Jak dbać o elektrycznie sterowane szyby?
REKLAMA
REKLAMA
Mechanizm podnoszenia szyb w drzwiach samochodu jest mało awaryjny, ale jeśli już wystąpi usterka to jest ona dla kierowcy bardzo nieprzyjemna. Najczęstsze awarie podnośników szyb to urwane linki, pogięty mechanizm, zerwane zaczepy mocujące szybę do prowadnicy mechanizmu, uszkodzony silnik elektryczny lub uszkodzone sterowanie. Większości z nich można jednak uniknąć lub chociażby znacznie je opóźnić stosując minimum ostrożności i odrobinę konserwacji. Tymczasem do mechanizmu sterowania szyby nikt nie zagląda, ponieważ jest on schowany w drzwiach pod tapicerką i większości kierowców wydaje się, że ma on takie warunki pracy, jakie są w kabinie.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wykonywać poważniejsze naprawy?
Co robić?
1. Przy każdej naprawie drzwi, wymagającej ściągnięcia tapicerki, warto nasmarować mechanizm.
2. Co pewien czas warto smarować (silikonem) uszczelki, w których porusza się szyba. Należy robić to, co najmniej dwa razy w roku, a szczególnie przed okresem zimowym, aby szyba nie przymarzała do uszczelki. Brak smarowania może spowodować, że szyba “przyklei” się do uszczelki i wówczas na pewno nastąpi usterka. A uszkodzona zostanie najsłabsza część.
Zobacz również: Jak usunąć zamek z klamki?
REKLAMA
3. Jeśli jest sterowanie elektryczne i szyba nie była dłuższy czas używana lub jest ujemna temperatura to nie należy używać funkcji auto, opuszczającej od razu szybę do oporu, tylko na początku nacisnąć przycisk na krótką chwilę i obserwować, co się dzieje.
4. Jeśli szyba opuszcza się bez oporów to można włączyć auto, a gdy naciśniecie nie powoduje ruchu szyby lub słychać jakieś trzaski, to należy przerwać opuszczanie i udać się do serwisu. Kolejne próby opuszczenia szyby mogą tylko powiększyć koszt naprawy.
REKLAMA
REKLAMA