Jak zawrócić z przyczepą na wąskiej drodze?
REKLAMA
REKLAMA
Podczas zawracania należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu, lecz jej podłużna oś znajduje się pod pewnym kątem do podłużnej osi samochodu. Wskutek zbyt ciasnego skrętu jej przednia ścianka może znaleźć się niebezpiecznie blisko zderzaka i tylnych świateł samochodu, co może doprowadzić do ich uszkodzenia.
REKLAMA
Zobacz również: Jak zapobiec "wężykowaniu" przyczepy?
REKLAMA
Ponadto, jeżeli samochód rozpocznie zakręt ze zbyt mocno skręconymi kołami i podąży za nim przyczepa, praktycznie nie będzie możliwe cofnięcie, gdyż nie pozwoli na to kąt pomiędzy podłużnymi osiami samochodów. Dlatego, przed wjechaniem na wąską drogę, należy upewnić się, że nie jest to droga bez przelotu i że dalsza jazda do przodu będzie możliwa.
Nie zawsze można polegać na znakach drogowych. Często drogę może zatarasować uszkodzony samochód, przewrócone drzewo, wyrwa w jezdni, która powstała po ostatniej ulewie i nie została oznakowana przez drogowców, itp.
Zawrócenie na wąskiej drodze jest w praktyce możliwe jedynie po odpięciu przyczepy z haka. Należy przy tym mieć pewność, że jest ona prawidłowo wyważona, to znaczy, że nacisk pionowy na hak wynosi co najmniej kilka kilogramów. W razie potrzeby można hak dociążyć.
Zobacz również: Jak jeździć ekonomicznie?
Następnie należy poinformować innych użytkowników drogi o znacznych utrudnieniach, jakie napotkają. Najlepiej ustawić NA ŚRODKU JEZDNI trójkąty odblaskowe, w odpowiedniej odległości z przodu i z tyłu. Można także poprosić pasażerów o pomoc w zatrzymaniu ruchu do chwili zakończenia manewru.
Wyciągnąć przyczepę samochodem tak daleko na jezdnię, jak to będzie możliwe, a następnie po odpięciu jej od haka ręcznie obrócić dyszlem we właściwą stronę.
REKLAMA
Po opuszczenia koła manewrowego (przymocowanego do dyszla przyczepy) sprawdzić, czy opiera się ono dostatecznie mocno o drogę. Dla bezpieczeństwa należy koło manewrowe tak ustawić, aby przyczepa była lekko nachylona w stronę dyszla. Jeżeli przyczepa nie ma koła manewrowego, a ma podpórki, można je opuścić. Gdy i ich nie ma, można ostatecznie oprzeć zaczep kulowy o jezdnię, lub podłożyć pod niego kamień znaleziony w pobliżu.
Po zawróceniu samochodem podjechać tyłem do dyszla przyczepy, zapiąć jej zaczep na haku, podłączyć instalację elektryczną, uprzątnąć jezdnię z przedmiotów, użytych podczas manewrów, podnieść i dobrze zabezpieczyć koło manewrowe przyczepy, a następnie ściągnąć ją samochodem jak najbliżej prawej krawędzi drogi i zaparkować z włączonymi światłami awaryjnymi. Ostatnią czynnością jest zabranie trójkątów odblaskowych i sprawdzenie, czy światła przyczepy funkcjonują prawidłowo.
Pod żadnym pozorem nie wolno odpinać ciężkiej, załadowanej przyczepy, lub przyczepy campingowej na drogach pochyłych, zwłaszcza górskich. Nawet podłożenie klinów pod jej kołami może nie zapobiec jej stoczeniu się.
REKLAMA
REKLAMA