REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress
Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dziś niemal wszystkie mariny w ośrodkach żeglarskich są wyposażone w slipy lub dźwigi, umożliwiające łatwe wodowanie lub wyciąganie łódek z wody. Czasem jednak trzeba wrócić do metod tradycyjnych, np. gdy zostanie zerwana linia energetyczna, dostarczająca prąd do silników slipu.

Jeżeli łódka jest mała i lekka i mamy kilka osób do pomocy, problem praktycznie nie istnieje. Natomiast gdy łódka jest większa, o dużym zanurzeniu, zaczynają się kłopoty. Aby ją wyciągnąć, konieczna jest pochylnia o bardzo małym, kilkustopniowym nachyleniu oraz długa i bardzo mocna cuma.

REKLAMA

Zobacz również: Jak parkować z przyczepą campingową?

REKLAMA

Po doholowaniu łódki na miejsce trzeba umieścić pod nią wózek, dopasowany do jej kształtów. Przedtem należy zdemontować z niego wszystkie lampy, w przeciwnym wypadku mogą pojawić się poważne usterki w ich działaniu. W większości wózków istnieje możliwość łatwego zdemontowania listwy z lampami i tablicą rejestracyjną. Jeżeli nie, po wyciągnięciu łódki należy starannie osuszyć wnętrza kloszy lamp i oprawki żarówek, następnie pokryć je preparatem antykorozyjnym o zdolności wypierania wody, np WD-40 lub „Elektrosolem”.

Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. Zapobiegnie to przypadkowemu utopieniu wózka, gdyby przypadkiem trafił na ukryty pod wodą dół.

Zobacz również: O czym pamiętać w czasie holowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy łódka już zostanie prawidłowo ustawiona na wózku i do niego starannie zamocowana, można przystąpić do jej wyciągania. W tym celu należy ustawić samochód w takim poziomym miejscu, aby jego koła miały możliwie najlepszą przyczepność do podłoża. Koniec cumy należy starannie przymocować do jego haka holowniczego. Następnie wszystko jeszcze raz dokładnie sprawdzić, aby uniknąć niespodzianek w postaci odwiązania się cumy lub wywrócenia wózka po najechaniu na podwodną przeszkodę lub wjechaniu na grząski grunt. Trzeba pamiętać, aby łódkę wyciągać w miarę możliwości pod kątem prostym do linii brzegowej. Im kąt będzie ostrzejszy tym łatwiej o wywrotkę. Podczas wyciągania należy unikać jazdy na tzw. półsprzęgle.

Przed rozpoczęciem wyciągania należy zadbać o to, aby w pobliżu cumy i wózka oraz na jego drodze nie znajdowały się żadne osoby.

Po wyciągnięciu łódki na brzeg natychmiast podłożyć pod koła wózka kliny, kamienie lub belki, aby uniemożliwić jego zsunięcie się do wody po odwiązaniu cumy od samochodu. Jego hamulec nie będzie działał aż do chwili wysuszenia nakładek hamulcowych! Najlepiej jednak, o ile to możliwe, wyciągnąć łódkę do miejsca poziomego i dopiero tam odwiązać cumę.

Opisana metoda wyciągania łódki dotyczy dna wybetonowanego, albo piaszczystego i twardego. Dno muliste, miękkie nie pozwoli na wyciągnięcie łódki tą techniką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA