REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po linii prostej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.

Ponieważ programy kursów dla przyszłych kierowców nie przewidują w ogóle nauki jazdy z przyczepą i nie uczą tego instruktorzy podczas jazd doszkalających, posiąść tę wiedzę trzeba samodzielnie, pomagając sobie fachową literaturą i korzystając z wiedzy kierowców, którzy ten etap wtajemniczenia mają za sobą.

REKLAMA

Cofanie z przyczepą musi poprzedzić kilka ważnych czynności. Najpierw należy sprawdzić, czy za przyczepą i po jej bokach jest dostatecznie dużo miejsca. Przyczepa bardzo ogranicza widoczność, a z miejsca kierowcy zwykle nie widać, gdzie ona się kończy. Dlatego trzeba wysiąść z samochodu, aby upewnić się, że nic nie stanie na przeszkodzie bezpiecznej jeździe do tyłu.

Zobacz również: Czym lepiej w podróż, przyczepą kempingową czy camperem?

Planując cofanie z przyczepą należy upewnić się, że w pobliżu nie bawią się dzieci, oraz że nie ma jakichś słabo widocznych przeszkód, np. metalowych słupków wmurowanych w drogę. Należy zwrócić uwagę na wszystko, co w jakiś sposób może przeszkodzić w cofaniu, albo może zagrozić innym użytkownikom drogi i ich pojazdom. Najlepiej mieć do pomocy inną osobę.

Zanim wyruszysz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed ruszeniem trzeba jeszcze raz obejrzeć się, albo popatrzeć w lusterka. A potem, po włączeniu biegu wstecznego delikatnie puszczając sprzęgło pozwolić samochodowi bardzo wolno toczyć się do tyłu. Jeżeli przyczepa jest niska, można kontrolować sytuację za nią i to, co się z nią dzieje, patrzeć do tyłu przez tylną szybę. Gorzej, gdy jest to wysoka przyczepa kempingowa albo, gdy przyczepa ma rozpiętą na stelażu plandekę. W tej sytuacji najlepiej zapewnić sobie pomoc innej osoby. Musi to być ktoś, kto chodzi zna zasady bezpiecznego cofania z przyczepą; może to być inny kierowca. Konieczne jest opanowanie jazdy do tyłu bez oglądania się, korzystając jedynie z zewnętrznych lusterek wstecznych.

Zobacz również: Jak zachowywać się, kiedy ktoś nas wyprzedza?

REKLAMA

Jeżeli po ruszeniu przyczepa nie zachowuje prostolinijnego toru jazdy, oznacza to, że jej oś poprzeczna nie była dokładnie prostopadłą do osi samochodu, a ściślej, nie była równoległa do osi jego tylnych kół. Pojedzie ona prosto do tyłu tylko wtedy, gdy będą spełnione dwa warunki: jej oś podłużna będzie dokładnie leżała w przedłużeniu podłużnej osi samochodu oraz samochód będzie miał przednie koła ustawione do jazdy po prostej. Nie zawsze oba te warunki są spełnione równocześnie. Nieraz trzeba kilka razy przerywać manewr i ruszać do przodu, aby wyrównać osie samochodu i przyczepy.

Ćwiczenia w cofaniu z przyczepą należy przeprowadzić w terenie, gdzie nie będą one nikomu przeszkadzały, najlepiej pod okiem osoby, która ma opanowaną sztukę jazdy z przyczepą i potrafi się swoją wiedzą dzielić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA