REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawrócić z przyczepą na wąskiej drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.

Podczas zawracania należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu, lecz jej podłużna oś znajduje się pod pewnym kątem do podłużnej osi samochodu. Wskutek zbyt ciasnego skrętu jej przednia ścianka może znaleźć się niebezpiecznie blisko zderzaka i tylnych świateł samochodu, co może doprowadzić do ich uszkodzenia.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zapobiec "wężykowaniu" przyczepy?

REKLAMA

Ponadto, jeżeli samochód rozpocznie zakręt ze zbyt mocno skręconymi kołami i podąży za nim przyczepa, praktycznie nie będzie możliwe cofnięcie, gdyż nie pozwoli na to kąt pomiędzy podłużnymi osiami samochodów. Dlatego, przed wjechaniem na wąską drogę, należy upewnić się, że nie jest to droga bez przelotu i że dalsza jazda do przodu będzie możliwa.

Nie zawsze można polegać na znakach drogowych. Często drogę może zatarasować uszkodzony samochód, przewrócone drzewo, wyrwa w jezdni, która powstała po ostatniej ulewie i nie została oznakowana przez drogowców, itp.

Zawrócenie na wąskiej drodze jest w praktyce możliwe jedynie po odpięciu przyczepy z haka. Należy przy tym mieć pewność, że jest ona prawidłowo wyważona, to znaczy, że nacisk pionowy na hak wynosi co najmniej kilka kilogramów. W razie potrzeby można hak dociążyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć ekonomicznie?

Następnie należy poinformować innych użytkowników drogi o znacznych utrudnieniach, jakie napotkają. Najlepiej ustawić NA ŚRODKU JEZDNI trójkąty odblaskowe, w odpowiedniej odległości z przodu i z tyłu. Można także poprosić pasażerów o pomoc w zatrzymaniu ruchu do chwili zakończenia manewru.

Wyciągnąć przyczepę samochodem tak daleko na jezdnię, jak to będzie możliwe, a następnie po odpięciu jej od haka ręcznie obrócić dyszlem we właściwą stronę.

REKLAMA

Po opuszczenia koła manewrowego (przymocowanego do dyszla przyczepy) sprawdzić, czy opiera się ono dostatecznie mocno o drogę. Dla bezpieczeństwa należy koło manewrowe tak ustawić, aby przyczepa była lekko nachylona w stronę dyszla. Jeżeli przyczepa nie ma koła manewrowego, a ma podpórki, można je opuścić. Gdy i ich nie ma, można ostatecznie oprzeć zaczep kulowy o jezdnię, lub podłożyć pod niego kamień znaleziony w pobliżu.

Po zawróceniu samochodem podjechać tyłem do dyszla przyczepy, zapiąć jej zaczep na haku, podłączyć instalację elektryczną, uprzątnąć jezdnię z przedmiotów, użytych podczas manewrów, podnieść i dobrze zabezpieczyć koło manewrowe przyczepy, a następnie ściągnąć ją samochodem jak najbliżej prawej krawędzi drogi i zaparkować z włączonymi światłami awaryjnymi. Ostatnią czynnością jest zabranie trójkątów odblaskowych i sprawdzenie, czy światła przyczepy funkcjonują prawidłowo.

Pod żadnym pozorem nie wolno odpinać ciężkiej, załadowanej przyczepy, lub przyczepy campingowej na drogach pochyłych, zwłaszcza górskich. Nawet podłożenie klinów pod jej kołami może nie zapobiec jej stoczeniu się.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA