REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Jakubowski Ryszard
Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress
Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dziś niemal wszystkie mariny w ośrodkach żeglarskich są wyposażone w slipy lub dźwigi, umożliwiające łatwe wodowanie lub wyciąganie łódek z wody. Czasem jednak trzeba wrócić do metod tradycyjnych, np. gdy zostanie zerwana linia energetyczna, dostarczająca prąd do silników slipu.

Jeżeli łódka jest mała i lekka i mamy kilka osób do pomocy, problem praktycznie nie istnieje. Natomiast gdy łódka jest większa, o dużym zanurzeniu, zaczynają się kłopoty. Aby ją wyciągnąć, konieczna jest pochylnia o bardzo małym, kilkustopniowym nachyleniu oraz długa i bardzo mocna cuma.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak parkować z przyczepą campingową?

Po doholowaniu łódki na miejsce trzeba umieścić pod nią wózek, dopasowany do jej kształtów. Przedtem należy zdemontować z niego wszystkie lampy, w przeciwnym wypadku mogą pojawić się poważne usterki w ich działaniu. W większości wózków istnieje możliwość łatwego zdemontowania listwy z lampami i tablicą rejestracyjną. Jeżeli nie, po wyciągnięciu łódki należy starannie osuszyć wnętrza kloszy lamp i oprawki żarówek, następnie pokryć je preparatem antykorozyjnym o zdolności wypierania wody, np WD-40 lub „Elektrosolem”.

Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. Zapobiegnie to przypadkowemu utopieniu wózka, gdyby przypadkiem trafił na ukryty pod wodą dół.

REKLAMA

Zobacz również: O czym pamiętać w czasie holowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy łódka już zostanie prawidłowo ustawiona na wózku i do niego starannie zamocowana, można przystąpić do jej wyciągania. W tym celu należy ustawić samochód w takim poziomym miejscu, aby jego koła miały możliwie najlepszą przyczepność do podłoża. Koniec cumy należy starannie przymocować do jego haka holowniczego. Następnie wszystko jeszcze raz dokładnie sprawdzić, aby uniknąć niespodzianek w postaci odwiązania się cumy lub wywrócenia wózka po najechaniu na podwodną przeszkodę lub wjechaniu na grząski grunt. Trzeba pamiętać, aby łódkę wyciągać w miarę możliwości pod kątem prostym do linii brzegowej. Im kąt będzie ostrzejszy tym łatwiej o wywrotkę. Podczas wyciągania należy unikać jazdy na tzw. półsprzęgle.

Przed rozpoczęciem wyciągania należy zadbać o to, aby w pobliżu cumy i wózka oraz na jego drodze nie znajdowały się żadne osoby.

Po wyciągnięciu łódki na brzeg natychmiast podłożyć pod koła wózka kliny, kamienie lub belki, aby uniemożliwić jego zsunięcie się do wody po odwiązaniu cumy od samochodu. Jego hamulec nie będzie działał aż do chwili wysuszenia nakładek hamulcowych! Najlepiej jednak, o ile to możliwe, wyciągnąć łódkę do miejsca poziomego i dopiero tam odwiązać cumę.

Opisana metoda wyciągania łódki dotyczy dna wybetonowanego, albo piaszczystego i twardego. Dno muliste, miękkie nie pozwoli na wyciągnięcie łódki tą techniką.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA