Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszym ćwiczeniem jest doskonalenie jazdy po linii prostej. Na wybranym terenie, np. na dużym pustym placu, parkingu, starym opuszczonym lotnisku itp. trzeba wyznaczyć linię prostą. Można ją narysować kredą, wysypać kolorowym proszkiem lub wytyczyć jakimiś niewielkimi przedmiotami, rozłożonymi co mniej więcej pół metra. Linia powinna zaczynać się przy lewym tylnym kole przyczepy. Oś symetrii przyczepy musi być przed rozpoczęciem jazdy równoległa do wytyczonej linii i stanowić przedłużenie osi symetrii samochodu. Po zajęciu miejsca w samochodzie kierowca powinien upewnić się, że dobrze widzi w lewym wstecznym lusterku wytyczoną linię. Jeżeli nie, może wychylić się przez okno lub przez otwarte drzwi, trzymając je za podłokietnik lub inny uchwyt lewą ręką. W takiej sytuacji kierowanie samochodem odbywa się wyłącznie jedną ręką. Trzeba je wcześniej przećwiczyć.
REKLAMA
Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?
Ruszając bardzo wolno do tyłu należy obserwować cały czas lewe koło przyczepy. Gdyby najeżdżało na wytyczoną linię, trzeba lekko skręcić kierownicę w lewo, czyli w stronę wytyczonej linii. Przyczepa zacznie skręcać w prawo. Jeżeli za daleko odjedzie od wytyczonej linii w prawo, należy skręcić kierownicę minimalnie w prawo. Kolejnymi, coraz mniejszymi ruchami kierownicy wyrównać tor jazdy. Należy przy tym cały czas jechać bardzo wolno. Być może nawet trzeba będzie jechać na tzw. półsprzęgle, nie dotykając w ogóle pedału gazu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów cały czas naciskaj lekko na pedał hamulca, aby samochód nie jechał szybciej, niż pół metra na sekundę. Im mniejsza prędkość cofania, tym łatwiejsze opanowanie niekontrolowanych zmian toru jazdy.
Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy?
REKLAMA
Podczas wykonywania tego ćwiczenia trzeba pamiętać o tym, że po zainicjowaniu skrętu przyczepy, nawet gdy nastąpi to przypadkiem, będzie ona dążyła do zacieśniania jazdy po łuku. Jeżeli przyczepa za bardzo odjedzie w bok od wytyczonej linii, trzeba przerwać jazdę do tyłu, a po ruszeniu do przodu wyrównać wzajemne ustawienie jej i samochodu. Potem włączyć wsteczny bieg i jechać dalej, cały czas LEKKO korygując kierownicą tor jazdy. Nie wolno zapominać, że jeżeli przyczepa zbyt mocno skręci i przekroczy kąt krytyczny, może dojść do uszkodzenia karoserii samochodu!
Nie ma jednej recepty na wielkość ruchów kierownicą dla poprawnego korygowania odchyleń toru jazdy przyczepy. Każdy zespół przyczepa-samochód posiada niepowtarzalne cechy, charakterystyczne tylko dla niego. Wiadomo, że im krótsza przyczepa (im jej koła znajdują się bliżej tylnych kół samochodu) tym cały zespół jest bardziej czuły na ruchy kierownicą, czyli trudniej nim kierować.
REKLAMA
REKLAMA