REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić filtr węglowy zamiast zwykłego? Jak często zmieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault
Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault

REKLAMA

REKLAMA

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?

Przygotowując auto do lata warto wymienić filtr kabinowy. Ten element oczyszcza powietrze, które wpada do kabiny i jest szczególnie doceniany przez alergików. Taki filtr zatrzymuje pyłki, ale i groźny dla turbiny wentylatora piach i inne elementy stałe. Najprostszy filtr to właściwie bardzo gęsta siatka bawełniana lub syntetyczna. Jeszcze skuteczniejsze są te z wkładem papierowym, najbardziej wyrafinowane są jednak te z aktywnym węglem.

REKLAMA

Co daje węgiel?

Aktywny węgiel w filtrze ma zdolność pochłaniania różnych substancji. W praktyce oznacza to, że przez taki filtr nie dostają się do kabiny, nie tylko elementy stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążliwych gazów. Węgiel łączy się z metalami ciężkimi, pochłania opary benzyny i niektóre tlenki. Wymyślono go po to, żeby do kabiny nie przedostawały się groźne spaliny i nieprzyjemne zapachy.

Zobacz również: Czy kupować tylko oryginalne części?

Warto jednak pamiętać, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Żaden wkład węglowy nie jest jednak doskonały. Nie ma co liczyć, że pojedynczy filtr zatrzyma wszystkie nieprzyjemne zapachy. Pochłonie ich tylko część. To dlatego w limuzynach najwyższej klasy montuje się całe zespoły tych filtrów. Stosowanie filtrów węglowych zależy również od grubości portfela. Wkład z aktywnym węglem jest średnio od 50 do nawet 100 procent droższy niż zwykły. W autach z wielostrefową klimatyzacją będzie on do wymiany osobno dla każdej z nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak często wymieniać filtr – czy można go uprać?

REKLAMA

Stan filtra kabinowego warto sprawdzać przynajmniej raz w roku. Najlepiej już wczesną wiosną, zanim rośliny zaczną pylić. Jest on umieszczony najczęściej pod specjalną pokrywą na podszybiu, rzadziej dostęp do niego mamy z kabiny. Wtedy pokrywa znajduje się pod deska rozdzielczą po stronie pasażera, za lub pod schowkiem na rękawiczki. Ważne, żeby filtr wyjmować przy wyłączonym silniku, tak żeby przypadkiem nie pracował wentylator.

Kontrola filtra kabinowego wygląda identycznie jak w przypadku filtra powietrza, zresztą bardzo podobnie się on brudzi. Zanieczyszczenia zostają tylko po jednej stronie. W przypadku filtra „zwykłego” brud widać na pierwszy rzut oka. Nowy filtr jest śnieżno biały z biegiem czasu i kilometrów szarzeje od brudu. Filtr węglowy często jest ciemniejszy, nawet ciemno szary, dlatego mniej widać na nim kurz.

Zobacz również: Jakich zapachów unikać w samochodzie?

W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonego filtra kabinowego rozwiązanie jest jedno – trzeba zamontować nowy wkład. Jeśli jednak zanieczyszczeń jest stosunkowo niewiele filtr można tylko wyczyścić. Robi się to sprzężonym powietrzem, ewentualnie odkurzaczem, ale nie wolno trzeć po powierzchni filtra. Zmechacona siatka przestaje przepuszczać odpowiednią ilość powietrza.

Filtrów kabinowych się nie myje. Te papierowe pod wpływem wody rozmiękną i stracą kształt. Tekstylne przez upranie mogą się natomiast doszczętnie zatkać.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA