REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku?

Jakubowski Ryszard
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.

Zespół samochód-przyczepa można porównać do dziecięcej zabawki – modelu wozu konnego. Tylna oś zabawki jest nieruchoma, zaś przednia obraca się wokół jednego punktu podparcia, który znajduje się ściśle w osi podłużnej zabawki. Jeżeli oś przednich kół zabawki będzie ustawiona prostopadle do jej osi podłużnej wówczas zarówno przy pociągnięciu za dyszel jak i przy popchnięciu do tyłu, wózek pojedzie po linii prostej.

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne odchylenie dyszla w którąkolwiek stronę spowoduje natychmiastową zmianę toru jazdy zabawki. Jest to oczywiste. Jeżeli oś przyczepy przy odrobinie wyobraźni uzna się za odpowiednik tylnej osi wspomnianej zabawki, zaś tylną oś samochodu za jej oś przednią, zrozumienie, na czym polega tajemnica łatwego cofania z przyczepą będzie łatwe. Ustawiając samochód tak, jak dyszel w dziecięcej zabawce, można dowolnie zmieniać tor jazdy przyczepy i będzie on stale pod kontrolą kierowcy.

Zobacz również: Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

Rola przednich kół samochodu auta podczas cofaniu z przyczepą jest, w pewnym sensie, drugoplanowa. Mają one za zadanie TYLKO odpowiednie ustawienie dyszla (czyli – samochodu) w stosunku do podłużnej osi przyczepy. Po skręceniu ich lekko w prawo w czasie jazdy na biegu wstecznym tylna oś auta w stosunku do osi podłużnej przyczepy zostanie obrócona w lewo. A więc przyczepa zacznie jechać w lewo.

REKLAMA

Jeżeli po zainicjowaniu skrętu przyczepy kierowca nie zmieni położenia przednich kół samochodu, jego tylna oś będzie coraz bardziej skręcona w stosunku do osi symetrii przyczepy. Tym samym przyczepa będzie coraz bardziej zacieśniała promień skrętu. W pewnej chwili kąt między linią symetrii samochodu i linią symetrii przyczepy osiągnie wartość krytyczną i przyczepa przestanie jechać! Próba dalszego cofania doprowadzi do uszkodzenia karoserii samochodu i przyczepy. Ten krytyczny kąt wynosi około 45 stopni. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Cofając z przyczepą należy jechać wolno i wykonywać kierownicą niewielkie ruchy korygujące tor jazdy. Gdyby przyczepa zaczęła skręcać zbyt mocno. Natychmiast zatrzymać się, po czym ruszyć do przodu, starając się ustawić przednie koła samochodu do jazdy na wprost. Po przejechaniu nawet krótkiego odcinka, rzędu 1 metra, kąt między osią samochodu i przyczepy zmniejszy się i można kontynuować jazdę do tyłu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA