REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą do bramy – ćwiczenia praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. fot. Newspress
Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.

Aby to zrobić, należy na dużym, pustym placu ustawić dwa pudła tekturowe w odległości około 3 m jedno od drugiego. To będzie zaimprowizowana brama.

REKLAMA

Brama do ćwiczeń

Po przygotowaniu ćwiczebnej bramy należy podjechać równolegle do niej. Najpierw będzie to skręt w bramę, znajdującą się po lewej stronie drogi. Aby to wykonać, trzeba przejechać za bramę tak, aby tył przyczepy znalazł się nie mniej, niż metr poza zarysem bramy. Po zatrzymaniu się należy rozpocząć cofanie, starając się, aby przyczepa wjechała pomiędzy pudła, wytyczające „bramę”. Po pierwszej próbie będzie wiadomo, że podjechanie samochodem i przyczepą pod samą „bramę” uniemożliwi wjazd w nią. A więc trzeba podjeżdżać równolegle do „bramy” co najmniej w odległości kilku metrów od niej. Odległość zespołu samochód-przyczepa od „bramy” powinna być co najmniej taka, jak długość przyczepy, wówczas manewr będzie łatwiejszy do wykonania.

Zobacz również: Co należy kontrolować w aucie by jeździć bezpiecznie?

Zawsze przed rozpoczęciem cofania z przyczepą należy upewnić się, czy manewr ten nikomu nie zaszkodzi. W przypadku wjazdu w prawdziwą bramę trzeba sprawdzić, czy za nią nie bawią się dzieci, nie są pozostawione różne przedmioty, np. pojemniki na śmieci itp. 

Korekta toru jazdy

REKLAMA

Po wjechaniu przyczepy w „bramę” trzeba jak najszybciej wyprostować tor jazdy. Potem może być za późno. Samochód podczas takiej korekty musi przemieszczać się w obie strony, co w wąskiej bramie może doprowadzić do otarć i innych uszkodzeń jego karoserii. Gdyby nie udało się doprowadzić podczas cofania do prostolinijnego toru jazdy, zawsze można zatrzymać się i ruszyć nieco do przodu, aby w ten sposób ustawić ją w przedłużeniu osi symetrii samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wjazd w bramę na wstecznym biegu z przyczepą jest na tyle trudny, że może się udać dopiero po kilku godzinach ćwiczeń. Przy pierwszych próbach samochód lub przyczepa będą ocierały się o kartony, wytyczające bramę.

Zobacz również: Jakie są podstawowe zasady BHP przy naprawach samochodów?

Dopiero po perfekcyjnym opanowaniu wjazdu w bramę połączonego ze skrętem w lewo, można poćwiczyć to samo, ale ze skrętem w prawo. Pole widzenia kierowcy podczas tego manewru jest znacznie bardziej ograniczone, niż w poprzednim ćwiczeniu. Trzeba więc wykorzystać do maksimum zalety lusterek wstecznych, aby widzieć więcej i lepiej. Pozostałe elementy ćwiczenia są identyczne jak w przypadku wjazdu ze skrętem w lewo.

Przed każdym cofaniem z przyczepą, kierowca powinien poświęcić chwilę na zapoznanie się z miejscem, na które wjedzie przyczepa. Należy unieruchomić samochód ręcznym hamulcem, wysiąść z niego i dokładnie obejrzeć drogę, którą ma odbyć przyczepa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA