REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą do bramy – ćwiczenia praktyczne

Jakubowski Ryszard
Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. fot. Newspress
Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.

Aby to zrobić, należy na dużym, pustym placu ustawić dwa pudła tekturowe w odległości około 3 m jedno od drugiego. To będzie zaimprowizowana brama.

REKLAMA

Brama do ćwiczeń

Po przygotowaniu ćwiczebnej bramy należy podjechać równolegle do niej. Najpierw będzie to skręt w bramę, znajdującą się po lewej stronie drogi. Aby to wykonać, trzeba przejechać za bramę tak, aby tył przyczepy znalazł się nie mniej, niż metr poza zarysem bramy. Po zatrzymaniu się należy rozpocząć cofanie, starając się, aby przyczepa wjechała pomiędzy pudła, wytyczające „bramę”. Po pierwszej próbie będzie wiadomo, że podjechanie samochodem i przyczepą pod samą „bramę” uniemożliwi wjazd w nią. A więc trzeba podjeżdżać równolegle do „bramy” co najmniej w odległości kilku metrów od niej. Odległość zespołu samochód-przyczepa od „bramy” powinna być co najmniej taka, jak długość przyczepy, wówczas manewr będzie łatwiejszy do wykonania.

Zobacz również: Co należy kontrolować w aucie by jeździć bezpiecznie?

Zawsze przed rozpoczęciem cofania z przyczepą należy upewnić się, czy manewr ten nikomu nie zaszkodzi. W przypadku wjazdu w prawdziwą bramę trzeba sprawdzić, czy za nią nie bawią się dzieci, nie są pozostawione różne przedmioty, np. pojemniki na śmieci itp. 

Korekta toru jazdy

REKLAMA

Po wjechaniu przyczepy w „bramę” trzeba jak najszybciej wyprostować tor jazdy. Potem może być za późno. Samochód podczas takiej korekty musi przemieszczać się w obie strony, co w wąskiej bramie może doprowadzić do otarć i innych uszkodzeń jego karoserii. Gdyby nie udało się doprowadzić podczas cofania do prostolinijnego toru jazdy, zawsze można zatrzymać się i ruszyć nieco do przodu, aby w ten sposób ustawić ją w przedłużeniu osi symetrii samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. Przy pierwszych próbach samochód lub przyczepa będą ocierały się o kartony, wytyczające bramę.

Zobacz również: Jakie są podstawowe zasady BHP przy naprawach samochodów?

Dopiero po perfekcyjnym opanowaniu wjazdu w bramę połączonego ze skrętem w lewo, można poćwiczyć to samo, ale ze skrętem w prawo. Pole widzenia kierowcy podczas tego manewru jest znacznie bardziej ograniczone, niż w poprzednim ćwiczeniu. Trzeba więc wykorzystać do maksimum zalety lusterek wstecznych, aby widzieć więcej i lepiej. Pozostałe elementy ćwiczenia są identyczne jak w przypadku wjazdu ze skrętem w lewo.

Przed każdym cofaniem z przyczepą, kierowca powinien poświęcić chwilę na zapoznanie się z miejscem, na które wjedzie przyczepa. Należy unieruchomić samochód ręcznym hamulcem, wysiąść z niego i dokładnie obejrzeć drogę, którą ma odbyć przyczepa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA