REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić filtr węglowy zamiast zwykłego? Jak często zmieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault
Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault

REKLAMA

REKLAMA

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?

Przygotowując auto do lata warto wymienić filtr kabinowy. Ten element oczyszcza powietrze, które wpada do kabiny i jest szczególnie doceniany przez alergików. Taki filtr zatrzymuje pyłki, ale i groźny dla turbiny wentylatora piach i inne elementy stałe. Najprostszy filtr to właściwie bardzo gęsta siatka bawełniana lub syntetyczna. Jeszcze skuteczniejsze są te z wkładem papierowym, najbardziej wyrafinowane są jednak te z aktywnym węglem.

REKLAMA

Co daje węgiel?

Aktywny węgiel w filtrze ma zdolność pochłaniania różnych substancji. W praktyce oznacza to, że przez taki filtr nie dostają się do kabiny, nie tylko elementy stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążliwych gazów. Węgiel łączy się z metalami ciężkimi, pochłania opary benzyny i niektóre tlenki. Wymyślono go po to, żeby do kabiny nie przedostawały się groźne spaliny i nieprzyjemne zapachy.

Zobacz również: Czy kupować tylko oryginalne części?

Warto jednak pamiętać, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Żaden wkład węglowy nie jest jednak doskonały. Nie ma co liczyć, że pojedynczy filtr zatrzyma wszystkie nieprzyjemne zapachy. Pochłonie ich tylko część. To dlatego w limuzynach najwyższej klasy montuje się całe zespoły tych filtrów. Stosowanie filtrów węglowych zależy również od grubości portfela. Wkład z aktywnym węglem jest średnio od 50 do nawet 100 procent droższy niż zwykły. W autach z wielostrefową klimatyzacją będzie on do wymiany osobno dla każdej z nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak często wymieniać filtr – czy można go uprać?

REKLAMA

Stan filtra kabinowego warto sprawdzać przynajmniej raz w roku. Najlepiej już wczesną wiosną, zanim rośliny zaczną pylić. Jest on umieszczony najczęściej pod specjalną pokrywą na podszybiu, rzadziej dostęp do niego mamy z kabiny. Wtedy pokrywa znajduje się pod deska rozdzielczą po stronie pasażera, za lub pod schowkiem na rękawiczki. Ważne, żeby filtr wyjmować przy wyłączonym silniku, tak żeby przypadkiem nie pracował wentylator.

Kontrola filtra kabinowego wygląda identycznie jak w przypadku filtra powietrza, zresztą bardzo podobnie się on brudzi. Zanieczyszczenia zostają tylko po jednej stronie. W przypadku filtra „zwykłego” brud widać na pierwszy rzut oka. Nowy filtr jest śnieżno biały z biegiem czasu i kilometrów szarzeje od brudu. Filtr węglowy często jest ciemniejszy, nawet ciemno szary, dlatego mniej widać na nim kurz.

Zobacz również: Jakich zapachów unikać w samochodzie?

W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonego filtra kabinowego rozwiązanie jest jedno – trzeba zamontować nowy wkład. Jeśli jednak zanieczyszczeń jest stosunkowo niewiele filtr można tylko wyczyścić. Robi się to sprzężonym powietrzem, ewentualnie odkurzaczem, ale nie wolno trzeć po powierzchni filtra. Zmechacona siatka przestaje przepuszczać odpowiednią ilość powietrza.

Filtrów kabinowych się nie myje. Te papierowe pod wpływem wody rozmiękną i stracą kształt. Tekstylne przez upranie mogą się natomiast doszczętnie zatkać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA