REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Wysoka prędkość znacznie zmniejsza czas na reakcję. Fot. Opel
Wysoka prędkość znacznie zmniejsza czas na reakcję. Fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka prędkość to nie tylko mniej czasu na reakcję. Wyjaśniamy, jak działa ludzki organizm podczas szybkiej jazdy i jakie niebezpieczeństwa z tego wynikają.

Widzenie tunelowe

Człowiek jest zdolny do pewnych, szybkich reakcji ale tylko w odpowiednich warunkach. Naturalnie, prędkość około 30-35 km/h nie powinna stanowić problemu dla człowieka. Podczas mrugnięcia okiem, które trwa około 0,25 sekundy, przy takiej prędkości przebędziemy 2 metry. Jest to mniej więcej długość połowy osobowego samochodu. Przy prędkości 100 km/h, w czasie mrugnięcia okiem przebywamy 7 m. Przy 200 km/h, analogicznie, 14 m. Jest to dystans, który przebywamy z zamkniętymi oczami. Sami możemy się domyślić, jakie mogą być konsekwencje.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć autostradami, drogami ekspresowymi itp?

Ponadto, ludzkie oko rejestruje obraz pojawiający się co 25 klatek. Jedna klatka trwa około 0,04 s. Gdy jedziemy z prędkością około 200 km/h, pojawia się więc zjawisko widzenia tunelowego, czyli pole widzenia ogranicza się tylko do wąskiego pasma będącego bezpośrednio przed nami. W wyniku szybkiego poruszania się obrazów, pobocze i w zasadzie całe otoczenie zaczyna się zlewać ze sobą. Przy prędkości 250 km/h, przeciętny kierowca nie będzie w stanie wyraźnie zobaczyć w zasadzie niczego, a tym bardziej nagłego zagrożenia, pojawiającego się na drodze.

Zobacz również: Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Zdolność reakcji

REKLAMA

Przy prędkości 100 km/h i założeniu, że przełożenie nogi z gazu na hamulec zajmuje przeciętnie około 0,5 s, zaczynamy hamować dopiero po przebyciu 15 metrów od momentu, kiedy zauważyliśmy przeszkodę. Analogicznie, przy prędkości 200 km/h zaczynamy hamować dopiero po przebyciu 30 m. Podczas nagłego zderzenia przy prędkości 100 km/h, nasz samochód zatrzyma się na 1 metrze a działające na nas przeciążenie wyniesie około 27g i będzie trwało około 1s. Człowiek nie jest w stanie przeżyć wpływu takiego przeciążenia przez czas 1s.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadmierna prędkość jest główną przyczyną wypadków z uszkodzeniem ciała lub śmiertelnych na drodze. Bądźmy więc świadomi własnych ograniczeń i pamiętajmy, że przełożenie nogi z gazu na hamulec trwa około 0,5 s.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

REKLAMA