REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
 Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.  fot. Newspress
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.

Pierwszym ćwiczeniem jest doskonalenie jazdy po linii prostej. Na wybranym terenie, np. na dużym pustym placu, parkingu, starym opuszczonym lotnisku itp. trzeba wyznaczyć linię prostą. Można ją narysować kredą, wysypać kolorowym proszkiem lub wytyczyć jakimiś niewielkimi przedmiotami, rozłożonymi co mniej więcej pół metra. Linia powinna zaczynać się przy lewym tylnym kole przyczepy. Oś symetrii przyczepy musi być przed rozpoczęciem jazdy równoległa do wytyczonej linii i stanowić przedłużenie osi symetrii samochodu. Po zajęciu miejsca w samochodzie kierowca powinien upewnić się, że dobrze widzi w lewym wstecznym lusterku wytyczoną linię. Jeżeli nie, może wychylić się przez okno lub przez otwarte drzwi, trzymając je za podłokietnik lub inny uchwyt lewą ręką. W takiej sytuacji kierowanie samochodem odbywa się wyłącznie jedną ręką. Trzeba je wcześniej przećwiczyć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Ruszając bardzo wolno do tyłu należy obserwować cały czas lewe koło przyczepy. Gdyby najeżdżało na wytyczoną linię, trzeba lekko skręcić kierownicę w lewo, czyli w stronę wytyczonej linii. Przyczepa zacznie skręcać w prawo. Jeżeli za daleko odjedzie od wytyczonej linii w prawo, należy skręcić kierownicę minimalnie w prawo. Kolejnymi, coraz mniejszymi ruchami kierownicy wyrównać tor jazdy. Należy przy tym cały czas jechać bardzo wolno. Być może nawet trzeba będzie jechać na tzw. półsprzęgle, nie dotykając w ogóle pedału gazu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów cały czas naciskaj lekko na pedał hamulca, aby samochód nie jechał szybciej, niż pół metra na sekundę. Im mniejsza prędkość cofania, tym łatwiejsze opanowanie niekontrolowanych zmian toru jazdy.

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy?

REKLAMA

Podczas wykonywania tego ćwiczenia trzeba pamiętać o tym, że po zainicjowaniu skrętu przyczepy, nawet gdy nastąpi to przypadkiem, będzie ona dążyła do zacieśniania jazdy po łuku. Jeżeli przyczepa za bardzo odjedzie w bok od wytyczonej linii, trzeba przerwać jazdę do tyłu, a po ruszeniu do przodu wyrównać wzajemne ustawienie jej i samochodu. Potem włączyć wsteczny bieg i jechać dalej, cały czas LEKKO korygując kierownicą tor jazdy. Nie wolno zapominać, że jeżeli przyczepa zbyt mocno skręci i przekroczy kąt krytyczny, może dojść do uszkodzenia karoserii samochodu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednej recepty na wielkość ruchów kierownicą dla poprawnego korygowania odchyleń toru jazdy przyczepy. Każdy zespół przyczepa-samochód posiada niepowtarzalne cechy, charakterystyczne tylko dla niego. Wiadomo, że im krótsza przyczepa (im jej koła znajdują się bliżej tylnych kół samochodu) tym cały zespół jest bardziej czuły na ruchy kierownicą, czyli trudniej nim kierować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA