REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Światła mogą zacząć słabiej świecić z wielu powodów; fot. Newspress
Światła mogą zacząć słabiej świecić z wielu powodów; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z biegiem lat światła naszego auta mogą tracić skuteczność. Jest to niestety zjawisko nieuniknione szczególnie w przypadku klasycznych lamp z żarówkami. Co się zużywa?, czy reflektory można naprawić?

Porysowane „szkła”

REKLAMA

Jednym z podstawowych problemów, z jakim muszą zmierzyć się właściciele szczególnie starszych aut, to nie najlepszy stan tzw. szkieł. Często są one porysowane lub bardziej matowe, a jeśli przezroczysta pokrywa reflektora była wykonana z plastiku, potrafi on wyraźnie żółknąć. To zdecydowanie wpływa na skuteczność oświetlenia drogi. Światło jest bardziej rozproszone, dużo bardziej odczuwany samo oślepianie, nie mówiąc już o krótszym zasięgu plamy światła.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Co zrobić, żeby przywrócić reflektorom młodość? Jeśli chodzi o wyraźne pęknięcia (rysa dłuższa niż 1,5 cm), to niestety jesteśmy bezsilni – reflektory trzeba wymienić. Jeśli jednak uszkodzenie jest drobne, albo klosz jest porysowany, wtedy można próbować naprawy. Polega ona na delikatnym szlifowaniu powierzchni specjalnymi pastami ściernymi.

Zobacz też: Jak dbać o światła? Poradnik.

W przypadku plastiku efekty bywają zadziwiająco skuteczne. W szklanych kloszach głębsze rysy trzeba jeszcze uzupełnić specjalną żywicą UV- utwardzalną. Tak odnowiony reflektor posłuży jeszcze kilka lat, nie ma jednak co liczyć, że będzie wieczny. Klosze po szlifowaniu dużo łatwiej pękają.

Brud i para wewnątrz reflektora

Powodem mniejszej skuteczności przednich lamp może być też brud, który osadził się w ich wnętrzu. Zanieczyszczenia mogą dostawać się między innymi otworem montażowym żarówki, ale i odpowietrznikami.

Taki zabrudzony reflektor można umyć, ale nie wodą z mydłem, tylko specjalnymi środkami. Do wypłukania brudu będzie potrzebne też ciśnienie. Reflektorów się NIE SUSZY – to ważne, bo szybko odparowane środki czyszczące mogą tworzyć smugi.

Gdzie się podział prąd?

Czasem przyczyna słabnącego światła może mieć związek z zasilaniem. Z biegiem czasu styki wielu połączeń mogą się utleniać. To powoduje większą oporność wiązki elektrycznej, w efekcie czego, do samej żarówki dociera niższe napięcie. Tymczasem w instalacji 12-voltowej widoczną różnicę w jasności świecenia uzyskamy przy skokach napięcia rzędu 0,6 - 1,5V.

Zobacz też: Co zrobić gdy jasność reflektorów jest za mała?

Dlatego warto wszystkie styki konserwować – przynajmniej raz na rok. Każdą kostkę elektryczną instalacji oświetleniowej warto rozłączyć, wyczyścić płynem do elektryki, dokładnie wysuszyć i połączyć.

Dobrze też zmierzyć miernikiem napięcie dochodzące do żarówki. Przy włączonym silniku powinno się ono wahać w granicach 12,4 – 13,3V. Jeśli jest ono zbyt duże, znacznie skróci to żywotność żarówek, a zbyt niskie oznaczać będzie, że gdzieś po drodze „gubimy prąd”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA