REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku?

Jakubowski Ryszard
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.

Zespół samochód-przyczepa można porównać do dziecięcej zabawki – modelu wozu konnego. Tylna oś zabawki jest nieruchoma, zaś przednia obraca się wokół jednego punktu podparcia, który znajduje się ściśle w osi podłużnej zabawki. Jeżeli oś przednich kół zabawki będzie ustawiona prostopadle do jej osi podłużnej wówczas zarówno przy pociągnięciu za dyszel jak i przy popchnięciu do tyłu, wózek pojedzie po linii prostej.

REKLAMA

Minimalne odchylenie dyszla w którąkolwiek stronę spowoduje natychmiastową zmianę toru jazdy zabawki. Jest to oczywiste. Jeżeli oś przyczepy przy odrobinie wyobraźni uzna się za odpowiednik tylnej osi wspomnianej zabawki, zaś tylną oś samochodu za jej oś przednią, zrozumienie, na czym polega tajemnica łatwego cofania z przyczepą będzie łatwe. Ustawiając samochód tak, jak dyszel w dziecięcej zabawce, można dowolnie zmieniać tor jazdy przyczepy i będzie on stale pod kontrolą kierowcy.

Zobacz również: Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

REKLAMA

Rola przednich kół samochodu auta podczas cofaniu z przyczepą jest, w pewnym sensie, drugoplanowa. Mają one za zadanie TYLKO odpowiednie ustawienie dyszla (czyli – samochodu) w stosunku do podłużnej osi przyczepy. Po skręceniu ich lekko w prawo w czasie jazdy na biegu wstecznym tylna oś auta w stosunku do osi podłużnej przyczepy zostanie obrócona w lewo. A więc przyczepa zacznie jechać w lewo.

Jeżeli po zainicjowaniu skrętu przyczepy kierowca nie zmieni położenia przednich kół samochodu, jego tylna oś będzie coraz bardziej skręcona w stosunku do osi symetrii przyczepy. Tym samym przyczepa będzie coraz bardziej zacieśniała promień skrętu. W pewnej chwili kąt między linią symetrii samochodu i linią symetrii przyczepy osiągnie wartość krytyczną i przyczepa przestanie jechać! Próba dalszego cofania doprowadzi do uszkodzenia karoserii samochodu i przyczepy. Ten krytyczny kąt wynosi około 45 stopni. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Cofając z przyczepą należy jechać wolno i wykonywać kierownicą niewielkie ruchy korygujące tor jazdy. Gdyby przyczepa zaczęła skręcać zbyt mocno. Natychmiast zatrzymać się, po czym ruszyć do przodu, starając się ustawić przednie koła samochodu do jazdy na wprost. Po przejechaniu nawet krótkiego odcinka, rzędu 1 metra, kąt między osią samochodu i przyczepy zmniejszy się i można kontynuować jazdę do tyłu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA