REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
 Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.  fot. Newspress
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.

Pierwszym ćwiczeniem jest doskonalenie jazdy po linii prostej. Na wybranym terenie, np. na dużym pustym placu, parkingu, starym opuszczonym lotnisku itp. trzeba wyznaczyć linię prostą. Można ją narysować kredą, wysypać kolorowym proszkiem lub wytyczyć jakimiś niewielkimi przedmiotami, rozłożonymi co mniej więcej pół metra. Linia powinna zaczynać się przy lewym tylnym kole przyczepy. Oś symetrii przyczepy musi być przed rozpoczęciem jazdy równoległa do wytyczonej linii i stanowić przedłużenie osi symetrii samochodu. Po zajęciu miejsca w samochodzie kierowca powinien upewnić się, że dobrze widzi w lewym wstecznym lusterku wytyczoną linię. Jeżeli nie, może wychylić się przez okno lub przez otwarte drzwi, trzymając je za podłokietnik lub inny uchwyt lewą ręką. W takiej sytuacji kierowanie samochodem odbywa się wyłącznie jedną ręką. Trzeba je wcześniej przećwiczyć.

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Ruszając bardzo wolno do tyłu należy obserwować cały czas lewe koło przyczepy. Gdyby najeżdżało na wytyczoną linię, trzeba lekko skręcić kierownicę w lewo, czyli w stronę wytyczonej linii. Przyczepa zacznie skręcać w prawo. Jeżeli za daleko odjedzie od wytyczonej linii w prawo, należy skręcić kierownicę minimalnie w prawo. Kolejnymi, coraz mniejszymi ruchami kierownicy wyrównać tor jazdy. Należy przy tym cały czas jechać bardzo wolno. Być może nawet trzeba będzie jechać na tzw. półsprzęgle, nie dotykając w ogóle pedału gazu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów cały czas naciskaj lekko na pedał hamulca, aby samochód nie jechał szybciej, niż pół metra na sekundę. Im mniejsza prędkość cofania, tym łatwiejsze opanowanie niekontrolowanych zmian toru jazdy.

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy?

REKLAMA

Podczas wykonywania tego ćwiczenia trzeba pamiętać o tym, że po zainicjowaniu skrętu przyczepy, nawet gdy nastąpi to przypadkiem, będzie ona dążyła do zacieśniania jazdy po łuku. Jeżeli przyczepa za bardzo odjedzie w bok od wytyczonej linii, trzeba przerwać jazdę do tyłu, a po ruszeniu do przodu wyrównać wzajemne ustawienie jej i samochodu. Potem włączyć wsteczny bieg i jechać dalej, cały czas LEKKO korygując kierownicą tor jazdy. Nie wolno zapominać, że jeżeli przyczepa zbyt mocno skręci i przekroczy kąt krytyczny, może dojść do uszkodzenia karoserii samochodu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednej recepty na wielkość ruchów kierownicą dla poprawnego korygowania odchyleń toru jazdy przyczepy. Każdy zespół przyczepa-samochód posiada niepowtarzalne cechy, charakterystyczne tylko dla niego. Wiadomo, że im krótsza przyczepa (im jej koła znajdują się bliżej tylnych kół samochodu) tym cały zespół jest bardziej czuły na ruchy kierownicą, czyli trudniej nim kierować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA