżej wymienione światła powinny być umieszczone na pojeździe w ściśle określony sposób, co m.in. jest przedmiotem badań podczas homologacji pojazdu. Montaż innych dodatkowych urządzeń oświetleniowych na pojeździe jest dopuszczalny, ale ich używanie (włączanie świateł) jest dopuszczalne tylko i wyłącznie poza drogami publicznymi.
Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?
REKLAMA
Homologacja europejska oznaczana jest na kloszu lub korpusie lampy w postaci okręgu z dużą literą „E” (w przypadku homologacji wg Regulaminów EKG ONZ) lub małą literą „e” (w przypadku homologacji wg dyr. UE) i numerem stanowiącym wyróżnik kraju udzielającego homologacji (np. E20 lub e20 dla Polski) oraz umieszczonego w pobliżu niepowtarzalnego numeru homologacji i symboli dodatkowych określających przeznaczenie urządzenia (np. litery HR dla halogenowego światła drogowego, lub RL dla światła od jazdy dziennej). Każde urządzenie oświetleniowe jest badane wg określonego Regulaminu EKG ONZ, np. parametry reflektorów ze światłem mijania i drogowym (m.in. światłość i barwa światła) muszą być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 112 EKG ONZ lub równoważnej dyr. UE.
Treść wszystkich regulaminów homologacyjnych jest dostępna na stronie http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html natomiast dyrektywa UE na stronie http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/unece/recent
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.