REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po linii prostej?

Jakubowski Ryszard
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.

Ponieważ programy kursów dla przyszłych kierowców nie przewidują w ogóle nauki jazdy z przyczepą i nie uczą tego instruktorzy podczas jazd doszkalających, posiąść tę wiedzę trzeba samodzielnie, pomagając sobie fachową literaturą i korzystając z wiedzy kierowców, którzy ten etap wtajemniczenia mają za sobą.

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie z przyczepą musi poprzedzić kilka ważnych czynności. Najpierw należy sprawdzić, czy za przyczepą i po jej bokach jest dostatecznie dużo miejsca. Przyczepa bardzo ogranicza widoczność, a z miejsca kierowcy zwykle nie widać, gdzie ona się kończy. Dlatego trzeba wysiąść z samochodu, aby upewnić się, że nic nie stanie na przeszkodzie bezpiecznej jeździe do tyłu.

Zobacz również: Czym lepiej w podróż, przyczepą kempingową czy camperem?

Planując cofanie z przyczepą należy upewnić się, że w pobliżu nie bawią się dzieci, oraz że nie ma jakichś słabo widocznych przeszkód, np. metalowych słupków wmurowanych w drogę. Należy zwrócić uwagę na wszystko, co w jakiś sposób może przeszkodzić w cofaniu, albo może zagrozić innym użytkownikom drogi i ich pojazdom. Najlepiej mieć do pomocy inną osobę.

REKLAMA

Zanim wyruszysz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed ruszeniem trzeba jeszcze raz obejrzeć się, albo popatrzeć w lusterka. A potem, po włączeniu biegu wstecznego delikatnie puszczając sprzęgło pozwolić samochodowi bardzo wolno toczyć się do tyłu. Jeżeli przyczepa jest niska, można kontrolować sytuację za nią i to, co się z nią dzieje, patrzeć do tyłu przez tylną szybę. Gorzej, gdy jest to wysoka przyczepa kempingowa albo, gdy przyczepa ma rozpiętą na stelażu plandekę. W tej sytuacji najlepiej zapewnić sobie pomoc innej osoby. Musi to być ktoś, kto chodzi zna zasady bezpiecznego cofania z przyczepą; może to być inny kierowca. Konieczne jest opanowanie jazdy do tyłu bez oglądania się, korzystając jedynie z zewnętrznych lusterek wstecznych.

Zobacz również: Jak zachowywać się, kiedy ktoś nas wyprzedza?

Jeżeli po ruszeniu przyczepa nie zachowuje prostolinijnego toru jazdy, oznacza to, że jej oś poprzeczna nie była dokładnie prostopadłą do osi samochodu, a ściślej, nie była równoległa do osi jego tylnych kół. Pojedzie ona prosto do tyłu tylko wtedy, gdy będą spełnione dwa warunki: jej oś podłużna będzie dokładnie leżała w przedłużeniu podłużnej osi samochodu oraz samochód będzie miał przednie koła ustawione do jazdy po prostej. Nie zawsze oba te warunki są spełnione równocześnie. Nieraz trzeba kilka razy przerywać manewr i ruszać do przodu, aby wyrównać osie samochodu i przyczepy.

Ćwiczenia w cofaniu z przyczepą należy przeprowadzić w terenie, gdzie nie będą one nikomu przeszkadzały, najlepiej pod okiem osoby, która ma opanowaną sztukę jazdy z przyczepą i potrafi się swoją wiedzą dzielić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA