REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Wysoka prędkość znacznie zmniejsza czas na reakcję. Fot. Opel
Wysoka prędkość znacznie zmniejsza czas na reakcję. Fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka prędkość to nie tylko mniej czasu na reakcję. Wyjaśniamy, jak działa ludzki organizm podczas szybkiej jazdy i jakie niebezpieczeństwa z tego wynikają.

Widzenie tunelowe

Człowiek jest zdolny do pewnych, szybkich reakcji ale tylko w odpowiednich warunkach. Naturalnie, prędkość około 30-35 km/h nie powinna stanowić problemu dla człowieka. Podczas mrugnięcia okiem, które trwa około 0,25 sekundy, przy takiej prędkości przebędziemy 2 metry. Jest to mniej więcej długość połowy osobowego samochodu. Przy prędkości 100 km/h, w czasie mrugnięcia okiem przebywamy 7 m. Przy 200 km/h, analogicznie, 14 m. Jest to dystans, który przebywamy z zamkniętymi oczami. Sami możemy się domyślić, jakie mogą być konsekwencje.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć autostradami, drogami ekspresowymi itp?

Ponadto, ludzkie oko rejestruje obraz pojawiający się co 25 klatek. Jedna klatka trwa około 0,04 s. Gdy jedziemy z prędkością około 200 km/h, pojawia się więc zjawisko widzenia tunelowego, czyli pole widzenia ogranicza się tylko do wąskiego pasma będącego bezpośrednio przed nami. W wyniku szybkiego poruszania się obrazów, pobocze i w zasadzie całe otoczenie zaczyna się zlewać ze sobą. Przy prędkości 250 km/h, przeciętny kierowca nie będzie w stanie wyraźnie zobaczyć w zasadzie niczego, a tym bardziej nagłego zagrożenia, pojawiającego się na drodze.

Zobacz również: Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Zdolność reakcji

REKLAMA

Przy prędkości 100 km/h i założeniu, że przełożenie nogi z gazu na hamulec zajmuje przeciętnie około 0,5 s, zaczynamy hamować dopiero po przebyciu 15 metrów od momentu, kiedy zauważyliśmy przeszkodę. Analogicznie, przy prędkości 200 km/h zaczynamy hamować dopiero po przebyciu 30 m. Podczas nagłego zderzenia przy prędkości 100 km/h, nasz samochód zatrzyma się na 1 metrze a działające na nas przeciążenie wyniesie około 27g i będzie trwało około 1s. Człowiek nie jest w stanie przeżyć wpływu takiego przeciążenia przez czas 1s.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadmierna prędkość jest główną przyczyną wypadków z uszkodzeniem ciała lub śmiertelnych na drodze. Bądźmy więc świadomi własnych ograniczeń i pamiętajmy, że przełożenie nogi z gazu na hamulec trwa około 0,5 s.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA