REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po linii prostej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.

Ponieważ programy kursów dla przyszłych kierowców nie przewidują w ogóle nauki jazdy z przyczepą i nie uczą tego instruktorzy podczas jazd doszkalających, posiąść tę wiedzę trzeba samodzielnie, pomagając sobie fachową literaturą i korzystając z wiedzy kierowców, którzy ten etap wtajemniczenia mają za sobą.

REKLAMA

Cofanie z przyczepą musi poprzedzić kilka ważnych czynności. Najpierw należy sprawdzić, czy za przyczepą i po jej bokach jest dostatecznie dużo miejsca. Przyczepa bardzo ogranicza widoczność, a z miejsca kierowcy zwykle nie widać, gdzie ona się kończy. Dlatego trzeba wysiąść z samochodu, aby upewnić się, że nic nie stanie na przeszkodzie bezpiecznej jeździe do tyłu.

Zobacz również: Czym lepiej w podróż, przyczepą kempingową czy camperem?

Planując cofanie z przyczepą należy upewnić się, że w pobliżu nie bawią się dzieci, oraz że nie ma jakichś słabo widocznych przeszkód, np. metalowych słupków wmurowanych w drogę. Należy zwrócić uwagę na wszystko, co w jakiś sposób może przeszkodzić w cofaniu, albo może zagrozić innym użytkownikom drogi i ich pojazdom. Najlepiej mieć do pomocy inną osobę.

Zanim wyruszysz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed ruszeniem trzeba jeszcze raz obejrzeć się, albo popatrzeć w lusterka. A potem, po włączeniu biegu wstecznego delikatnie puszczając sprzęgło pozwolić samochodowi bardzo wolno toczyć się do tyłu. Jeżeli przyczepa jest niska, można kontrolować sytuację za nią i to, co się z nią dzieje, patrzeć do tyłu przez tylną szybę. Gorzej, gdy jest to wysoka przyczepa kempingowa albo, gdy przyczepa ma rozpiętą na stelażu plandekę. W tej sytuacji najlepiej zapewnić sobie pomoc innej osoby. Musi to być ktoś, kto chodzi zna zasady bezpiecznego cofania z przyczepą; może to być inny kierowca. Konieczne jest opanowanie jazdy do tyłu bez oglądania się, korzystając jedynie z zewnętrznych lusterek wstecznych.

Zobacz również: Jak zachowywać się, kiedy ktoś nas wyprzedza?

REKLAMA

Jeżeli po ruszeniu przyczepa nie zachowuje prostolinijnego toru jazdy, oznacza to, że jej oś poprzeczna nie była dokładnie prostopadłą do osi samochodu, a ściślej, nie była równoległa do osi jego tylnych kół. Pojedzie ona prosto do tyłu tylko wtedy, gdy będą spełnione dwa warunki: jej oś podłużna będzie dokładnie leżała w przedłużeniu podłużnej osi samochodu oraz samochód będzie miał przednie koła ustawione do jazdy po prostej. Nie zawsze oba te warunki są spełnione równocześnie. Nieraz trzeba kilka razy przerywać manewr i ruszać do przodu, aby wyrównać osie samochodu i przyczepy.

Ćwiczenia w cofaniu z przyczepą należy przeprowadzić w terenie, gdzie nie będą one nikomu przeszkadzały, najlepiej pod okiem osoby, która ma opanowaną sztukę jazdy z przyczepą i potrafi się swoją wiedzą dzielić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

REKLAMA