REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku?

Jakubowski Ryszard
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.

Zespół samochód-przyczepa można porównać do dziecięcej zabawki – modelu wozu konnego. Tylna oś zabawki jest nieruchoma, zaś przednia obraca się wokół jednego punktu podparcia, który znajduje się ściśle w osi podłużnej zabawki. Jeżeli oś przednich kół zabawki będzie ustawiona prostopadle do jej osi podłużnej wówczas zarówno przy pociągnięciu za dyszel jak i przy popchnięciu do tyłu, wózek pojedzie po linii prostej.

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne odchylenie dyszla w którąkolwiek stronę spowoduje natychmiastową zmianę toru jazdy zabawki. Jest to oczywiste. Jeżeli oś przyczepy przy odrobinie wyobraźni uzna się za odpowiednik tylnej osi wspomnianej zabawki, zaś tylną oś samochodu za jej oś przednią, zrozumienie, na czym polega tajemnica łatwego cofania z przyczepą będzie łatwe. Ustawiając samochód tak, jak dyszel w dziecięcej zabawce, można dowolnie zmieniać tor jazdy przyczepy i będzie on stale pod kontrolą kierowcy.

Zobacz również: Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

Rola przednich kół samochodu auta podczas cofaniu z przyczepą jest, w pewnym sensie, drugoplanowa. Mają one za zadanie TYLKO odpowiednie ustawienie dyszla (czyli – samochodu) w stosunku do podłużnej osi przyczepy. Po skręceniu ich lekko w prawo w czasie jazdy na biegu wstecznym tylna oś auta w stosunku do osi podłużnej przyczepy zostanie obrócona w lewo. A więc przyczepa zacznie jechać w lewo.

REKLAMA

Jeżeli po zainicjowaniu skrętu przyczepy kierowca nie zmieni położenia przednich kół samochodu, jego tylna oś będzie coraz bardziej skręcona w stosunku do osi symetrii przyczepy. Tym samym przyczepa będzie coraz bardziej zacieśniała promień skrętu. W pewnej chwili kąt między linią symetrii samochodu i linią symetrii przyczepy osiągnie wartość krytyczną i przyczepa przestanie jechać! Próba dalszego cofania doprowadzi do uszkodzenia karoserii samochodu i przyczepy. Ten krytyczny kąt wynosi około 45 stopni. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Cofając z przyczepą należy jechać wolno i wykonywać kierownicą niewielkie ruchy korygujące tor jazdy. Gdyby przyczepa zaczęła skręcać zbyt mocno. Natychmiast zatrzymać się, po czym ruszyć do przodu, starając się ustawić przednie koła samochodu do jazdy na wprost. Po przejechaniu nawet krótkiego odcinka, rzędu 1 metra, kąt między osią samochodu i przyczepy zmniejszy się i można kontynuować jazdę do tyłu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA