REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawrócić z przyczepą na wąskiej drodze?

Jakubowski Ryszard
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.

Podczas zawracania należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu, lecz jej podłużna oś znajduje się pod pewnym kątem do podłużnej osi samochodu. Wskutek zbyt ciasnego skrętu jej przednia ścianka może znaleźć się niebezpiecznie blisko zderzaka i tylnych świateł samochodu, co może doprowadzić do ich uszkodzenia.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zapobiec "wężykowaniu" przyczepy?

REKLAMA

Ponadto, jeżeli samochód rozpocznie zakręt ze zbyt mocno skręconymi kołami i podąży za nim przyczepa, praktycznie nie będzie możliwe cofnięcie, gdyż nie pozwoli na to kąt pomiędzy podłużnymi osiami samochodów. Dlatego, przed wjechaniem na wąską drogę, należy upewnić się, że nie jest to droga bez przelotu i że dalsza jazda do przodu będzie możliwa.

Nie zawsze można polegać na znakach drogowych. Często drogę może zatarasować uszkodzony samochód, przewrócone drzewo, wyrwa w jezdni, która powstała po ostatniej ulewie i nie została oznakowana przez drogowców, itp.

Zawrócenie na wąskiej drodze jest w praktyce możliwe jedynie po odpięciu przyczepy z haka. Należy przy tym mieć pewność, że jest ona prawidłowo wyważona, to znaczy, że nacisk pionowy na hak wynosi co najmniej kilka kilogramów. W razie potrzeby można hak dociążyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć ekonomicznie?

Następnie należy poinformować innych użytkowników drogi o znacznych utrudnieniach, jakie napotkają. Najlepiej ustawić NA ŚRODKU JEZDNI trójkąty odblaskowe, w odpowiedniej odległości z przodu i z tyłu. Można także poprosić pasażerów o pomoc w zatrzymaniu ruchu do chwili zakończenia manewru.

Wyciągnąć przyczepę samochodem tak daleko na jezdnię, jak to będzie możliwe, a następnie po odpięciu jej od haka ręcznie obrócić dyszlem we właściwą stronę.

REKLAMA

Po opuszczenia koła manewrowego (przymocowanego do dyszla przyczepy) sprawdzić, czy opiera się ono dostatecznie mocno o drogę. Dla bezpieczeństwa należy koło manewrowe tak ustawić, aby przyczepa była lekko nachylona w stronę dyszla. Jeżeli przyczepa nie ma koła manewrowego, a ma podpórki, można je opuścić. Gdy i ich nie ma, można ostatecznie oprzeć zaczep kulowy o jezdnię, lub podłożyć pod niego kamień znaleziony w pobliżu.

Po zawróceniu samochodem podjechać tyłem do dyszla przyczepy, zapiąć jej zaczep na haku, podłączyć instalację elektryczną, uprzątnąć jezdnię z przedmiotów, użytych podczas manewrów, podnieść i dobrze zabezpieczyć koło manewrowe przyczepy, a następnie ściągnąć ją samochodem jak najbliżej prawej krawędzi drogi i zaparkować z włączonymi światłami awaryjnymi. Ostatnią czynnością jest zabranie trójkątów odblaskowych i sprawdzenie, czy światła przyczepy funkcjonują prawidłowo.

Pod żadnym pozorem nie wolno odpinać ciężkiej, załadowanej przyczepy, lub przyczepy campingowej na drogach pochyłych, zwłaszcza górskich. Nawet podłożenie klinów pod jej kołami może nie zapobiec jej stoczeniu się.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA