REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zanim wyruszysz w długą trasę - poradnik

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy postoje podczas jazdy są konieczne? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Ale w gruncie rzeczy sztuka pokonywania długich tras bez większego zmęczenia polega m.in. na tym, aby unikać niepotrzebnych postojów.

Nie jest prawdą, że należy odpoczywać po przejechaniu każdych 100 km. Nie chodzi tu o to, że taka jazda wydłuża niepotrzebnie podróż nawet o kilka godzin. Stresujące, a przez to powiększające zmęczenie psychiczne jest każdorazowe wczuwanie się w rytm jazdy po takim postoju. Nie wszyscy to zauważają. Dlatego lepiej zrobić jeden dłuższy postój raz na 2,5 – 3 godziny, niż zatrzymywać się co trzy kwadranse na popas”.

REKLAMA

REKLAMA

Długa trasa to zmieniające się krajobrazy, ale także – zmieniające się obyczaje miejscowych kierowców i pieszych. Może się to wydać dla wielu Kierców zaskoczeniem, że inaczej jeździ się po Warszawie, inaczej pod Łodzi, inaczej po Gdańsku, jeszcze inaczej po Poznaniu, Krakowie lub Lublinie. A przecież w tych wszystkich miastach obowiązują te same przepisy! Jeszcze inaczej jeździ się w Polsce, niż np. w Niemczech, we Francji czy w bliskiej naszemu duchowi Słowacji albo na Węgrzech.

Inna jest mentalność kierowców, inne obyczaje i przyzwyczajenia, inny temperament. Jadąc do innych regionów Polski nie ma się tego problemu, jaki istnieje przy wyjeździe zagranicznym. Jest nim bariera językowa. Ale pojawia się inny wróg: animozje terytorialne. Dziwne, ale prawdziwe, że w wielu rejonach Polski lepiej nie pokazywać się w samochodzie z warszawskimi tablicami rejestracyjnymi, bo można spotkać się z szykanami, nawet ze strony organów państwowych czy samorządowych.

Zobacz również: Jak alkohol wpływa na kierowcę?

REKLAMA

Jadąc w długą trasę należy zabrać ze sobą różne narzędzia, służące do doraźnych napraw samochodu. Nie wszędzie są czynne całodobowe stacje obsługi. Bezwarunkowo należy wozić ze sobą koło zapasowe, ale także – co może wielu zaskoczyć – dętkę, pasującą rozmiarem do bezdętkowych opon. Zdarza się, że taka opona lub felga z jakiegoś powodu straci szczelność i fachowcy nie potrafią sobie z tym uszkodzeniem poradzić. Jednocześnie nie mają do sprzedania opony, pasującej do pozostałych w samochodzie. Wówczas jedynym ratunkiem jest włożenie dętki do nieszczelnego koła i staranne go wyważenie po napompowaniu, co jest w stanie dziś zrobić każda stacja obsługi zajmująca się serwisem opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodzie musi znajdować się co najmniej podstawowy zestaw żarówek, przy czym reflektorowe powinny być co najmniej dwie. Zestaw ten należy uzupełniać na bieżąco. Muszą się w nim znajdować bezpieczniki o odpowiednich wartościach (zgodnych z instrukcją obsługi samochodu), kilka końcówek, tzw. konektorków męskich i żeńskich dostosowanych do przewodów o przekroju 6 milimetrów kwadratowych – będą one pasowały także na przewody cieńsze.

Konieczna jest jedna rolka dobrej izolacji elektrotechnicznej, rolka mocnej jednostronnej taśmy montażowej, przydatnej np. do doraźnego uszczelniania gumowych przewodów w układzie chłodzenia, metrowy kawałek plastikowego przewodu paliwowego o średnicy, właściwej dal danego typu samochodu (musi być to specjalny przewód z atestami, a nie – rurka do ściągania wina). Zestaw uzupełnia co najmniej jedna zapasowa świeca. W przypadku układu zapłonowego z klasycznym przerywaczem warto mieć ze sobą drobnoziarnisty, cienki pilniczek (może być typowy do paznokci) przydatny w czyszczeniu styków. 

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

Oczywiście nie wolno zapomnieć o puszce „Elektrosolu” lub WD-40; są to preparaty do czyszczenia i konserwacji styków elektrycznych, bardzo przydatne przy rozkręcaniu zardzewiałych lub zapieczonych śrub. Koniecznie zabrać ze sobą zapas płynu do spryskiwaczy, płynu hamulcowego, pojemnik z czystą wodą do mycia rąk, ochronne rękawice robocze, lateksowe rękawice jednorazowe, detergent do mycia rąk.

Nie wolno zapomnieć o odpowiednio mocnej i elastycznej lince holowniczej oraz … o zestawie płyt lub kaset z ulubioną muzyką.

Tak przygotowani możemy wyruszyć nawet w najdalszą podróż na drugi koniec świata.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA