REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne

Jakubowski Ryszard
 Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.  fot. Newspress
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.

Pierwszym ćwiczeniem jest doskonalenie jazdy po linii prostej. Na wybranym terenie, np. na dużym pustym placu, parkingu, starym opuszczonym lotnisku itp. trzeba wyznaczyć linię prostą. Można ją narysować kredą, wysypać kolorowym proszkiem lub wytyczyć jakimiś niewielkimi przedmiotami, rozłożonymi co mniej więcej pół metra. Linia powinna zaczynać się przy lewym tylnym kole przyczepy. Oś symetrii przyczepy musi być przed rozpoczęciem jazdy równoległa do wytyczonej linii i stanowić przedłużenie osi symetrii samochodu. Po zajęciu miejsca w samochodzie kierowca powinien upewnić się, że dobrze widzi w lewym wstecznym lusterku wytyczoną linię. Jeżeli nie, może wychylić się przez okno lub przez otwarte drzwi, trzymając je za podłokietnik lub inny uchwyt lewą ręką. W takiej sytuacji kierowanie samochodem odbywa się wyłącznie jedną ręką. Trzeba je wcześniej przećwiczyć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Ruszając bardzo wolno do tyłu należy obserwować cały czas lewe koło przyczepy. Gdyby najeżdżało na wytyczoną linię, trzeba lekko skręcić kierownicę w lewo, czyli w stronę wytyczonej linii. Przyczepa zacznie skręcać w prawo. Jeżeli za daleko odjedzie od wytyczonej linii w prawo, należy skręcić kierownicę minimalnie w prawo. Kolejnymi, coraz mniejszymi ruchami kierownicy wyrównać tor jazdy. Należy przy tym cały czas jechać bardzo wolno. Być może nawet trzeba będzie jechać na tzw. półsprzęgle, nie dotykając w ogóle pedału gazu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów cały czas naciskaj lekko na pedał hamulca, aby samochód nie jechał szybciej, niż pół metra na sekundę. Im mniejsza prędkość cofania, tym łatwiejsze opanowanie niekontrolowanych zmian toru jazdy.

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy?

REKLAMA

Podczas wykonywania tego ćwiczenia trzeba pamiętać o tym, że po zainicjowaniu skrętu przyczepy, nawet gdy nastąpi to przypadkiem, będzie ona dążyła do zacieśniania jazdy po łuku. Jeżeli przyczepa za bardzo odjedzie w bok od wytyczonej linii, trzeba przerwać jazdę do tyłu, a po ruszeniu do przodu wyrównać wzajemne ustawienie jej i samochodu. Potem włączyć wsteczny bieg i jechać dalej, cały czas LEKKO korygując kierownicą tor jazdy. Nie wolno zapominać, że jeżeli przyczepa zbyt mocno skręci i przekroczy kąt krytyczny, może dojść do uszkodzenia karoserii samochodu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednej recepty na wielkość ruchów kierownicą dla poprawnego korygowania odchyleń toru jazdy przyczepy. Każdy zespół przyczepa-samochód posiada niepowtarzalne cechy, charakterystyczne tylko dla niego. Wiadomo, że im krótsza przyczepa (im jej koła znajdują się bliżej tylnych kół samochodu) tym cały zespół jest bardziej czuły na ruchy kierownicą, czyli trudniej nim kierować.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA