Jak wybrać żarówkę do samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Natomiast żarówki złej jakości świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła.
REKLAMA
Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą dopiero w eksploatacji lub w specjalistycznych testach. Dlatego warto kupować żarówki sprawdzone.
Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. W wyniku promieniowania UV, reflektory zostają uszkodzone i pogarsza się jakość świecenia. Producenci samochodów zastrzegają sobie prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.
Zobacz również: Jak dbać o światła? Poradnik.
Możemy zdecydować się na żarówki świecące lepiej niż zwykłe, np. "plus 50 proc". Świecą one lepiej ale niestety krócej niż zwykłe.
W samochodach, w których żarówki przepalają się szczególnie często, warto używać żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej, które świecą dobrze i długo, a ich ceny są przystępne.
Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie, odporności na wibracje i wstrząsy. Im większe napięcie i im większe jego skoki, tym szybciej żarówki mogą się przepalać.
Jakich żarówek powinniśmy unikać?
Żarówki z niebieską bańką świecą z reguły gorzej niż te zrobione z przezroczystego, bezbarwnego szkła. Nawet delikatny, niebieski filtr pochłania sporo światła, dlatego w takich żarówkach musi być żarnik świecący nieco jaśniej.
Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?
Nie powinniśmy kupować żarówek, na których pudełku znajduje się napis "xenon" bądź "H.I.D". Żarówka samochodowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą lampą ksenonową. Lampy ksenonowe wyglądają inaczej niż żarówki, nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem niż zwykłe żarówki i nie pasują do zwykłego reflektora. Takie żarówki świecą słabo oraz często w złą stronę, a rozproszone światło podczas deszczowej lub mglistej pogody powoduje samooślepianie kierowcy.
REKLAMA
REKLAMA