REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku?

Jakubowski Ryszard
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.

Zespół samochód-przyczepa można porównać do dziecięcej zabawki – modelu wozu konnego. Tylna oś zabawki jest nieruchoma, zaś przednia obraca się wokół jednego punktu podparcia, który znajduje się ściśle w osi podłużnej zabawki. Jeżeli oś przednich kół zabawki będzie ustawiona prostopadle do jej osi podłużnej wówczas zarówno przy pociągnięciu za dyszel jak i przy popchnięciu do tyłu, wózek pojedzie po linii prostej.

REKLAMA

Minimalne odchylenie dyszla w którąkolwiek stronę spowoduje natychmiastową zmianę toru jazdy zabawki. Jest to oczywiste. Jeżeli oś przyczepy przy odrobinie wyobraźni uzna się za odpowiednik tylnej osi wspomnianej zabawki, zaś tylną oś samochodu za jej oś przednią, zrozumienie, na czym polega tajemnica łatwego cofania z przyczepą będzie łatwe. Ustawiając samochód tak, jak dyszel w dziecięcej zabawce, można dowolnie zmieniać tor jazdy przyczepy i będzie on stale pod kontrolą kierowcy.

Zobacz również: Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

REKLAMA

Rola przednich kół samochodu auta podczas cofaniu z przyczepą jest, w pewnym sensie, drugoplanowa. Mają one za zadanie TYLKO odpowiednie ustawienie dyszla (czyli – samochodu) w stosunku do podłużnej osi przyczepy. Po skręceniu ich lekko w prawo w czasie jazdy na biegu wstecznym tylna oś auta w stosunku do osi podłużnej przyczepy zostanie obrócona w lewo. A więc przyczepa zacznie jechać w lewo.

Jeżeli po zainicjowaniu skrętu przyczepy kierowca nie zmieni położenia przednich kół samochodu, jego tylna oś będzie coraz bardziej skręcona w stosunku do osi symetrii przyczepy. Tym samym przyczepa będzie coraz bardziej zacieśniała promień skrętu. W pewnej chwili kąt między linią symetrii samochodu i linią symetrii przyczepy osiągnie wartość krytyczną i przyczepa przestanie jechać! Próba dalszego cofania doprowadzi do uszkodzenia karoserii samochodu i przyczepy. Ten krytyczny kąt wynosi około 45 stopni. 

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Cofając z przyczepą należy jechać wolno i wykonywać kierownicą niewielkie ruchy korygujące tor jazdy. Gdyby przyczepa zaczęła skręcać zbyt mocno. Natychmiast zatrzymać się, po czym ruszyć do przodu, starając się ustawić przednie koła samochodu do jazdy na wprost. Po przejechaniu nawet krótkiego odcinka, rzędu 1 metra, kąt między osią samochodu i przyczepy zmniejszy się i można kontynuować jazdę do tyłu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA