REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się bezpiecznego cofania po łuku z przyczepą. fot. Newspress
Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się bezpiecznego cofania po łuku z przyczepą. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie z przyczepą po łuku nie jest łatwym manewrem. Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się wykonywania tego manewru i jak bezpiecznie cofać po łuku z przyczepą.

Gdy podczas jazdy po linii prostej kierowca skręci mocniej kierownicę w którąkolwiek stronę, zainicjuje tym samym skręt przyczepy w stronę przeciwną. Jeżeli teraz szybko skręci kierownicę w tę stronę, w którą skręca przyczepa, ale nie aż tak, aby przeciwstawić się jej skręcaniu, to cały zespół pojedzie po łuku! Dopiero po opanowaniu umiejętności jazdy z przyczepą do tyłu po prostej, można zacząć ćwiczyć skręty.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda po łuku w lewo

Ćwiczenia w skręcaniu z przyczepą podczas jazdy do tyłu należy zacząć od opanowania skrętu w lewo. Po ostrożnym ruszeniu na biegu wstecznym po kilku sekundach należy obrócić kierownicę mniej więcej pół obrotu w prawo. Ruch ten zainicjuje skręt przyczepy w przeciwną stronę. Należy wówczas skręcić nieco bardziej w lewo, niż do jazdy na wprost. Jeżeli wszystko zostanie wykonane prawidłowo i we właściwym czasie, przyczepa powinna jechać cały czas po łuku w lewo, a jej śladem będzie podążał samochód.

Zobacz również: Jak parkować zimą?

Podczas wykonywania skrętu z przyczepą należy pamiętać, aby łuk nie był zbyt ciasny, bo można wówczas nieświadomie przekroczyć kąt krytyczny, co może mieć przykre następstwa.

REKLAMA

Podczas trenowania jazdy po łuku w lewo warto obserwować przez okno lub we wstecznym lusterku lewe koło przyczepy. Trzeba nauczyć się wyczuwać, jak przyczepa reaguje na każdy ruch kierownicą. Zwieńczeniem tego ćwiczenia będzie przejechanie na biegu wstecznym pełnego okręgu. Nie ważne przy tym, jak duży będzie jego promień. Może mieć nawet 20 metrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Po opanowanie skręcania w lewo należy powtórzyć całe ćwiczenie, skręcając w prawo. Będzie to o wiele trudniejsze, niż skręcanie w lewo, ponieważ zachowanie przyczepy można obserwować jedynie przez tylną szybę i w prawym wstecznym lusterku.

Z doświadczenia wynika, że cofanie z przyczepą jest łatwiejsze, jeżeli kierowca od razu nauczy się posługiwania przy tym manewrze wyłącznie lusterkami wstecznymi, patrzenie „przez ramię” traktując jedynie jako zabieg pomocniczy.

Podczas nauki jazdy z przyczepą do tyłu warto skorzystać z pomocy osoby, która tę sztukę opanowała i „wie, co w trawie piszczy”. Taki ktoś od razu wskaże popełniane błędy i będzie potrafił powiedzieć, z czego one wynikają i jak je korygować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA