REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawrócić z przyczepą na wąskiej drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress
Podczas zawracania z przyczepą należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.

Podczas zawracania należy pamiętać, aby promień skrętu był dostatecznie duży, ponieważ przyczepa początkowo nie jedzie dokładnie śladem samochodu, lecz jej podłużna oś znajduje się pod pewnym kątem do podłużnej osi samochodu. Wskutek zbyt ciasnego skrętu jej przednia ścianka może znaleźć się niebezpiecznie blisko zderzaka i tylnych świateł samochodu, co może doprowadzić do ich uszkodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak zapobiec "wężykowaniu" przyczepy?

Ponadto, jeżeli samochód rozpocznie zakręt ze zbyt mocno skręconymi kołami i podąży za nim przyczepa, praktycznie nie będzie możliwe cofnięcie, gdyż nie pozwoli na to kąt pomiędzy podłużnymi osiami samochodów. Dlatego, przed wjechaniem na wąską drogę, należy upewnić się, że nie jest to droga bez przelotu i że dalsza jazda do przodu będzie możliwa.

Nie zawsze można polegać na znakach drogowych. Często drogę może zatarasować uszkodzony samochód, przewrócone drzewo, wyrwa w jezdni, która powstała po ostatniej ulewie i nie została oznakowana przez drogowców, itp.

REKLAMA

Zawrócenie na wąskiej drodze jest w praktyce możliwe jedynie po odpięciu przyczepy z haka. Należy przy tym mieć pewność, że jest ona prawidłowo wyważona, to znaczy, że nacisk pionowy na hak wynosi co najmniej kilka kilogramów. W razie potrzeby można hak dociążyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć ekonomicznie?

Następnie należy poinformować innych użytkowników drogi o znacznych utrudnieniach, jakie napotkają. Najlepiej ustawić NA ŚRODKU JEZDNI trójkąty odblaskowe, w odpowiedniej odległości z przodu i z tyłu. Można także poprosić pasażerów o pomoc w zatrzymaniu ruchu do chwili zakończenia manewru.

Wyciągnąć przyczepę samochodem tak daleko na jezdnię, jak to będzie możliwe, a następnie po odpięciu jej od haka ręcznie obrócić dyszlem we właściwą stronę.

Po opuszczenia koła manewrowego (przymocowanego do dyszla przyczepy) sprawdzić, czy opiera się ono dostatecznie mocno o drogę. Dla bezpieczeństwa należy koło manewrowe tak ustawić, aby przyczepa była lekko nachylona w stronę dyszla. Jeżeli przyczepa nie ma koła manewrowego, a ma podpórki, można je opuścić. Gdy i ich nie ma, można ostatecznie oprzeć zaczep kulowy o jezdnię, lub podłożyć pod niego kamień znaleziony w pobliżu.

Po zawróceniu samochodem podjechać tyłem do dyszla przyczepy, zapiąć jej zaczep na haku, podłączyć instalację elektryczną, uprzątnąć jezdnię z przedmiotów, użytych podczas manewrów, podnieść i dobrze zabezpieczyć koło manewrowe przyczepy, a następnie ściągnąć ją samochodem jak najbliżej prawej krawędzi drogi i zaparkować z włączonymi światłami awaryjnymi. Ostatnią czynnością jest zabranie trójkątów odblaskowych i sprawdzenie, czy światła przyczepy funkcjonują prawidłowo.

Pod żadnym pozorem nie wolno odpinać ciężkiej, załadowanej przyczepy, lub przyczepy campingowej na drogach pochyłych, zwłaszcza górskich. Nawet podłożenie klinów pod jej kołami może nie zapobiec jej stoczeniu się.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA