REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota
Automatyczne światła do jazdy dziennej są obowiązkowe w autach wyprodukowanych po 7 stycznia 2011 roku fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczne światła do jazdy dziennej są od 2011 roku elementem obowiązkowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co daje montaż świateł dziennych i w jakich warunkach można z nich korzystać?

Obowiązek, ale tylko dla nowych

REKLAMA

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej: światła do jazdy dziennej, automatycznie załączające się po przekręceniu kluczyka w stacyjce, są wymagane tylko jeśli auto zostało wyprodukowane i sprzedane na terenie UE, a zatem i Polski po 7 stycznia 2011 roku. Właściciele starszych aut nie mają obowiązku ich montowania. W ich przypadku cały czas obowiązuje zasada: nie chcesz – nie montujesz, co oczywiście nie zwalnia z obowiązku jazdy na światłach mijania przez cały rok.

Zobacz również: Czy warto montować podświetlenie spryskiwaczy i anten?

REKLAMA

Jeśli natomiast ktoś chce mieć taką „nowinkę”? Nikt nie zabrania wyposażania auta i korzystania ze świateł dziennych w dowolnym samochodzie. Warunki są dwa: reflektory muszą być homologowane i mogą być używane zgodnie z przeznaczeniem.

Lampy homologowane posiadają dokument i numer potwierdzający spełnianie norm bezpieczeństwa. W przypadku lamp do jazdy dziennej na ich obudowie musi znajdować się oznaczenie „RL”. To potwierdza, że dany reflektor został skonstruowany waśnie w tym celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z lamp do jazdy dziennej możemy korzystać od świtu do zmierzchu, ale tylko przy normalnej przejrzystości powietrza. Mgła, deszcz, śnieg, tunele – w tych sytuacjach musimy włączyć światła mijania.

Co dają światła do jazdy dziennej?

REKLAMA

Reflektory dzienne, to bardzo specyficzny rodzaj światła. W przeciwieństwie do świateł mijania, które specjalnie są ustawiane tak, żeby nie oślepiać mijanych kierowców, te mają być widoczne głównie dla innych uczestników ruchu. Światła dzienne bynajmniej nie oświetlają drogi, one mają spowodować, że nasze auto jest lepiej widoczne dla kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

To ostatnie zdanie zdradza kolejną właściwość „świateł dziennych”. Montuje się je wyłącznie z przodu. Gdy są włączone nie muszą palić się tylne światła pozycyjne, przy tym zaznaczamy - nie muszą, ale mogą. A teraz dochodzimy do sedna sprawy. Światła dzienne to wyłącznie dwa reflektory, w których źródłem światła są najczęściej diody LED. W sumie konsumują co najwyżej kilkanaście wat mocy co powoduje, że są one dość oszczędne.

Zobacz również: Jakie są plusy i minusy ksenonów?

Spadek poboru prądu, a zatem mniejsze obciążenie i wolniejsze zużycie układów odpowiadających za ładowanie to rzecz najbardziej oczywista, choć różnica nie jest dla zwykłego użytkownika zauważalna. Druga sprawa to trwałość diod, które mogą służyć bezawaryjnie nawet przez ponad 10 lat użytkowania auta. Na koniec to co najbardziej przemawia do wyobraźni, czyli spadek zużycia paliwa.

Światła do jazdy dziennej faktycznie mają mniejszy apetyt na paliwo, niż światła mijania. Włączanie całą dobę tych ostatnich może powodować wzrost spalania o 1,5 do maksymalnie 3 procent w skali roku. Światła do jazdy dziennej są w tym względzie 30 razy bardziej oszczędne.

W Polsce obowiązuje nakaz jazdy na światłach mijania lub do jazdy dziennej cały rok. Światła pozycyjne nie zastępują świateł do jazdy dziennej!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA