REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Światła mogą zacząć słabiej świecić z wielu powodów; fot. Newspress
Światła mogą zacząć słabiej świecić z wielu powodów; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z biegiem lat światła naszego auta mogą tracić skuteczność. Jest to niestety zjawisko nieuniknione szczególnie w przypadku klasycznych lamp z żarówkami. Co się zużywa?, czy reflektory można naprawić?

Porysowane „szkła”

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych problemów, z jakim muszą zmierzyć się właściciele szczególnie starszych aut, to nie najlepszy stan tzw. szkieł. Często są one porysowane lub bardziej matowe, a jeśli przezroczysta pokrywa reflektora była wykonana z plastiku, potrafi on wyraźnie żółknąć. To zdecydowanie wpływa na skuteczność oświetlenia drogi. Światło jest bardziej rozproszone, dużo bardziej odczuwany samo oślepianie, nie mówiąc już o krótszym zasięgu plamy światła.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Co zrobić, żeby przywrócić reflektorom młodość? Jeśli chodzi o wyraźne pęknięcia (rysa dłuższa niż 1,5 cm), to niestety jesteśmy bezsilni – reflektory trzeba wymienić. Jeśli jednak uszkodzenie jest drobne, albo klosz jest porysowany, wtedy można próbować naprawy. Polega ona na delikatnym szlifowaniu powierzchni specjalnymi pastami ściernymi.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o światła? Poradnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku plastiku efekty bywają zadziwiająco skuteczne. W szklanych kloszach głębsze rysy trzeba jeszcze uzupełnić specjalną żywicą UV- utwardzalną. Tak odnowiony reflektor posłuży jeszcze kilka lat, nie ma jednak co liczyć, że będzie wieczny. Klosze po szlifowaniu dużo łatwiej pękają.

Brud i para wewnątrz reflektora

Powodem mniejszej skuteczności przednich lamp może być też brud, który osadził się w ich wnętrzu. Zanieczyszczenia mogą dostawać się między innymi otworem montażowym żarówki, ale i odpowietrznikami.

Taki zabrudzony reflektor można umyć, ale nie wodą z mydłem, tylko specjalnymi środkami. Do wypłukania brudu będzie potrzebne też ciśnienie. Reflektorów się NIE SUSZY – to ważne, bo szybko odparowane środki czyszczące mogą tworzyć smugi.

Gdzie się podział prąd?

Czasem przyczyna słabnącego światła może mieć związek z zasilaniem. Z biegiem czasu styki wielu połączeń mogą się utleniać. To powoduje większą oporność wiązki elektrycznej, w efekcie czego, do samej żarówki dociera niższe napięcie. Tymczasem w instalacji 12-voltowej widoczną różnicę w jasności świecenia uzyskamy przy skokach napięcia rzędu 0,6 - 1,5V.

Zobacz też: Co zrobić gdy jasność reflektorów jest za mała?

Dlatego warto wszystkie styki konserwować – przynajmniej raz na rok. Każdą kostkę elektryczną instalacji oświetleniowej warto rozłączyć, wyczyścić płynem do elektryki, dokładnie wysuszyć i połączyć.

Dobrze też zmierzyć miernikiem napięcie dochodzące do żarówki. Przy włączonym silniku powinno się ono wahać w granicach 12,4 – 13,3V. Jeśli jest ono zbyt duże, znacznie skróci to żywotność żarówek, a zbyt niskie oznaczać będzie, że gdzieś po drodze „gubimy prąd”.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA