REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zanim wyruszysz w długą trasę - poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy postoje podczas jazdy są konieczne? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Ale w gruncie rzeczy sztuka pokonywania długich tras bez większego zmęczenia polega m.in. na tym, aby unikać niepotrzebnych postojów.

Nie jest prawdą, że należy odpoczywać po przejechaniu każdych 100 km. Nie chodzi tu o to, że taka jazda wydłuża niepotrzebnie podróż nawet o kilka godzin. Stresujące, a przez to powiększające zmęczenie psychiczne jest każdorazowe wczuwanie się w rytm jazdy po takim postoju. Nie wszyscy to zauważają. Dlatego lepiej zrobić jeden dłuższy postój raz na 2,5 – 3 godziny, niż zatrzymywać się co trzy kwadranse na popas”.

REKLAMA

REKLAMA

Długa trasa to zmieniające się krajobrazy, ale także – zmieniające się obyczaje miejscowych kierowców i pieszych. Może się to wydać dla wielu Kierców zaskoczeniem, że inaczej jeździ się po Warszawie, inaczej pod Łodzi, inaczej po Gdańsku, jeszcze inaczej po Poznaniu, Krakowie lub Lublinie. A przecież w tych wszystkich miastach obowiązują te same przepisy! Jeszcze inaczej jeździ się w Polsce, niż np. w Niemczech, we Francji czy w bliskiej naszemu duchowi Słowacji albo na Węgrzech.

Inna jest mentalność kierowców, inne obyczaje i przyzwyczajenia, inny temperament. Jadąc do innych regionów Polski nie ma się tego problemu, jaki istnieje przy wyjeździe zagranicznym. Jest nim bariera językowa. Ale pojawia się inny wróg: animozje terytorialne. Dziwne, ale prawdziwe, że w wielu rejonach Polski lepiej nie pokazywać się w samochodzie z warszawskimi tablicami rejestracyjnymi, bo można spotkać się z szykanami, nawet ze strony organów państwowych czy samorządowych.

Zobacz również: Jak alkohol wpływa na kierowcę?

REKLAMA

Jadąc w długą trasę należy zabrać ze sobą różne narzędzia, służące do doraźnych napraw samochodu. Nie wszędzie są czynne całodobowe stacje obsługi. Bezwarunkowo należy wozić ze sobą koło zapasowe, ale także – co może wielu zaskoczyć – dętkę, pasującą rozmiarem do bezdętkowych opon. Zdarza się, że taka opona lub felga z jakiegoś powodu straci szczelność i fachowcy nie potrafią sobie z tym uszkodzeniem poradzić. Jednocześnie nie mają do sprzedania opony, pasującej do pozostałych w samochodzie. Wówczas jedynym ratunkiem jest włożenie dętki do nieszczelnego koła i staranne go wyważenie po napompowaniu, co jest w stanie dziś zrobić każda stacja obsługi zajmująca się serwisem opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodzie musi znajdować się co najmniej podstawowy zestaw żarówek, przy czym reflektorowe powinny być co najmniej dwie. Zestaw ten należy uzupełniać na bieżąco. Muszą się w nim znajdować bezpieczniki o odpowiednich wartościach (zgodnych z instrukcją obsługi samochodu), kilka końcówek, tzw. konektorków męskich i żeńskich dostosowanych do przewodów o przekroju 6 milimetrów kwadratowych – będą one pasowały także na przewody cieńsze.

Konieczna jest jedna rolka dobrej izolacji elektrotechnicznej, rolka mocnej jednostronnej taśmy montażowej, przydatnej np. do doraźnego uszczelniania gumowych przewodów w układzie chłodzenia, metrowy kawałek plastikowego przewodu paliwowego o średnicy, właściwej dal danego typu samochodu (musi być to specjalny przewód z atestami, a nie – rurka do ściągania wina). Zestaw uzupełnia co najmniej jedna zapasowa świeca. W przypadku układu zapłonowego z klasycznym przerywaczem warto mieć ze sobą drobnoziarnisty, cienki pilniczek (może być typowy do paznokci) przydatny w czyszczeniu styków. 

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

Oczywiście nie wolno zapomnieć o puszce „Elektrosolu” lub WD-40; są to preparaty do czyszczenia i konserwacji styków elektrycznych, bardzo przydatne przy rozkręcaniu zardzewiałych lub zapieczonych śrub. Koniecznie zabrać ze sobą zapas płynu do spryskiwaczy, płynu hamulcowego, pojemnik z czystą wodą do mycia rąk, ochronne rękawice robocze, lateksowe rękawice jednorazowe, detergent do mycia rąk.

Nie wolno zapomnieć o odpowiednio mocnej i elastycznej lince holowniczej oraz … o zestawie płyt lub kaset z ulubioną muzyką.

Tak przygotowani możemy wyruszyć nawet w najdalszą podróż na drugi koniec świata.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA