REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
 Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.  fot. Newspress
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.

Pierwszym ćwiczeniem jest doskonalenie jazdy po linii prostej. Na wybranym terenie, np. na dużym pustym placu, parkingu, starym opuszczonym lotnisku itp. trzeba wyznaczyć linię prostą. Można ją narysować kredą, wysypać kolorowym proszkiem lub wytyczyć jakimiś niewielkimi przedmiotami, rozłożonymi co mniej więcej pół metra. Linia powinna zaczynać się przy lewym tylnym kole przyczepy. Oś symetrii przyczepy musi być przed rozpoczęciem jazdy równoległa do wytyczonej linii i stanowić przedłużenie osi symetrii samochodu. Po zajęciu miejsca w samochodzie kierowca powinien upewnić się, że dobrze widzi w lewym wstecznym lusterku wytyczoną linię. Jeżeli nie, może wychylić się przez okno lub przez otwarte drzwi, trzymając je za podłokietnik lub inny uchwyt lewą ręką. W takiej sytuacji kierowanie samochodem odbywa się wyłącznie jedną ręką. Trzeba je wcześniej przećwiczyć.

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Ruszając bardzo wolno do tyłu należy obserwować cały czas lewe koło przyczepy. Gdyby najeżdżało na wytyczoną linię, trzeba lekko skręcić kierownicę w lewo, czyli w stronę wytyczonej linii. Przyczepa zacznie skręcać w prawo. Jeżeli za daleko odjedzie od wytyczonej linii w prawo, należy skręcić kierownicę minimalnie w prawo. Kolejnymi, coraz mniejszymi ruchami kierownicy wyrównać tor jazdy. Należy przy tym cały czas jechać bardzo wolno. Być może nawet trzeba będzie jechać na tzw. półsprzęgle, nie dotykając w ogóle pedału gazu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów cały czas naciskaj lekko na pedał hamulca, aby samochód nie jechał szybciej, niż pół metra na sekundę. Im mniejsza prędkość cofania, tym łatwiejsze opanowanie niekontrolowanych zmian toru jazdy.

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy?

REKLAMA

Podczas wykonywania tego ćwiczenia trzeba pamiętać o tym, że po zainicjowaniu skrętu przyczepy, nawet gdy nastąpi to przypadkiem, będzie ona dążyła do zacieśniania jazdy po łuku. Jeżeli przyczepa za bardzo odjedzie w bok od wytyczonej linii, trzeba przerwać jazdę do tyłu, a po ruszeniu do przodu wyrównać wzajemne ustawienie jej i samochodu. Potem włączyć wsteczny bieg i jechać dalej, cały czas LEKKO korygując kierownicą tor jazdy. Nie wolno zapominać, że jeżeli przyczepa zbyt mocno skręci i przekroczy kąt krytyczny, może dojść do uszkodzenia karoserii samochodu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednej recepty na wielkość ruchów kierownicą dla poprawnego korygowania odchyleń toru jazdy przyczepy. Każdy zespół przyczepa-samochód posiada niepowtarzalne cechy, charakterystyczne tylko dla niego. Wiadomo, że im krótsza przyczepa (im jej koła znajdują się bliżej tylnych kół samochodu) tym cały zespół jest bardziej czuły na ruchy kierownicą, czyli trudniej nim kierować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA