REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota
Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczne światła do jazdy dziennej są od 2011 roku elementem obowiązkowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co daje montaż świateł dziennych i w jakich warunkach można z nich korzystać?

Obowiązek, ale tylko dla nowych

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej: światła do jazdy dziennej, automatycznie załączające się po przekręceniu kluczyka w stacyjce, są wymagane tylko jeśli auto zostało wyprodukowane i sprzedane na terenie UE, a zatem i Polski po 7 stycznia 2011 roku. Właściciele starszych aut nie mają obowiązku ich montowania. W ich przypadku cały czas obowiązuje zasada: nie chcesz – nie montujesz, co oczywiście nie zwalnia z obowiązku jazdy na światłach mijania przez cały rok.

Zobacz również: Czy warto montować podświetlenie spryskiwaczy i anten?

Jeśli natomiast ktoś chce mieć taką „nowinkę”? Nikt nie zabrania wyposażania auta i korzystania ze świateł dziennych w dowolnym samochodzie. Warunki są dwa: reflektory muszą być homologowane i mogą być używane zgodnie z przeznaczeniem.

REKLAMA

Lampy homologowane posiadają dokument i numer potwierdzający spełnianie norm bezpieczeństwa. W przypadku lamp do jazdy dziennej na ich obudowie musi znajdować się oznaczenie „RL”. To potwierdza, że dany reflektor został skonstruowany waśnie w tym celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z lamp do jazdy dziennej możemy korzystać od świtu do zmierzchu, ale tylko przy normalnej przejrzystości powietrza. Mgła, deszcz, śnieg, tunele – w tych sytuacjach musimy włączyć światła mijania.

Co dają światła do jazdy dziennej?

Reflektory dzienne, to bardzo specyficzny rodzaj światła. W przeciwieństwie do świateł mijania, które specjalnie są ustawiane tak, żeby nie oślepiać mijanych kierowców, te mają być widoczne głównie dla innych uczestników ruchu. Światła dzienne bynajmniej nie oświetlają drogi, one mają spowodować, że nasze auto jest lepiej widoczne dla kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

To ostatnie zdanie zdradza kolejną właściwość „świateł dziennych”. Montuje się je wyłącznie z przodu. Gdy są włączone nie muszą palić się tylne światła pozycyjne, przy tym zaznaczamy - nie muszą, ale mogą. A teraz dochodzimy do sedna sprawy. Światła dzienne to wyłącznie dwa reflektory, w których źródłem światła są najczęściej diody LED. W sumie konsumują co najwyżej kilkanaście wat mocy co powoduje, że są one dość oszczędne.

Zobacz również: Jakie są plusy i minusy ksenonów?

Spadek poboru prądu, a zatem mniejsze obciążenie i wolniejsze zużycie układów odpowiadających za ładowanie to rzecz najbardziej oczywista, choć różnica nie jest dla zwykłego użytkownika zauważalna. Druga sprawa to trwałość diod, które mogą służyć bezawaryjnie nawet przez ponad 10 lat użytkowania auta. Na koniec to co najbardziej przemawia do wyobraźni, czyli spadek zużycia paliwa.

Światła do jazdy dziennej faktycznie mają mniejszy apetyt na paliwo, niż światła mijania. Włączanie całą dobę tych ostatnich może powodować wzrost spalania o 1,5 do maksymalnie 3 procent w skali roku. Światła do jazdy dziennej są w tym względzie 30 razy bardziej oszczędne.

W Polsce obowiązuje nakaz jazdy na światłach mijania lub do jazdy dziennej cały rok. Światła pozycyjne nie zastępują świateł do jazdy dziennej!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA